Prin contractul incheiat de fostul Executiv, compania americana Bechtel trebuie sa primeasca de la statul roman, in avans, 250 milioane de dolari, a declarat, ieri, premierul Calin Popescu-Tariceanu.

"Documentele justificative de decont ar urma sa fie prezentate abia la terminarea lucrarilor de constructie a Autostrazii Brasov-Bors. Este o clauza foarte ciudata. Statul roman acorda un imprumut fara dobanda companiei Bechtel, pe langa finantarea lucrarii", a spus Tariceanu, in cadrul unei emisiuni difuzata la Pro TV.

Premierul a anuntat ca acest lucru, care nu este permis de legislatia romaneasca, i-a fost sesizat de catre ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, care a primit acceptul sa nu plateasca aceste sume catre Bechtel.

In aceste conditii, proiectul Autostrazii Brasov-Bors este blocat, iar lucrarile vor continua dupa ce legislatia privind parteneriatul public-privat va fi revizuita conform normelor europene.

«Legislatia romaneasca trebuie respectata»

Potrivit premierului, lucrarile de constructie a Autostrazii Brasov-Bors vor fi reluate in momentul in care compania Bechtel va accepta legislatia romaneasca.

"Statul roman nu va plati penalitati pentru nerespectarea clauzelor si nici nu are in vedere rezilierea contractului pentru constructia autostrazii. Bechtel trebuie sa respecte legislatia romaneasca", a precizat Tariceanu.

Luna trecuta, premierul a afirmat ca reprezentantii firmei Bechtel trebuie sa inteleaga dorinta autoritatilor romane de a asigura legalitatea contractului pentru Autostrada Brasov-Bors si sa negocieze cu bunavointa, daca intentioneaza sa lucreze in continuare la acest proiect.

El a spus ca anexele contractului incheiat de fostul Cabinet pentru Autostrada Brasov-Bors nu au fost aprobate prin hotarare de Guvern, situatie ce creeaza probleme din punct de vedere legal.

Dobre: Negocierile cu Bechtel continua

Ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, a declarat ca, in urma cu aproximativ doua saptamani, Bechtel "nu intelege sa intre pe legislatia romaneasca", iar negocierile la contractul pentru Autostrada Transilvania continua.

"Reprezentantii ministerului si cei ai companiei americane au cazut de acord asupra unei noi forme a scrisorii de garantie, care respecta legislatia in vigoare, insa nu si asupra avansului pe care autoritatile trebuie sa il acorde pentru lucrarile la Autostrada Brasov-Bors", a adaugat Dobre.

Lucrarile au inceput anul trecut, in baza unui contract in valoare de 2,2 miliarde de euro. Dupa alegeri, noua administratie s-a pronuntat, de mai multe ori, in favoarea inceperii unui alt proiect de autostrada, pe traseul Bucuresti-Pitesti-Ramnicu Valcea-Sibiu-Lugoj-Arad-Timisoara, considerat prioritar in domeniul infrastructurii.