La doar cateva zile dupa potopul care s-a abatut asupra Romaniei, au aparut si primele efecte. Peste noapte, preturile produselor agroalimentare au sarit in aer, legumele si fructele comercializate in pietele din Capitala si din tara fiind acum la un nivel aproape dublu. Din pacate, nu exista mari sanse de ieftinire a acestora, pe fondul unei oferte scazute, dar si a costurilor suplimentare la transport. Acestea din urma se vor regasi si in preturile celorlalte produse. Compromitarea culturilor va duce la o inevitabila scumpire a tuturor produselor alimentare de baza. Pe langa pagubele directe provocate de inundatii, majoritatea agentilor economici se confrunta cu pierderi semnificative. Fiind nevoiti sa apeleze la rute ocolitoare, transportatorii, atat cei rutieri, cat si cei feroviari, inregistreaza costuri suplimentare, care se vor regasi in majoritatea facturilor pe care romanii le vor plati in perioada urmatoare. La toate acestea se adauga si pagubele, deocamdata de necuantificat, ale distribuitorilor de energie electrica si gaze naturale, care vor fi resimtite de populatie o data cu majorarea tarifelor, intrucat metodologia de tarifare prevede acoperirea costurilor.

Pagubele provocate de inundatiile care a cuprins trei sferturi din tara sunt deosebit de mari, insa, deocamdata, sunt greu de cuantificat cu exactitate. Pierderile pe care le suporta tot mai multi agenti economici, ca urmare a cresterii costurilor de transport, incep insa sa fie resimtite de fiecare dintre noi. In ultimele doua zile, spre exemplu, preturile din piete au crescut simtitor. Iar ca urmare a compromiterii culturilor de pe suprafetele inundate trebuie sa ne asteptam la preturi si mai mari la toate celelalte produse alimentare.

Efectul pagubelor create de inundatii nu a intarziat sa apara. Peste noapte, preturile din piete aproape ca s-au dublat. Motivul il constituie, in principal, scaderea ofertei de zarzavaturi, dar o pondere importanta in majorarea preturilor o are si costurile ridicate cu transportul marfurilor.

Rosiile au "sarit" de la 10 la 25.000 lei/kg

In cea mai mare piata din Capitala - Bucur Obor - considerata de bucuresteni ca fiind de altfel si cea mai ieftina, rosiile au "sarit" la 20-25.000 lei/kg, de la 10-15.000 lei/kg, pretul la care se vindeau cu o zi inainte, iar castravetii au atins 15.000 lei/kg, de la 8-10.000 lei/kg. Nu sunt singurele legume ale caror preturi au crescut semnificativ, toate celelalte, inclusiv fructele, devenind peste noapte mult mai scumpe.

Aceeasi situatie se regaseste in majoritatea pietelor agroalimentare din tara, cresterile de preturi diferind de la zona la zona. In Timisoara si Bacau, spre exemplu, preturile au crescut cu mult mai mult decat in pietele din judetele Dambovita sau Arges. Pietarii spun ca, deocamdata, mai au "stocuri" de zarzavaturi, insa efectul inundatiilor asupra preturilor se va simti cu atat mai mult, cu cat comerciantii vor incepe sa faca noi aprovizionari. Si cum oferta este scazuta din cauza compromiterii culturilor, nu exista, potrivit comerciantilor, sanse prea mari de ieftinire a acestor produse.

Transportatorii, nevoiti sa foloseasca rute ocolitoare

Ca urmare a inchiderii unor portiuni de drumuri nationale, unele firme de transport sunt nevoite sa renunte la preluarea unor contracte. "Firmele de transport rutier international, care au contracte in derulare, avand ca destinatie Republica Moldova, Ucraina sau Rusia, se vad nevoite sa utilizeze rute ocolitoare, fapt ce implica cresterea numarului de km parcursi, dar si marirea timpilor in care sunt efectuate cursele, ceea ce conduce la cresterea cheltuielilor de transport", ne-au declarat reprezentantii transportatorilor rutieri. La randul sau, vicepresedintele Federatiei Nationale a Transportatorilor Rutieri, Vasile Cojan, ne-a spus ca pierderile transportatorilor se ridica la cateva sute de milioane, invocand rutele ocolitoare cauzate de blocarea unor drumuri.

Potrivit purtatorului de cuvant al Asociatiei Transportatorilor Rutieri de Constructii, Adrian Hagiu, pierderile cauzate de ocolirea unor rute se ridica la aproximativ 100-150 milioane de lei la nivelul parcului auto. "La un camion se poate vorbi de costuri suplimentare de 4-10 milioane de lei/zi, numai din cauza ocolirii anumitor portiuni de drum care sunt inchise in zona inundata", ne-a spus Hagiu.

La CFR - pierderi mai mari decat in timpul grevei

Nici transportatorii feroviari de marfa nu sunt feriti de pierderi. Numai CFR Marfa a anulat zilnic aproximativ 40 de trenuri pe rutele de la Buzau si Galati spre Iasi si Suceava. Potrivit reprezentantilor societatii, cuantumul pierderilor totale nu poate fi inca determinat, dar in zilele de 11 si 12 iulie s-au realizat 83,4% si, respectiv, 72,4% din volumul total prognozat pentru aceasta perioada. "In data de 13 iulie, CFR Marfa are venituri nerealizate in valoare de aproximativ 12,16 miliarde de lei vechi", arata sursa citata. In ceea ce priveste operatorii feroviari privati, presedintele Asociatiei, Constantin Pestrea, ne-a precizat ca nu s-au facut evaluari, dar considera ca pierderile sunt mai mari decat cele inregistrate in timpul grevei generale ale feroviarilor.

Reteaua de utilitati, grav afectata

Desi reprezentantii Electrica au repus sub tensiune peste 340 de localitati, o mare parte din reteaua electrica din judetele inundate a fost luata de ape, ceea ce duce la cheltuieli de ordinul sutelor de milioane. Potrivit unui comunicat remis de Electrica, au fost avariate 62 de linii aeriene de medie tensiune si 690 de posturi de transformare, iar 84 de stalpi au fost rupti. La distributia de gaze numai in judetele Bacau si Neamt au fost afectati peste 17.000 de consumatori. Pierderi semnificative se inregistreaza si la Distrigaz Sud, unde sute de agenti economici si peste 9.500 de consumatori casnici au ramas fara gaze pentru ca o conducta Transgaz a fost rupta. "Vor fi cheltuieli enorme pana se va redresa situatia la Focsani si la Ramnicu Sarat", ne-a precizat Florin Georgescu, director in cadrul societatii.