Daca pretul benzinei va ajunge la 4 lei pana la sfarsitul anului, Romania va "plati" pentru acesta cu 1% din cresterea economica, arata un studiu realizat de societatea de consultanta financiara Voinea Bussines Development, condusa de Liviu Voinea director de cercetare in Grupul de Economie Aplicata.
In ultimele trei luni, pretul benzinei fara plumb a crescut cu 16,7%, si doar in ultima luna cresterea de pret a fost de 8,8%. Celelalte categorii de carburanti s-au scumpit si ele in procente asemanatoare.
Cresterea cu 10% a preturilor la carburanti duce la incetinirea ritmului de crestere a PIB cu 0,28%, releva studiul.

Daca pretul benzinei ajunge la 40.000 de lei vechi pe litru pana la sfarsitul anului, aceasta echivaleaza cu o scumpire de 35% fata de inceputul anului, si implicit cu o incetinire a ritmului de crestere a PIB cu aproximativ 1%.

"Se poate deja aprecia ca o parte din incetinirea ritmului de crestere a PIB pe primul semestru a fost provocata si de scumpirea carburantilor", arata studiul.

Cresterea preturilor la carburanti afecteaza in special sectoarele de energie electrica, termica, gaze, materiale de constructii, metalurgie si siderurgie, transporturi, chimie si fibre sintetice.

Valoarea adaugata scade cu 1% la fiecare crestere cu 10% a preturilor la carburanti

In aceste sectoare, valoarea adaugata bruta scade cu cel putin 1% la fiecare crestere cu 10% a preturilor la carburanti. Toate sectoarele economiei nationale sunt afectate, cu exceptia fireasca a prelucrarii titeiului.

Citeste si:

Pentru a compensa scaderea valorii adaugate brute, este posibil sa creasca preturile de productie.
Pe ansamblul economiei nationale, pentru a compensa pierderea valorii adaugate brute, este nevoie de o crestere cu 0,6% a preturilor de productie la fiecare scumpire a carburantilor cu 10%.

Preturile de productie +2%

Efectul cresterii preturilor la carburanti asupra incetinirii ritmului de crestere a PIB-ului poate fi astfel compensat, dar pe seama cresterii preturilor de productie. Daca pretul benzinei creste pana la 4 lei pana la sfarsitul anului, este nevoie pentru a compensa aceasta crestere de o crestere suplimentara a preturilor de productie pe ansamblul economiei nationale cu aproximativ 2%.
Studiul a fost realizat pe baza tabelelor input-output si a contributiei fiecarui sector la valoarea adaugata bruta (si implicit la formarea PIB), si s-a bazat pe premiza mentinerii unei nivel constant al cererii pentru carburanti.

Cresterea preturilor de productie duce automat la inflatie. Tot in inflatie va degenera si o eventuala majorare a tarifelor administrate la 1 octombrie, asa cum era programat la inceputul anului. Ministrul Economiei, Codrut Seres a negat insa, recent, ca acest "eveniment" se va produce. In acest caz, scumpirile se vor produce in 2006, salvand cifrele pe anul acesta, dar creand o "aglomerare" inflationista anul viitor.