Pretul biletelor eliberate de Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (SNCFR) va creste, in medie, cu 5-7% la fiecare trei luni, in perioada septembrie 2005 - decembrie 2007. Astfel, in doi ani, un bilet cu trenul va costa cu 50-60% mai mult.

In prezent, un bilet intreg pentru Intercity, la clasa intii, pe distanta Bucuresti-Oradea costa 85 de lei noi, aproximativ 24 de euro. Peste doi ani, pretul va urca la aproape 40 de euro. Prin comparatie, un bilet de avion (dus) pe aceeasi ruta costa 35 de euro cu o cursa Tarom. In plus, pe aceeasi distanta, parcurgi 10 ore cu Intercity si 30-40 de minute cu avionul. Comparatia se sustine in cazul majoritatii rutelor lungi catre orasele din nordul tarii in care exista aeroporturi.

Masura anticriza

Noua masura a fost propusa de reprezentantii ministerelor Transporturilor si Finantelor Publice si aprobata de guvern „in scopul de a evita o criza de durata in sistemul feroviar“.

Potrivit strategiei, ponderea cheltuielilor cu platile salariale in structura principalelor cheltuieli ale SNCFR Calatori este de circa 20%, in conditiile in care media europeana este cuprinsa intre 40-50%. In plus, preturile aferente combustibilului au crescut semnificativ in ultimii ani, se arata in document.

Citeste si:

In ultimii ani, contributia statului la transportul feroviar din Romania s-a situat la circa 0,7% din produsul intern brut. Din aceasta suma, mai mult de jumatate a revenit transportului de calatori. Restul a fost alocat pentru modernizarea si repararea infrastructurii.

Apare interregio

Structura de trenuri personale, accelerate, rapide si intercity pentru calatori va fi inlocuita treptat, intre 2005-2010, cu o noua structura, formata din trenuri intercity, interregio, regionale (locale) si de noapte. •