“O sa incep cu o rusine a Ministerului Transporturilor, care este DN 6 Timisoara-Lugoj. Imi pare rau ca situatia este de felul asta, din pacate aici am avut de a face cu neseriozitatea unor constructori care au beneficiat si de lipsa unor mijloace de constragere din partea noastra. (...) Scuze din partea Ministerului Transporturilor sau si din partea mea ca ministru pentru situatia care este pe drumul Timisoara - Lugoj. Eu am trecut pe acest drum cand nu eram ministru, acum cateva luni, si nu ma asteptam ca o sa revin ministru si imi dau seama cam cat se injura zilnic datorita situatiei, pe buna dreptate. Incercam sa corectam aceste lucruri cat mai repede posibil, dar sunt anumite prevederi legale pe care nu le putem schimba pentru ca sunt dupa norme europene si care ne creaza mari probleme”, a declarat Radu Berceanu, citat de NewsIn.

Ministrul a vizitat, vineri, drumul Timisoara-Lugoj si centura ocolitoare a Timisoarei. Berceanu s-a suparat pe faptul ca niciun constructor nu se afla pe teren.

“Nu lucreaza nimeni, chiar daca au instalatia aia acolo colorata portocaliu aia nu ma impresioneaza pe mine, ma intereseaza drumul, nu instalatiile de pe campuri. Constatarea e clara: ca nu lucreaza nimeni si daca nu o sa lucreze in continuare o sa intram la alte metode”, a spus ministrul la fata locului.

Potrivit lui Berceanu, nefinalizarea drumului de la Timisoara la Lugoj este cauzata de problemele cu firma greceasca, care a inceput reabilitarea drumului, insa contractul cu aceasta a fost reziliat. Intre timp, s-a semnat cu o alta firma.

“Constructorii dau preturi foarte mici ca sa castige licitatia, legislatia noastra ne obliga sa dam castigatori pe cei care ne dau cel mai mic pret si, din acest motiv, constructorii s-au obisnuit sa dea preturi extrem de mici, preturi cu care nu pot sa realizeze lucrarea decat daca mai aduc bani de acasa. Datorita acestei chestiuni, de obicei se blocheaza lucrarile”, a explicat Berceanu.

Berceanu intentioneaza sa modifice contractele pe care ministerul le semneaza cu firmele constructoare.

“In sensul de a avea termene interioare de verificare a stadiului de lucrari cu amenzi foarte mari pe care sa le putem aplica si daca persista intarzierile sa putem sa reziliem, avand prevedere in contract, ca firma nu poate sa se adreseze justitiei intr-un astfel de caz. Domnul Orban nu le-a aplicat, eu am revenit cu ele”, a spus Berceanu, adaugand ca in contractele pe care le va semna sambata pentru centura ocolitoare Arad si autostrada, va aplica aceste prevederi.

Acestea constau in 50 de mii de lei amenda pentru anumite lucruri, 0,005% amenda pe zi, din valoarea totala a contractului pentru anumite intarzieri si chiar rezilierea contractelor in cazul unor depasiri ale termenelor peste 45 de zile.

In alta ordine de idei, ministrul Radu Berceanu s-a intalnit, vineri, cu primarul Timisoarei, Gheorghe Ciuhandu, pe pasajul din Calea Sagului din Timisoara, pentru care Ciuhandu ar fi dorit sa i se dea bani de la minister. Este vorba de 9 milioane de euro, bani pentru reabilitarea obiectivului.

“Ministerul Transporturilor are ca obligatie legala sa realizeze axele de transport intre localitati, nu neaparat sa se ocupe de lucrari din interiorul localitatii. Ministerul Transporturilor are numai drumurile nationale si autostrazile. Ideea de a transfera altuia o lucrare, un drum, pana la urma e ideea de a face rost de bani de la altcineva. Eu am sa-i transmit colegului meu Vasile Blaga care se ocupa de Ministerul Dezvoltarii Regionale, unde sunt niste bani care pot fi dati autoritatilor locale. De la Ministerul Transporturilor nu avem cum”, a explicat Berceanu.

Autoritatile locale au inceput in toamna anului trecut lucrarile de reabilitare a pasajului din Calea Sagului din Timisoara, bazandu-se pe faptul ca, din acest an, vor primi ajutor financiar pentru finalizarea investitiei de la bugetul de stat.
Primele lucrari la centura de ocolire a Timisoarei au inceput in 2002 si ar fi trebuit finalizate in 2004. In decembrie 2006, Radu Berceanu, a reziliat contractele cu fostul constructor. Acesta a executat in patru ani doar circa 40 la suta din lucrarile necesare si a blocat atragerea finantarii de la Banca Japoneza.

Costurile pentru centura de ocolire sunt de circa 15 milioane de euro. Societatea Efklidis, din Grecia, cea care a contractat lucrarile, a obtinut prelungirea termenului din iulie 2005 pana in iulie 2006, perioada in care a a progresat in executie cu doi la suta. Constructorul nu a platit penalizari pentru intarzieri.

Contractul cu firma greaca a fost reziliat in 2006 si s-a organizat o noua licitatie pentru executarea lucrarii, noul constructor devenind Romstrade, care are la dispozitie 20 de luni pentru asfaltarea celor 12,6 kilometri de autostrada. Centura de ocolire a Timisoarei, varianta in lucru, are o lungime de 12 kilometri si ar elimina din oras traficul de tranzit dinspre Bucuresti spre granita cu Ungaria.

Berceanu a mai declarat la Timisoara ca va incerca sa se orienteze si inspre alte modalitati de finantare, ca sa compenseze macar partial efectele lipsei banilor. El a declarat ca va prezenta in aproimativ teri saptamani un program in care va prezenta modalitati de finantare si de realizare practica a autostrazilor, cu alte mijloace decat banii de la buget. El a vorbit de un sistem de concesiuni extinse.