Subliniind rolul esential pe care furnizorii de bunuri, servicii si lucrari din infrastructura din sectorul privat il vor juca probabil in realizarea viitoarelor proiecte de imbunatatire a infrastructurii de care societatea are nevoie, studiul sugereaza ca anumite guverne ar putea fi nevoite sa duca munca de convingere pentru a-i indupleca pe furnizorii din sectorul privat sa le vina in sprijin.

Astfel, furnizorii de infrastructura isi manifesta ingrijorarea fata de eficienta guvernului, politizarea problemelor legate de infrastructura, birocratia, transparenta redusa si chiar lipsa nevoii de urgentare a proiectelor.

Toti acesti factori sunt considerati ca un obstacol care ar putea afecta capacitatea furnizorilor de a contribui la rezolvarea problemelor legate de infrastructura – sau care ar putea sta in calea unor noi investitii in infrastructura.

Locul intai pe lista preocuparilor il reprezinta, conform unui procent de 69% dintre respondenti, faptul ca nivelul de eficienta a guvernului ar putea sa le afecteze propria lor capacitate de a realiza noi proiecte de infrastructura care sa sprijine dezvoltarea economiilor nationale. Atat de puternic este scepticismul cu privire la eficienta guvernului, incat conditiile economice au ocupat doar locul doi pe aceasta lista, cu un procent de 63%.

Intrebati care sunt cele mai mari obstacole din partea sectorului public in fata unor investitii crescute in infrastructura, 42% dintre respondenti au indicat politizarea proiectelor de infrastructura, urmata de frecventele schimbari in politica publica, lipsa unei politici publice strategice adecvate si absenta nevoii de urgentare (toate cu un procent de 28 %).

“Guvernul roman nu ar trebui sa infrunte singur provocarea de a asigura infrastructura specifica secolului 21. S-a discutat foarte mult despre rolul parteneriatelor public-private in proiectele de imbunatatire a infrastructurii si despre utilizarea cu maxima eficienta a investitiilor din banul public. Cu toate acestea, parteneriatele dau in general rezultatele cele mai bune atunci cand ambele parti au incredere in capacitatea fiecareia de a obtine rezultatele asteptate. Acest studiu sugereaza ca, in general, guvernele si furnizorii de servicii de infrastructura din sectorul privat nu sunt inca pe aceeasi lungime de unda si ca pentru a ajunge acolo este nevoie de actiuni substantiale si nu de alte discutii.”, a comentat Daniela Nemoianu (foto), Head of Advisory si partner la KPMG Romania.

Pe langa preocuparile principale ale respondentilor, studiul KPMG prezinta si o lista de masuri care, in opinia furnizorilor din sectorul privat, ar putea avea cele mai bune rezultate in eficientizarea guvernului. Prima pe lista – sustinuta de 45 % dintre respondenti – este depolitizarea procesului de dezvoltare a infrastructurii.

Transparenta ocupa de asemenea un loc important in randul furnizorilor, care doresc o mai mare transparenta in planificarea infrastructurii si selectia proiectelor (44 %). Patruzeci la suta dintre respondenti au pledat, de asemenea, pentru utilizarea intr-o mai mare masura a parteneriatelor public-private, un raspuns incurajator care sugereaza ca – in ciuda problemelor percepute – exista inca dorinta de a realiza parteneriate cu guvernul.

Respondentii au indicat de asemenea si o serie de optiuni care, in opinia lor, ar putea usura povara financiara care continua sa stea in calea dezvoltarii infrastructurii in economia actuala. Contributii guvernamentale directe sau co-creditarea este optiunea cea mai raspandita (37%) urmata de o distribuire mai favorabila a riscurilor (36%) – in care sectorul public preia o mare parte din riscuri – si garantarea creditelor de catre guvern (35%).