Dupa atractiva cota unica introdusa de Slovacia in 2003, de 19%, unele dintre marile economii vest-europene s-au decis sa micsoreze nivelul fiscalitatii, pentru “a ramane in joc”. “Vantul proaspat din Est ne preseaza sa acceleram reformele”, declara, la inceputul acestui an, un oficial din guvernul austriac, dupa decizia cabinetului de la Viena de a micsora taxarea companiilor si persoanelor fizice de la 50% la 34%.

Miscarea de diminuare a fiscalitatii a inceput in 1994, odata cu decizia Estoniei de a aplica o cota unica de impozitare de 26%, ulterior majoritatea tarilor din regiune trecand la acest sistem unic de impunere sau la mentinerea sistemelor progresive de impunere, insa cu diminuarea de la an la an a cotelor (Bulgaria, Ungaria). Marile economii occidentale nu au ramas indiferente, mai ales dupa largirea UE, si au inceput, rand pe rand, sa propuna reduceri de taxe si impozite (Germania, Spania).

Largirea pietei europene are un impact major in dezvoltarea economiilor atat ale tarilor dezvoltate, cat si ale celor nou intrate, acestea din urma fiind totusi, spre surprinderea multora, foarte pregatite de aderare. Miscarea investitorilor dinspre Vest catre Est are la baza, in principal, tratamentul fiscal aplicat in tara de destinatie si costurile mult mai mici cu forta de munca calificata. Trebuie spus ca noile state membre beneficiaza de un avantaj, si anume posibilitatea tarilor vestice de a tine, pentru inca sapte ani, inchisa piata fortei de munca. Decizia se transforma intr-un avantaj, ca urmare a imposibilitatii companiilor puternice de a angaja forta de munca ieftina in tara de origine si decizia, ulterioara, este de a muta fabricile in tarile foste comuniste, astazi membre ale UE. “Daca va mentineti inchise granitele fortei de munca, nu faceti decat sa impingeti investitorii sa vina spre noi. Nimeni nu poate opri acest lucru”, declara fostul ministru polonez al economiei, Jerzy Hausner. Ca urmare, nevoia de noi investitii straine face ca strategiile guvernelor tarilor din fostul bloc comunist sa contina invariabil, de la an la an, diminuari de taxe si impozite.

Ungaria aplica un sistem progresiv de impunere a veniturilor, cu cote cuprinse intre 18% si 38%, iar profitul companiilor este impozitat cu 16%. In privinta TVA, Ungaria aplica, alaturi de Suedia si Danemarca, cea mai ridicata cota standard de TVA, de 25%. Vecinii nostri au si o cota redusa de TVA, de 15% si respectiv de 5%. Nevoia de a ramane competitivi cu nivelurile de taxare a TVA din tarile din jur (Cehia - 19%, Estonia – 18%, Lituania si Letonia aplica 18%, Slovacia - 19%, Slovenia – 20%, Cipru – 15%, Polonia -22%) determina guvernul sa anunte reducerea cotei de TVA cu cinci procente, la 20%. “Reducerea TVA va diminua dezavantajele competitive ale statului fata de tarile vecine”, spunea premierul ungar, Ferenc Gyurcsany.

In ultimii ani, Bulgaria a depasit toate asteptarile organizatiilor financiare internationale, dupa introducerea Consiliului Monetar in 1999, anii 2004 si 2005 fiind marcati de excedent bugetar. Economia bulgara nu a explodat ca urmare a cotei unice, ci a reprezentat o reteta de succes bazata pe un sistem progresiv de impunere, insa cu cote mici. La inceputul acestui an, Sofia a decis reducerea cotei impozitului pe profit de la 19,5% la 15% si a cotei marginale superioare a impozitului pe venit de la 29% la 24%, cota minima fiind de 10%. Chiar inainte de a pierde alegerile in fata socialistilor, executivul de la Sofia a anuntat intentia de a reduce cota de TVA de la 20% la 18%.

Polonia, tara care a beneficiat din plin de statutul de membra a UE, de la spaimele legate de legile concurentiale pe piata unica a ajuns la cresteri ale exporturilor de produse alimentare cu 30% si a veniturilor din zona rurala cu 75% si intentioneza sa introduca cota unica de impozitare de 18%. “Toate temerile legate de incapacitatea comunitatii rurale polone de a se adapta la regulile pietei unice s-au dovedit nefondate”, spunea Wieslaw Zapedowski, ministrul agriculturii. Guvernul de la Varsovia a redus, in 2004, cota de impozit pe profit de la 27% la 19%.
In ultimii zece ani, preocuparile tuturor ministrilor de finante atat din statele dezvoltate, cat si din cele foste comuniste s-au indreptat catre elaborarea unor strategii fiscale pe termen lung, care sa aiba ca unic scop atragerea investitiilor straine. Majoritatea guvernelor care au anuntat reduceri de taxe au stiut cum sa gestioneze banii publici, iar dezbaterile publice nu se axeaza pe echilibrul bugetar, ci pe modalitati de atragere a investitorilor. Romania atrage opinia publica in dezbateri legate de problema bugetului de stat, de mentinerea echilibrului macroeconomic. Ministrul finantelor apare in fata natiunii, spasit, si spune ca nevoia de bani la buget il determina sa majoreze TVA sau, poate, nivelul cotei unice sau, poate, chiar nivelul cotei impozitului pe profit. Din nou, suntem contra valului. Toata lumea micsoreaza impozitele, noi le majoram.

“Reducerea TVA va diminua dezavantajele competitive ale statului fata de tarile vecine”

Ferenc Gyurcsany,
premierul Ungariei

Impozite In Europa Centrala si de Est

Anul acesta Romania, prin introducerea cotei unice de impozitare de 16%, s-a inscris in randul tarilor cu potential de atragere a investitiilor straine. Slaba gestionare a banilor publici si incapacitatea statului de a colecta veniturile determina, spun guvernantii, majorarea TVA la 22%. La inceputul anului, eram carcotasi si speram ca noul ministru al finantelor sa nu transforme o reteta de succes intr-un esec romanesc. Noile intentii ale actualului (fostului guvern) ne arata ca am avut dreptate.

Anul acesta Romania, prin introducerea cotei unice de impozitare de 16%, s-a inscris in randul tarilor cu potential de atragere a investitiilor straine. Slaba gestionare a banilor publici si incapacitatea statului de a colecta veniturile determina, spun guvernantii, majorarea TVA la 22%. La inceputul anului, eram carcotasi si speram ca noul ministru al finantelor sa nu transforme o reteta de succes intr-un esec romanesc. Noile intentii ale actualului (fostului guvern) ne arata ca am avut dreptate.

Anul acesta Romania, prin introducerea cotei unice de impozitare de 16%, s-a inscris in randul tarilor cu potential de atragere a investitiilor straine. Slaba gestionare a banilor publici si incapacitatea statului de a colecta veniturile determina, spun guvernantii, majorarea TVA la 22%. La inceputul anului, eram carcotasi si speram ca noul ministru al finantelor sa nu transforme o reteta de succes intr-un esec romanesc. Noile intentii ale actualului (fostului guvern) ne arata ca am avut dreptate.