O data cu denominarea leului, o poblema care ne va privi pe noi toti va fi legata de preturi, de convertirea leilor vechi in lei noi in preturile la comerciant. BNR a negat posibilitatea aparitiei rotunjirilor de preturi in sus dar ar trebui sa existe si un control din partea Protectiei Consumatorului. Analistii avertizeaza asupra a doua aspecte: scumpirile conjuncturale si cele indirecte, ca urmare a incorectitudinii acordarii restului. In primul caz este vorba de ajustarile de preturi pe care micii comercianti le vor opera profitand de confuzia generala. Dar e greu de crezut ca respectiva institutie va reusi sa controleze tot ceea ce misca in materie de preturi in comertul romanesc.

Apoi, nu e exclusa influenta acestor rotunjiri asupra inflatiei. Unii analisti previzioneaza pe acest fond o crestere a inflatiei cu 0,5-1%, ca efect combinat pe 12 luni, inainte si dupa denominare. Intr-adevar, prin dubla afisare a preturilor, fenomenul rotunjirii in sus a preturilor este descurajat. Dar sa nu uitam ca in toate tarile din regiune unde a avut loc denominarea (Polonia, Bulgaria, Croatia, Polonia, Turcia) "s-a remarcat un efect mai mult sau mai putin accentuat de majorare a preturilor cu ocazia denominarii. In ultima instanta, aceste majorari (pentru ca rotunjirile inseamna de fapt tot majorari de preturi) pot fi interpretate si ca tendinta a comerciantilor de a-si acoperi costurile suplimentare cu etichitarea in ambele monede, cu adaptarea sistemului informatic la casele de marcat, cu instruirea personalului, riscul operational s.a.", considera Dragos Cabat, vicepresedinte al Asociatiei Romane a Analistilor Financiari.

In puzderia de preturi noi, romanului ii va fi greu sa stea de fiecare data sa-si aminteasca cat costa un anume produs cu putin timp in urma. "Chiar daca preturile in lei vechi si noi vor coincide, consumatorii, in marea lor majoritate, nu vor sti daca pretul in lei vechi nu e unul umflat. Cam peste tot unde s-au facut denominari a avut loc un astfel de puseu, mai ales pe pietele necompetitive, cum e si cea romaneasca, unde nu exista inca extrem de multe magazine. Va trebui sa ne aparam singuri. Pentru comercianti va fi o oportunitate sa mai ciupeasca", e de parere Bogdan Baltazar, presedinte al Baltazar, Bloom&Pirvulescu. Mai toti analistii cred ca un alt factor care va determina majorari de preturi in urma denominarii va fi cel psihologic. Un exemplu relevant este acela oferit de tarile care au adoptat euro. Dupa cum se stie, aici preturile au crescut uneori semnificativ la trecerea de la moneda nationala la euro.

* Fiecare dintre noi trebuie sa-si faca socoteala de cat numerar are nevoie in intervalul 30 iunie - 4 iulie si sa-si scoata bani de la ATM sau de la banca pana in 29 iulie

* De pe 30 iunie pana pe 1 iulie, bancomatele vor fi inchise. Pe 1 iulie vor fi deschise in functie de modul in care banca va reusi sa-si adapteze sistemul informatic la noua moneda

* O data cu denominarea, exista riscul de a fi pacalit la rest

* Restul se poate da si in lei vechi, si in lei noi, pentru ca moneda veche va circula in paralel cu cea noua

* Cereti restul exact! Comerciantul nu poate sa invoce lipsa de numerar, atat timp cat restul se poate da si in bani noi, si in bani vechi

* Nu exista obligativitatea ca la bancnote noi restul sa fie dat in moneda noua

* Nu toate magazinele vor da bon fiscal in moneda noua

* Pentru adaptarea aparatelor de marcat electronice, comerciantii au la dispozitie un termen tranzitoriu de cinci zile lucratoare