Spre deosebire de celelalte capitole de integrare, cel privind concurenta presupune aplicarea acquis-ului comunitar inca din momentul incheierii negocierilor. Nu intamplator, Comisia Europeana este deosebit de exigenta in a urmari problemele legate de concurenta, respectiv favorizarea anumitor intreprinderi sau productia anumitor bunuri ce pot afecta comertul dintre statele membre. Ajutoarele de stat reprezinta cea mai sensibila problema in relatiile cu Uniunea Europeana, stiut fiind faptul ca aceasta practica a caracterizat toate guvernele de dupa 1990. In ultimii 14 ani, au fost acordate ajutoare de stat in valoare de peste 17 miliarde euro, mare parte din acesti bani fiind insa risipiti, fara a produce efecte economice vizibile. In procesul de negociere au fost prezentate Comisiei Europene 31 de proiecte de decizii in privinta ajutoarelor de stat si cinci evaluari tehnice. Din acestea, 21 de decizii au fost definitivate in cadrul negocierilor, restul de masuri fiind asumate suplimentar.

Activarea clauzei de salvgardare in domeniul concurentei se poate face in conditiile in care Comisia Europeana va constata o lipsa de eficienta in controlul executat de catre Consiliul Concurentei asupra oricarui potential ajutor de stat sau a nerespectarii angajamentelor de a nu se acorda ajutoare combinatelor siderurgice vizate in cadrul Strategiei Nationale de Restructurare a sectorului pe perioada 2005-2008.

Dai cu o mana, iei cu doua

Problemele legate de concurenta au fost, cel mai adesea, aruncate in spatele Consiliului Concurentei, aceasta institutie fiind considerata singura responsabila pentru aplicarea acquis-ului comunitar. Or, nu este tocmai asa. „Noi ne aflam la capatul liniei de asamblare, unde primim produsele aproape gata fabricate“, declara Mihai Berinde, presedintele Consiliului. Cu alte cuvinte, pana la controlul de calitate, ajutoarele de stat trec prin mai multe etape. Primii factori raspunzatori sunt ministerele economice, respectiv autoritatile centrale si locale care autorizeaza ajutoarele de stat.
Anul trecut, Consiliul Concurentei a autorizat ajutoare de stat in valoare de peste 2,6 miliarde euro, cifra care arata nu doar stadiul in care se afla economia romaneasca, ci mai ales imposibilitatea acesteia de a functiona fara interventia statului. Daca in Romania ponderea ajutorului este de peste 4% din Produsul Intern Brut, in Uniunea Europeana aceasta nu depaseste 0,5-1% din PIB si vizeaza preponderent domenii precum cercetarea, dezvoltarea regionala sau mediul. La noi, grosul ajutoarelor s-a indreptat spre asa-zisa restructurare si eficientizare a intreprinderilor, mai precis spre subventionarea lor pentru a putea sa-si vanda produsele. Acest lucru nu mai este acceptat de Uniunea Europeana, motiv pentru care exista riscul ca multe firme beneficiare ale ajutoarelor de stat sa fie nevoite sa dea banii inapoi, inclusiv dobanzile. Stranse cu usa de Comisia Europeana, autoritatile au inceput sa fie mai atente cum impart banii, unele ajutoare acordate pe parcursul anului trecut fiind acum anulate.

Nivelul ajutoarelor, in crestere

Diferenta dintre volumul ajutoarelor de stat acordate in anul 2004 fata de 2003 este de peste un miliard de euro, in ciuda faptului ca tendinta normala ar fi aceea de scadere degresiva. In 2003, Consiliul Concurentei a emis 68 de decizii, din care ponderea majoritara (54%) o detin cele privind alocarile specifice in cadrul schemelor de ajutor de stat existente. In 2004 si pe primele sase luni ale acestui an, Consiliul Concurentei a emis un numar de 130 de decizii in domeniul ajutorului de stat, din care 97 au fost de autorizare a acestuia. Cuantumul ajutorului de stat autorizat in 2004 este de peste 108.087,4 mii de miliarde lei, respectiv circa 2,6 miliarde euro. In ianuarie-iunie 2005, Consiliul Concurentei a emis 40 de decizii in domeniul ajutorului de stat, dintre care 33 au fost de autorizare (82,5%), 3 de interzicere (7,5%), iar pentru 4 masuri de sprijin notificate (10%) s-a considerat ca nu este vorba de ajutor de stat.
Din totalul deciziilor de autorizare, patru au fost pentru restructurarea unor intreprinderi aflate in dificultate (12%), 28 servicii de interes economic general (82%) si doar una pentru dezvoltarea regionala. Cuantumul ajutorului de stat autorizat in perioada ianuarie-iunie 2005 este de circa 27.650,95 miliarde lei, echivalentul a circa 756,7 milioane euro. In prezent sunt in lucru peste 20 de notificari.

