"In urma intalnirii (de marti, n.r.) a comitetului interministerial, a avut loc o prima trecere in revista a problemelor cu care ne confruntam, pe care le vom trata in acte normative viitoare. Una dintre acestea, pe care o sustin, este anularea facilitatii de taxare inversa a TVA in cazul persoanelor juridice aflate in stare de insolventa. In prezent, Codul Fiscal permite aplicarea procedurii simplificate pentru firmele in insolventa", a declarat Sorin Blejnar, conform NewsIn.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a afirmat ca, in urma evaluarilor facute, a rezultat ca facilitatea permite exploatarea ilicita si sustragerea de la plata TVA a societatilor comerciale, in conditiile in care, "in majoritatea cazurilor, beneficiarul final al acestui tip de tranzactii este o firma-fantoma".

"In perioada martie-iulie 2009, am constatat ca aceasta procedura s-a extins foarte mult, mai ales in cazul comercializarii produselor energetice. Este vorba despre companii care achizitioneaza astfel de produse, benzina, motorina (de la firme in insolventa, care vand fara TVA, n.r.), si le livreaza catre terti, fara inregistrarea pe factura a taxarii inverse a TVA. In plus, multe dintre companii intretin acest circuit, prin practicarea de adaosuri comerciale mai mici", a mai explicat Blejnar.

El a dat exemplul unui grup de societati care "faceau achizitii de produse energetice din Bulgaria si le comercializau pe teritoriul Romaniei". "Evaluarile preliminare indica, in acest caz, un prejudiciu de circa 800.000 de euro", a spus Blejnar.

Firmele aflate in insolventa cumpara si vand bunuri sau servicii fara TVA. Astfel, pentru livrarea de bunuri si prestarea de servicii, societatile comerciale pentru care creditorii au deschis procedura de insolventa sunt obligati sa emita facturi numai prin aplicarea masurilor de simplificare, potrivit prevederilor articolului 160 din Codul fiscal.

Prin urmare, potrivit legii, bunurile si serviciile pentru livrarea sau prestarea carora se aplica masurile de simplificare sunt "bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa, cu exceptia bunurilor livrate in cadrul comertului cu amanuntul, deseurile si materiile prime secundare, rezultate din valorificarea acestora, astfel cum sunt definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata, cu modificarile ulterioare si materialul lemnos, conform prevederilor din norme".

Articolul 160 mai prevede ca o conditie obligatorie pentru aplicarea masurilor de simplificare "ca atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA, conform art. 153".

De asemenea, "pe facturile emise pentru livrarile de bunuri, furnizorii sunt obligati sa inscrie mentiunea taxare inversa, fara sa inscrie taxa aferenta. Pe facturile primite de la furnizori, beneficiarii vor inscrie taxa aferenta, pe care o evidentiaza atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa".

Totodata, "pentru operatiunile supuse masurilor de simplificare nu se face plata taxei intre furnizor si beneficiar".

Premierul Emil Boc a convocat marti, la Palatul Victoria, un comitet interministerial format din reprezentanti ai mai multor ministere si ai ANAF, pentru a analiza problema fraudei si evaziunii fiscale. La discutii au participat reprezentanti ai ministerelor Finantelor, Internelor, Justitiei, Turismului, Muncii, Transporturilor si Agriculturii.

Premierul Emil Boc a declarat saptamana trecuta ca i-a cerut presedintelui ANAF, Sorin Blejnar, o "analiza foarte riguroasa" a fenomenului evaziunii fiscale si a modalitatilor de combatere a acestuia. Premierul a mai spus ca Executivul va elabora ulterior acte normative privind diminuarea evaziunii fiscale.

Presedintele ANAF a mai precizat ca, in urma analizelor, au fost identificate o serie de forme de evaziune fiscala, exemplificand, in cazul TVA, prin "neevidentierea si neplata TVA aferenta achizitiilor intracomunitare, sustragerea de la plata TVA aferenta cresterii pretului produselor importate, in special bunuri de consum, implicarea persoanelor fizice in operatiuni comerciale, sau simularea tranzactiilor comerciale si solicitarea TVA".

In cazul fraudarii pe partea de accize, Blejnar a mentionat "comertul ilicit cu tigarete si frauda fiscala in cazul comertului cu produse alcoolice".