Potrivit datelor furnizate de studiu, in luna ianuarie 2009, 44% din populatie declara ca resimte efectele negative ale crizei, fata de 30% din cei intervievati, cat s-a inregistrat in urma cu patru luni.

Chiar si in conditiile evolutiei negative a finantelor familiei, romanii reusesc sa se incadreze cu cheltuielile in venitul pe care il au in aceeasi masura ca in octombrie 2008. In jur de 22% trebuie sa consume din economii sau sa imprumute bani pentru a se descurca, dar acest segment din populatie a ramas constant in ultimele patru luni.

Tot din octombrie 2008 este vizibila scaderea optimismului in ceea ce priveste evolutia finantelor familiei in perioada urmatoare. Astfel, in ianuarie 2009, 35% dintre romani se asteptau la o inrautatire in urmatoarele 12 luni , fata de 20% in octombrie, iar 21% se asteptau, din contra, la imbunatatiri, fata de 29%, in urma cu patru luni.

Pe de alta parte, 18% dintre romani considera ca situatia financiara a familiei lor este mai buna decat in urma cu un an. In acelasi timp, in Romania o persoana din cinci reuseste sa economiseasca, in scadere relativ mica fata de octombrie 2008, cand 24% faceau economii.

Desi sunt tot mai multi cei care se asteapta sa se descurce mai greu cu banii in urmatorul an, segmentul celor care considera ca inca vor putea sa economiseasca nu a scazut foarte mult in ultimul timp, de la 22% in octombrie 2008, la 20% in ianuarie 2008.

Planurile de a face cheltuieli majore in viitor sunt si ele din ce in ce mai rezervate. Cu toate acestea, scaderea nivelului de optimism in privinta acestor aspecte concrete este mai mica decat atunci cand este vorba despre impresia generala cu privire la situatia financiara a familiei. Astfel, in ianuarie 2009, 15% dintre romani planuiau sa cheltuiasca mai mult in urmatorul an pe bunuri de folosinta indelungata.

In octombrie 2008, 20% aveau astfel de planuri. De asemenea, numarul celor care au intentia de a cumpara o masina in urmatorii doi ani a scazut intr-o oarecare masura (de la 16% la 13% in aceasta perioada de 4 luni).

In acelasi timp, 24% intentionau sa aduca imbunatatiri locuintei in anul urmator, iar aceasta proportie din populatie a ramas constanta in ultimele patru luni. La acelasi nivel cu cel din octombrie 2008 este numarul celor care spera sa cumpere sau sa construiasca o casa in urmatorii doi ani, circa 7%.

Informatiile provin din "Barometrul de Incredere a Consumatorului", studiu realizat lunar de GfK Romania impreuna cu Comisia Europeana si sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1.000 de persoane.

Comparand rezultatele studiului cu tarile vecine, se poate constata un contrast mai puternic in cadrul societatii romanesti din punct de vedere al atitudinii cu care este privit viitorul apropiat. Multi romani sunt pesimisti, dar, comparativ cu bulgarii, cehii si polonezii, numarul celor optimisti este tot unul ridicat.

GfK Romania este o companie de cercetare de pe piata din Romania, prezenta inca din 1992. Activitatile sale acopera trei divizii: Custom Research, Retail and Technology si Media.