Monitorizare pe investitiile cu impact semnificativ

Consiliul Concurentei a efectuat o actiune de monitorizare a ajutoarelor de stat de care au beneficiat agentii economici care intra sub incidenta prevederilor Legii privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie. Au fost verificati 163 de agenti economici care aveau prevazute investitii de peste 1.000.000 de dolari si s-a constatat ca investitiile se ridica la 91.633,6 miliarde lei, iar ajutoarele de stat acordate sunt de 1.432,8 miliarde lei. Din totalul ajutoarelor de stat acordate acestora, 1.244,5 miliarde lei reprezinta ajutoarele de stat aferente deducerii de 20% (inclusiv trimestrul I al anului 2005), iar cele constand in scutirea/reducerea de la plata taxelor vamale sunt de 88,5 miliarde lei, diferenta de 32,4 miliarde lei fiind reprezentata de ajutoare aferente amanarii platii de TVA.

Perioade de tranzitie obtinute in negocieri

In negocierile cu Uniunea Europeana s-au obtinut trei perioade de tranzitie: doua pentru zonele libere si defavorizate si una pentru restructurarea sistemului siderurgic. Pentru zonele defavorizate, s-a obtinut posibilitatea de a mentine exceptarea de la plata impozitului pe profit, acordata agentilor economici care au primit certificatul de investitor in zona defavorizata pana la 1 iulie 2003, in conditiile respectarii limitarilor impuse de ajutorul de stat pentru investitii regionale astfel: pentru 3 zone defavorizate - pana la 31 decembrie 2008, pentru 22 zone defavorizate - pana la 31 decembrie 2009, pentru 3 zone defavorizate - pana la 31 decembrie 2010.

Pentru zonele libere s-a obtinut o perioada de tranzitie de cinci ani, pana la 31 decembrie 2011, privind exceptarea de la plata redeventei datorate administratiei zonelor libere, a agentilor economici care opereaza in zone libere si care au incheiat contracte comerciale cu administratia inainte de 1 iulie 2002. Aceste ajutoare de stat vor trebui acordate in limita ajutorului de stat pentru investitii regionale.

Facilitatile ramase in vigoare

- Deducerea unei cote suplimentare de 20% din valoarea investitiilor realizate pana la data de 31 decembrie 2006
- Scutirea de la plata impozitului pe teren sau reducerea acestuia pentru terenul aferent investitiilor pe toata perioada executarii acestora, pana la punerea in functiune, dar nu mai mult de trei ani de la data inceperii lucrarilor
- Scutirea de la plata taxelor vamale a utilajelor tehnologice, instalatiilor, echipamentelor, aparatelor de masura si control, automatizarilor si produselor de software achizitionate din import necesare pentru realizarea investitiei.

De la incheierea negocierilor privind capitolul «Concurenta» s-au luat cateva decizii majore. A fost data o hotarare de guvern prin care se atrage atentia autoritatilor care acorda ajutor de stat sa coopereze cu Consiliul Concurentei si sa urmareasca fiecare masura luata. Pentru prima data apare amenda in cazul furnizorilor de ajutoare de stat ce nu-si indeplinesc obligatiile. Exista un comitet interministerial privind concurenta, care are menirea de a armoniza pozitia diferitelor institutii in materie de ajutor, iar ministerele economice sunt obligate sa prezinte notificari ce urmeaza sa fie evaluate de Consiliu. Comitetul executiv de integrare europeana urmareste toate conditiile impuse prin clauza de salvgardare si suntem in contact permanent cu Comisia Europeana pentru toate aspectele pe care le monitorizeaza in privinta ajutoarelor de stat, a zonelor libere si defavorizate. Am deschis 13 investigatii pe ajutoare de stat in conditiile in care, pana in 2004, nu a fost deschisa nicio investigatie
Mihai Berinde, presedinte Consiliul Concurentei