Edward Chow, senior fellow, expert in probleme energetice in cadrul Centrului pentru Studii Strategice Internationale (CSIS) din Washington D.C, se afla in Romania la invitatia ministrului de externe Cristian Diaconescu. Chow are o experienta de 30 de ani in domeniul energiei, atat la nivel industriei energetice, lucrand pentru compania Chevron, cat si in mediul academic si al think tank-urilor, fiind consilier inclusiv pentru Administratia SUA si pentru companii energetice multinationale.

Expertul american s-a aratat, cu ocazia unei prelegeri publice sustinute la MAE, consternat de pretul pe care Romania il plateste pentru gaz. "Habar nu aveam cat de mari sunt preturile pe care Romania le plateste pentru gazul de import fata de alte tari pana sa vin aici. Stiam ca este mai mare, puteam sa fiu surprins, dar sunt chiar socat de diferenta de pret. Mi se pare ciudat ca Romania plateste un pret semnificativ mai mare decat Bulgaria pentru gaz", a declarat Edward Chow, citat de NewsIn.

O explicatie ar fi, potrivit expertului CSIS, ca producatorul de gaz, in acest caz Gazprom, are interesul sa "divizeze si sa cucereasca" o piata de consum. "Atat timp cat tarile consumatoare nu coopereaza si atata timp cat nu exista o piata regionala deplin functionala, ci o serie de piete de nationale, producatorul de gaz va reusi sa obtina maximum de profit economic", a punctat Edward Chow.

"Un jucator puternic pe piata, in acest caz Gazprom, isi poate mari profitul nu numai prin producerea unui volum mai mare de gaz, ci si prin adaosul comercial. Trebuie sa ne punem problema de ce tocmai Romania permite unui furnizor ca Gazprom sa impuna un astfel de pret, pe care nu il poate cere in alta parte? Este lipsa de interconectivitate, faptul ca alte guverne nu permit tranzitarea gazului? Sunt preturile productiei interne prea mici?", s-a intrebat Edward Chow.

Expertul a atras atentia ca Romania poate cauta solutii pentru remedia situatia in care se afla. "Nu sunt destul de familiarizat cu situatia din Romania pentru a oferi o explicatie pentru ceea ce se intampla sau pentru a indica o solutie, dar as sugera ca sunt paliere pe care se poate lucra pentru a imbunatati situatia. Romania nu trebuie sa accepte orice pret pe care monopolul este dispus sa vi-l ofere!", a fost sfatul expertului american.

"Romania pare sa se lupte inca pentru a gasi modelul potrivit in ceea ce priveste configurarea pietei si a sistemului eneregtic intern. Este un lucru de asteptat, din moment ce un astfel de proces nu este usor de implinit in 20 de ani, cat a avut Romania la dispozitie, pentru ca este un domeniu care trebuie conceput pe termen lung si la o scala foarte larga", a explicat expertul CSIS.

Chow a subliniat ca "Romania nu trebuie sa se concentreze numai pe o singura solutie si trebuie sa gandeasca pe termen lung. Trebuie sa gaseasca 'mix-ul' potrivit dintre toate solutiile existente", a completat Chow.

In aceeasi ordine de idei, Edward Chow a atras atentia asupra unei probleme majore, incluisv pentru Romania. "In Europa nu exista o piata interna unitara de 500 de milioane de consumatori de energie, asa cum v-ar placea ca lumea sa creada. Ceea ce exista sunt numai niste piete nationale, niste piete regionale sau subregionale. Fara o interconectivitate fizica este foarte greu sa ai o piata integrata", a subliniat expertul.

Pe termen scurt, Romania trebuie sa se gandeasca la interconectivitate, a sugerat Chow. "Interconectivitatea regionala aduce avantaje esentiale imediate, fie ca este vorba de conectarea cu Ungaria sau cu Bulgaria. Acestea sunt proiecte esentiale, care va aduc beneficii rapide intr-o perioada scurta si cu investitii relativ mici. Nu scapati aceste proiecte din vedere!", a fost recomandarea lui Edward Chow.

Expertul a facut referire si la proiecte pe termen mediu, precum terminalul de gaz lichefiat de la Constanta. "Acesta nu va va ajuta in urmatorii doi ani, ci pe un termen mai lung. Dar pentru ca acesta costa mai mult, trebuie sa va puneti problema ca acest proiect sa deserveasca si piata regionala, nu numai cea nationala", a spus Chow, atragand atentia ca odata ce exista structura de interconectare, terminalul GPL devine un proiect mai robust si mai atractiv pentru investitori, pentru ca poate ajunge la mai multi consumatori regionali, precum Ungaria sau Serbia.

Terminal GPL in Portul Constanta, de 9 mil. euro

Terminal GPL in Portul Constanta, de 9 mil. euro