Presedintele Federatiei Sindicale Miscare-Comercial, Gheorghe Popa, a declarat, joi, intr-o conferinta de presa, ca Primaria Capitalei a aprobat mitingul si marsul de protest din 26 martie, dupa ce primarul general Adriean Videanu anuntase, miercuri seara, ca nu poate aproba marsul, din ratiuni de securitate.

Popa a precizat ca la protest vor participa aproximativ 5.000 de salariati ai CFR din toate cele opt regionale din tara. Actiunea va incepe la ora 9.00, in fata Ministerului Transporturilor (MT), dupa care sindicalistii vor merge, in mars, catre Guvern, unde vor depune o lista cu revendicari, si se vor intoarce la ministerul de resort, unde vor continua pichetul pana la ora 16.00. Potrivit liderului sinical, circulatia trenurilor nu va fi afectata de protest, pentru ca la miting vor participa salariatii care sunt liberi.

Liderul sindical a mai spus ca, daca revendicarile salariatilor nu vor fi rezolvate nici in urma mitingului, sindicalistii vor declansa greva generala dupa summit-ul NATO. Desi, initial, sindicalistii au cerut o majorare a salariilor cu 18%, in doua transe, Popa a precizat ca salariatii ar fi de acord si cu o majorare a salariului minim la 540 de lei de la 1 aprilie, adica o majorare cu 13%.

Sindicalistii de la Miscare-Comercial sunt nemultumiti si de intentia MT de a privatiza CFR Marfa. In opinia lui Popa, graba cu care Guvernul doreste privatizarea societatii nu este justificata, in conditiile in care statul nu acorda nicio subventie si societatea este pe profit.

Circulatia trenurilor a fost oprita, in toata tara, pe 5 martie, intre orele 7.00 si 9.00, ca urmare a unei greve de avertisment declansate de sindicalistii afiliati la patru federatii sindicale, dupa ce, in 1 februarie, feroviarii au intrerupt lucrul, spontan, pentru trei ore.

Citeste si:

Sindicalistii din transportul feroviar au inceput negocierile cu Ministerul Transporturilor si cu administratiile companiilor CFR Calatori, CFR Marfa si CFR Infrastructura la sfarsitul lunii ianuarie, cand au expirat clauzele referitoare la salarizare din contractele colective de munca. La o prima intalnire, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, le-a promis o majorare a salariului minim de la 450 de lei la 500 de lei, din ianuarie, si la 570 de lei, din mai. La cateva ore dupa semnarea unui proces verbal cu sindicalistii, Guvernul a adoptat un memorandum privind salarizarea bugetarilor, in care majorarea acordata feroviarilor era de 8%, respectiv 4%, din aprilie, si 4% din octombrie.

Negocierile dintre cele doua parti au continuat pe tot parcursul lunii februarie, dar oferta ministerului a ramas aceeasi.

Concomitent, sindicalistii au inregistrat conflictele la directiile de munca, acesta fiind primul pas catre declansarea legala a grevei generale.

La ultima intalnire dintre cele doua parti, cu o zi inaintea declansarii grevei de avertisment, secretarul de stat din MT, Barna Tanczos, declara ca Guvernul analizeaza posibilitatea de a oferi feroviarilor doua procente in plus la salariu, pe langa cele 8%, varianta considerata, de asemenea, inacceptabila de sindicalisti.