In ultimii trei ani, in Romania, preturile la benzina si motorina s-au dublat, ajungand la nivelul celor mai dezvoltate state din Europa (de exemplu, mai mari decat in Grecia - n.n.), in timp ce salariile au ramas la nivelul celor mai sarace tari. Principala cauza a acestor majorari nu consta in cresterile succesive ale pretului petrolului pe piata mondiala, ci in "hei-rupismul" manifestat de autoritati in cresterea accizelor. Practic, in raport cu angajamentele asumate fata de forurile europene si de organismele financiare internationale, Romania a ajuns cu accizele la carburanti la nivelul anului 2008.

De la inceputul anului, romanii au fost nevoiti sa scoata din buzunar tot mai multi bani pentru a face plinul masinii. Preturile carburantilor au crescut la majoritatea tipurilor de benzina si motorina cu peste 15%, depasind chiar si preturile practicate in unele tari europene. Numai in ultimii trei ani, preturile la carburanti practic s-au dublat, in timp ce veniturile romanilor au ramas la nivelul tarilor sarace.

Daca pana in acest an, preturile carburantilor erau majorate in functie de accize sau de politica fiscala a guvernului, din luna ianurie, o data cu privatizarea societatii Petrom, majoritatea companiilor din domeniu practica o noua metodologie de preturi. Astfel, preturile fluctueaza saptamanal, dupa principiul "mult in sus si putin in jos". Ca urmare, raportat la preturile din luna ianurie, in prezent, carburantii sunt mai scumpi cu aproximativ 5.000 de lei/litru. Operatorii petrolieri precizeaza ca noile preturi sunt determinate in functie de cotatiile titeiului, a cursului valutar si, automat, a costurilor de productie. Insa, cea mai mare influenta in cresterea preturilor din acest an a fost determinata tot de majorarea accizei, deci de o masura administrativa.

Cu accizele am ajuns deja la nivelul anului 2008

In 2006, benzina si motorina nu se vor mai scumpi ca urmare a cresterii accizelor, intrucat, potrivit reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice (MFP), nivelul acestei taxe, in cazul celor doua produse, a ajuns la nivelul convenit cu organismele internationale pentru anii viitori. "In 2006, acciza pentru motorina si benzina nu va mai creste pentru ca deja este, conform calendarului, la nivelul anului 2008", a declarat recent Victoria Tomi, director in MFP. Ultima majorare a accizei la carburanti a avut loc la 1 aprilie 2005, desi termenul convenit cu Uniunea Europeana era 1 iulie a.c. La acea data, preturile carburantilor au crescut cu aproximativ 2.000 de lei/litru din cauza accizei, urmand ca dupa o saptamana, preturile sa scada cu o valoare nesemnificativa. Dar in luna mai, atat Petrom, cat si Rompetrol - cei doi mari operatori de pe piata romaneasca- au facut modificari de preturi, ducand nivelul lor la peste un euro pe litru la produsele cele mai scumpe. Luna trecuta, preturile au fost majorate din nou, in urma cotatiei titeiului, care a fluctuat intre 58-60 de dolari/baril.

Citeste si:

In trei ani, preturile s-au dublat

Potrivit International Road Transport Union (IRU), preturile carburantilor in Romania la nivelul anului 2002 erau de aproximativ 17.500 de lei/litru, iar in prezent, la Petrom, benzina Eco Premium este de 35.100 de lei/litru, iar Premium fara plumb costa 34.800 de lei/litru. Un litru de motorina Super costa in prezent 32.500 de lei, iar cea Euro Diesel 31.500 de lei. La inceputul anului 2003 pretul unui litru de motorina era de aproximativ 20.000 de lei, iar in 2004, de 21.500 de lei. La benzina cu plumb, pretul in 2003 era de aproximativ 23.000 lei/litru, iar la inceputul anului 2004, litrul acestui tip de benzina costa 24.000 de lei.

La benzina fara plumb, preturile au crescut in ultimii doi ani cu aproximativ 15.000 de lei/litru. Astfel, la inceputul anului, pretul unui litru de benzina fara plumb era de aproximativ 30.000 de lei, iar in prezent a crescut la 35.000 de lei. In cazul in care tendinta ascendenta din ultimele sase luni se va pastra pana la sfarsitul acestui an, in 2006 vom avea preturi mult mai mari decat cele din statele europene.

Preturi occidentale la salarii romanesti

Desi reprezentantii Petrom sustin ca nu pot face previziuni pentru perioada urmatoare, precizand ca evolutia preturilor depinde, in exclusivitate, de cotatia internationala a produsului de baza, presedintele grupului Rompetrol, Dinu Patriciu, presupune ca preturile carburantilor vor sari in aer, depasind valoarea de un euro, deoarece cotatia titeiului se mentine ridicata. Insa aceasta este varianta optimista, pentru ca Patriciu sustine ca exista posibilitatea ca barilul sa fie cotat chiar la 80 de dolari, si asta pana la sfarsitul anului. In ceea ce priveste preturile carburantilor la nivel european, Romania se afla printre tarile in care pretul este cel mai scazut, dar veniturile populatiei sunt mult mai reduse ca in tarile membre, precum Franta, Germania, Spania, Ungaria. Astfel, in Franta preturile la benzina sunt de aproximativ 1,17 euro, iar la motorina de 1,08 euro/litru, insa in Grecia preturile sunt mai mici decat cele din Romania. In Spania de exemplu, unde veniturile populatiei sunt de 5-8 ori mai mari ca la noi, carburantii costa aproximativ 0.98 euro/litru la benzina si 0,91 euro/litru la motorina.