Cine si-a imaginat ca o data cu aderarea la UE va putea lucra liber in strainatate se insala. Statele membre ale Uniunii pastreaza restrictii in ceea ce ii priveste pe romani si dreptul lor de a lucra intr-o alta tara.

La inceputul lunii august politistii de frontiera de la punctele vamale din vestul tarii raportau cifre record. Intrau in tara persoane intr-o zi cat in alte dati in doua saptamani.

Purtatorul de cuvant al Politiei de Frontiera Timis, comisarul Viorel Alexe, declara in prima saptamana din august ca la Punctul de Frontiera Cenad peste 10.300 de cetateni straini cu 6.000 de autoturisme si peste 1.600 romani cu 500 de autoturisme au intrat in Romania prin aceasta vama in doar cateva zile.

Numarul exact al romanilor care muncesc in strainatate nu se cunoaste. Toata lumea stie, insa, ca sunt multi. Sunt cei care pleaca prin Oficiul National pentru Migratia Fortei de Munca, sunt altii care pleaca pe baza contractelor intemediate de firme particulare de recrutare si plasare de personal in afara tarii si sunt cei care ies din tara ca simpli turisti si raman in vestul Europei pentru a munci.

Pentru toti, dar mai ales pentru cei din urma, momentul aderarii la Uniunea Europeana vine ca o salvare. Libera circulatie a persoanelor si a fortei de munca, atat de trambitata in promovarea Uniunii, vine ca o salvare pentru cei care stau ilegal in strainatate pentru a munci, sau pentru cei care stau cu zilele la coada, afara, pentru a obtine un contract oficial.

Cu cat data aderarii se apropie, cu atat lucrurile incep a fi prezentate intr-o maniera nu la fel de simpla si usoara.

Somajul din Romania ii sperie pe vestici

"Calitatea de stat membru al Uniunii Europene permite cetatenilor acestor state sa se bucure de una dintre cele patru libertati fundamentale ale Uniunii Europene, si anume, libertatea de circulatie a persoanelor, care include si libertatea de circulatie a lucratorilor", spune Daniela Nicoleta Andreescu, Secretar de Stat in Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF), Departamentul pentru Munca in Strainatate.

Fiecare cetatean al unui stat membru se poate angaja in orice alt stat membru, bucurandu-se de acelasi drepturi si tratament ca si cetatenii statului respectiv in ceea ce priveste angajarea in munca, explica, in continuare, reprezentantul Ministerului. "Pentru Romania, aceasta se va desfasura in conditiile prevazute in Tratatul de aderare si protocoalele anexate, dar, exista posibilitatea ca accesului pe piata fortei de munca sa fie restrictionat intre 2 si 7 ani", spune Nicoleta Andreescu.

De ce este nevoie de aceste restrictii?

"Aceste restrictii au fost impuse unilateral de catre statele membre ale Uniunii Europene, o data cu semnarea Tratatului de aderare, urmare a cotei ridicate a somajului din aceste tari si a temerii ca nu vor mai fii locuri de munca pentru cetatenii proprii", explica Nicoleta Andreescu.

Pana la urma, tot noi suntem vinovati. Nevoia mare de bani, atrage dupa sine disponibilitatea romanilor de a lucra in strainatate pe un salariu mai mic decat nivelul pietei locale, dar mult mai mare decat ce ar fi putut obtine in tara.

Pentru unii angajatori din tarile respective este mai avantajos sa ia un roman ss sa ii dea ceva de lucru, pe o perioada scurta sau lunga de timp, decat sa angajeze un conational. Romanii nu cer forme de angajare, pot fi abandonati la fel de usor pe cat au fost angajati, cer putin, iar angajatorul nu platesc asigurari si taxe suplimentare.

Toate acestea vin in defavoarea cetatenilor statului respectiv. Restrictiile privind munca in strainatate pentru aplicabile romanilor chiar si dupa aderare nu au fost gandite pentru a-i proteja pe romani, ci pe cetatenii statelor membre.

"Restrictiile de acces pe piata muncii pentru lucratorii din noile state membre reprezinta modalitatea prin care vechile state membre incearca sa isi protejeze piata interna a fortei de munca de un eventual val de imigranti, proveniti din aceste state", spune si Nicoleta Andreescu.

Daca opinia publica a inteles ca aderarea aduce dupa sine automat si munca in strainatate, este o greseala, spune ea. Una e libera circulatie a cetatenilor si turistilor, alta e politica in ceea ce priveste forta de munca.

Restrictiile nu se negociaza

Ce restrictii ne vor fi impuse, fiecare tara decide.

"In prezent, nu se cunosc cu exactitate limitele pe care fiecare dintre statele membre le va impune in domeniul liberei circulatii a lucratorilor", explica secretarul de stat.

Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana cuprinde prevederi ce permit statelor membre sa aplice anumite perioade de tranzitie fata de Romania si Bulgaria.

In aceste perioade nu se aplica prevederile comunitare referitoare la libera circulatie a fortei de munca, ci prevederile legislatiei nationale a statului care introduce perioada de tranzitie si acordurile bilaterale incheiate in domeniul schimbului de forta de munca, iar aceasta restrictioneaza accesul pe piata fortei de munca a acelei tari.

Restrictii prevazute din timp

"In conformitate cu Tratatul pentru Aderarea Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, in primii doi ani de dupa momentul aderarii Romaniei, accesul pe piata muncii a celorlalte state membre constituie subiectul prevederilor legale interne. Sunt impuse in acest fel o serie de limitari. La sfarsitul celor doi ani, fiecare dintre actualele state membre va transmite o informare oficiala Comisiei Europene, cu privire la necesitatea aplicarii prevederilor pentru o perioada de maximum inca trei ani, perioada in care va fi in continuare nevoie de permisul de munca, sau daca vor aplica in totalitate acquis-ul comunitar in domeniul liberei circulatii a fortei de munca, insemnand ca se va putea lucra in statele membre fara a mai fi impuse restrictii. In principiu, la cinci ani dupa momentul aderarii, perioadele de tranzitie se vor incheia. Exista, totusi, posibilitatea ca statele membre sa solicite permisiunea de a continua aplicarea prevederilor nationale pentru inca doi ani. Germania si Austria au impus deja, prin Tratatul de aderare, restrictii privind accesul pe piata fortei de munca a cetatenilor romani detasati in aceste tari. Chiar si cand va fi aplicat in totalitate principiul liberei circulatii a lucratorilor, exista in continuare posibilitatea de a se solicita eliberarea de permise de munca, insa numai din considerente de monitorizare si statistice. Restrictiile pot fi reintroduse chiar si dupa ce un stat membru a aplicat prevederile comunitare in domeniul liberei circulatii a lucratorilor, daca se intampina dezechilibre grave pe piata muncii. Comisia Europeana va decide asupra tipului de restrictii si a perioadei de aplicare."
Daniela Nicoleta Andreescu, secretar de stat MMSSF