Parerile celorlalti sunt impartite relativ uniform intre nemultumire (44%) si o atitudine mai degraba neutra, 31% nu sunt nici multumiti, nici nemultumiti, iar 13% nu au o parere, potrivit unui studiu ai companiei de cercetare GFK.

Totusi, comparand scoala de azi cu cea de acum 15 ani, parerile negative se inmultesc: 58% din romanii care au peste 15 ani percep o scadere a calitatii si doar 19% percep, dimpotriva, o imbunatatire.

Persoanele cu educatie superioara sunt mai inclinate sa aiba o atitudine critica fata de invatamantul romanesc actual si fata de modul in care a evoluat in ultimii 15 ani. Dintre ele, 60% sunt nemultumite si 74% considera ca scoala are o calitate mai scazuta decat in trecut.

Cei care sunt acum elevi sau studenti au o parere mai buna decat restul romanilor despre sistemul in care invata: doar 24% sunt nemultumiti de acest sistem, restul tinzand sa fie neutri (47% nu sunt nici multumiti, nici nemultumiti, iar 9% nu au o opinie). Pe de alta parte, dintre ceilalti, cei mai critici sunt romanii care au facut scoala in anii ’50-’70 (au varsta intre 45 si 64 de ani), iar acum nu au in gospodarie copii de scoala: 51% sunt nemultumiti, iar 67% considera ca scoala romaneasca are o calitate mai scazuta decat in trecut.

Studiul a analizat si parerea romanilor in legatura cu mai multe aspecte concrete ale sistemului de invatamant: numarul de materii, de ore de scoala si de teme pentru acasa, manualele (cantitatea de informatie si limbajul in care sunt scrise), numarul de examene nationale, corectitudinea evaluarii elevilor, nivelul de pregatire si de motivare al profesorilor, sistemul de predare si utilitatea lucrurilor invatate la scoala.

Este de remarcat faptul ca aproximativ un sfert dintre romani nu si-au format nicio opinie in legatura cu majoritatea acestor aspecte.

In legatura cu personalul didactic, 15% din romanii cu varsta peste 15 ani nu au o opinie clara. Dintre ceilalti, 52% considera ca profesorii sunt in general bine pregatiti, iar 49% ii percep motivati sa ajute elevii sa invete.

Un alt aspect al sistemului de invatamant este orientarea catre pregatirea elevilor pentru viata care ii asteapta dupa scoala. In acest context o treime dintre romani considera ca elevii primesc suficiente sfaturi pentru orientarea lor profesionala, iar jumatate sunt de parere ca majoritatea lucrurilor invatate la scoala le vor fi utile elevilor mai tarziu in viata.

O treime din respondentii studiului GfK considera ca sistemul romanesc de invatamant incurajeaza invatatul pe dinafara. Totusi, un numar aproximativ egal considera ca elevii sunt incurajati sa aiba pareri proprii.

Cele mai importante materii in opinia romanilor sunt limba si literatura romana, matematica si o limba straina; aproape trei sferturi au ales aceste materii printre primele 10 pe care le considera de baza. Urmeaza istoria si geografia, selectate de doua treimi din populatie, dupa care educatia fizica si biologia, considerate importante de aproape jumatate.

Utilizarea calculatorului a fost si ea considerata importanta de 39% din romani. Este vorba despre utilizarea diferitelor softuri (pentru procesarea textelor sau tabelelor, e-mail, browsere web, programe pentru desen, prelucrare poze, design web etc.) si nu despre programare. Programarea software a fost selectata printre materiile de baza de doar 18% din populatie.