Romania si Bulgaria sunt cele doua tari care trebuie sa isi legitimeze statutul de membru al Uniunii Europene la data de 1 ianuarie 2007. Insa, in afara angajamentelor asumate de cele doua tari in aceasta privinta, exista si un element deosebit de important care trebuie avut in vedere si anume modul in care europenii percep Romania si Bulgaria.

Si, din acest punct de vedere, se pare ca Bulgaria se bucura de cateva atuuri insemnate in comparatie cu Romania.

In timp ce Bulgaria a incheiat negocierile de aderare la UE in iunie 2004, Romania a facut acelasi lucru insa sase luni mai tarziu.

In timp ce Bulgaria a obtinut statutul de economie de piata functionala in 2002, acesta i-a fost acordat Romaniei abia in 2004.

In timp ce nivelul inflatiei in Bulgaria era de 3,8% inca din 2002, in Romania acesta a scazut sub 10% abia in 2004 (9,3%).

In timp ce Bulgaria a realizat denominarea levei prin taierea a trei zerouri inca din 1999, in Romania denominarea leului a avut loc in 2005.

Intr-un studiu privind indeplinirea criteriilor Agendei de la Lisabona se face o comparatie intre punctajele obtinute de cele doua tari din mai multe puncte de vedere: competitivitate economica, societate informatizata, inovatii, cercetare-dezvoltare, liberalizare, servicii financiare, coeziune sociala, dezvoltare durabila. Diferenta de punctaj este intre 0,1 si 0,7, majoritatea in favoarea Romaniei. Desi ambele tari au fost criticate de oficialii UE pentru nivelul ridicat al coruptiei, intr-un clasament al Transparency International, din 146 de tari, Romania ocupa locul 87 din punct de vedere al indicelui de perceptie al coruptiei, cu un indice de 2,9 (pe o scala de la 1 la 10), fiind mai corupta decat Bulgaria care se situeaza pe locul 54, cu un indice pe 2004 de 4,1.

In perioada 1997-1999, atat Bulgaria, cat si Romania au trecut prin pericolul intrarii in incapacitate de plata. Solutia adoptata de Bulgaria de a lega moneda nationala, leva, de marca germana, a atras atentia Germaniei, conducand la o crestere a numarului de turisti sositi pe litoralul bulgar al Marii Negre, dar si a interesului investitorilor straini. Un alt domeniu in care cele doua tari se afla in competitie este cel energetic. Astfel, in conditiile in care se intentioneaza gasirea unor noi rute de transport al titeiului si gazelor naturale dinspre Marea Caspica spre vestul Europei, exista mai multe propuneri de oleoducte si gazoducte. Bulgaria este implicata in doua proiecte de gazoducte (proiectul NABUCCO - in care sunt implicate Romania, Turcia, Bulgaria, Ungaria si Austria - si un gazoduct impreuna cu Turcia) si doua de oleoducte (Burgas-Alexandopoulis si Burgas-Vlore), in timp ce Romania intr-un singur proiect de gazoduct (NABUCCO) si unul de oleduct (conducta Constanta-Trieste). Imaginea Romaniei in presa straina este departe de a fi pozitiva. Aceasta este concluzia studiilor efectuate de catre diverse institutii. Astfel, in ceea ce priveste imaginea in presa straina, in 2004, profilul de imagine al Romaniei este prezentat: 1) in presa europeana 39,58% negativ, 28,89% neutru, 31,52% pozitiv; 2) in presa americana 34,10% negativ, 36,43% neutru, 29,45% pozitiv. Este fundamental ca Romania sa isi indeplineasca angajamentele asumate astfel incat sa devina membra a UE la 1 ianuarie 2007, dar in acelasi timp trebuie sa lucreze si la capitolul imagine. In final, ea inca mai poate alege daca vrea sa devina tara tuturor posibilitatilor sau sa ramana tara in care orice este posibil.

(Iustina Macovei este expert - Departamentul de Analize Economice si Sociale, Administratia Prezidentiala)



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri