Romania risca sa piarda in curand 169,055 milioane din fondurile de preaderare PHARE care acopera proiecte de intarire a capacitatii institutionale, adaptarea legislatiei la cea a UE si proiecte de coeziune socio-economica.

Raportul special privind cheltuirea fondurilor europene in Romania si Bulgaria a fost solicitat de Parlamentul European si transmis vineri de executivul european Comisiei de control bugetar a PE.

"Termenul-limita pentru contractele PHARE a fost 31 noiembrie 2008. 169,055 milioane euro pot fi considerate nefolosite si au fost deja recuperate partial sau vor fi in curand. Alte 211 milioane urmeaza inca a fi platite, cu conditia ca cererile de plata sa fie trimise la timp si sa fie eligibile", se arata in documentul citat.

In ce priveste programul de preaderare SAPARD, care era destinat proiectelor in agricultura, termenul-limita a fost prelungit pana in decembrie 2009, dupa ce Comisia a inghetat anul trecut platile din cauza unor nereguli si vulnerabilitati mai ales in ceea ce priveste achizitiile publice si managementul intern. Platile au fost reluate in iulie 2009 dupa ce un audit independent a confirmat ca autoritatile romane au aplicat planul de actiune solicitat de CE. In total, Romania mai are de primit aproximativ 100 milioane de euro fonduri SAPARD.

"Nu au ramas fonduri SAPARD nefolosite de Romania pana acum, dar acest risc exista la sfarsitul acestui an", noteaza expertii CE.

In ce priveste programul de infrastructura ISPA, data-limita pana la care se mai pot efectua plati este de 31 decembrie 2010. "Inca nu au fost pierdute fonduri, dar 745,7 milioane de euro nu au fost inca solicitate spre rambursare. Orice sume nesolicitate pana la data-limita vor fi pierdute", avertizeaza executivul european.

Si la ISPA au fost constatate nereguli similare cu cele din programul SAPARD, legate de achizitiile publice, "cum ar fi uzul frecvent al procedurii de negociere, vulnerabilitati in comisiile de evaluare si extinderi nejustificate ale contractelor".

"Pentru a imbunatati managementul financiar, Comisia a asistat Agentia de Plati in ameliorarea planificarii bugetare si a sugerat o monitorizare lunara a previziunilor de plata. Comisia a recomandat si simplificarea procedurilor privind managementul contractelor si intarirea capacitatii administrative, precum si implementarea de masuri menite sa reduca numarul de angajati care pleaca din agentie", exemplifica raportul citat.

"Romania a implementat recomandarile Comisiei privind achizitiile publice, managementul financiar si managementul contractelor si a adoptat legislatie menita sa asigure respectarea acquis-ului in domeniul achizitiilor publice. In plus, Romania a adoptat un ghid pentru beneficiari despre managementul proiectelor", arata documentul CE.

In ceea ce priveste fondurile structurale, de care Romania beneficiaza de la data aderarii la UE, in ianuarie 2007, Comisia constata ca toate programele operationale au fost deja aprobate si lansate, mai mult proiecte fiind deja "contractate la nivele satisfacatoare de implementare".
Probleme mai sunt insa la nivel local, in ceea ce priveste capacitatea administrativa si de control financiar, unde Comisia a recomandat Romaniei "sa-si intensifice eforturile".

Executivul european subliniaza nevoia de capacitate administrativa suficienta si sfatuieste Romania sa foloseasca programul operational de asistenta tehnica pentru o politica de resurse umane bazata pe stimulente.

De asemenea, CE doreste sa vada ca "lectiile invatate in tranzitia de la fonduri de preaderare la fonduri structurale sunt aplicate si la fondurile structurale". Aceleasi probleme identificate la fondurile de preaderare privind licitatiile publice netransparente si vulnerabilitati in sistemul de selectie a proiectelor apar si la fondurile structurale. Insa Romania a adoptat recent noi legi in acest sens, "menite sa inlature ingrijorarile Comisiei cu privire la licitatiile publice. Noua legislatie vizeaza si simplificarea si accelerarea procedurilor, precum si transpunerea noilor reguli europene", se arata in raport.

Fondurile pentru pescuit, totalizand 67,4 milioane de euro pentru 2007-2009, nu au deocamdata unda verde in Romania, in urma "vulnerabilitatilor in capacitatea administrativa a noii autoritati din cadrul Ministerului Agriculturii". Aceasta linie de finantare este singura, de altfel, care inca nu are aprobata evaluarea de conformitate, ce trebuie inca revizuita.

"In plus, Comisia a sfatuit autoritatile romane sa nu demareze proiectele pana cand noile structuri din Ministerul Agriculturii nu sunt operationale", precizeaza raportul.

In ceea ce priveste fondurile agricole, Comisia avertizeaza ca Bucurestiul ar putea suferi "corectii financiare" pentru anul 2007, adica bani, ce vor fi solicitati Bucurestiului pentru ca au fost acordati necorespunzator. In 2007, Romania a primit 6,8 milioane de euro plati agricole, in 2008 - 474 milioane, iar anul acesta 553 milioane.

Deficiente continua sa existe la Sistemul integrat de administrare si control (IACS) pentru platile directe, mai ales in ceea ce priveste identificarea parcelelor si controalele la fata locului, "care sunt subiectul unor proceduri de aprobare si ar putea rezulta in corectii financiare pentru anul fiscal 2007".

"Pentru a remedia problemele existente si a imbunatati implementarea sistemului pentru fonduri agricole, CE a propus in luna iunie un plan de actiune pe care Romania s-a angajat sa-l implementeze in urmatorii trei ani. In cadrul acestui plan de actiune, Romania s-a angajat sa-si imbunatateasca nivelul calitativ si rapiditatea controalelor la fata locului si sa corecteze nivelul de erori in cererile formulate de fermieri", arata raportul.

La capitolul fonduri pentru securizarea frontierelor in vederea aderarii la spatiul Schengen, in ciuda unor intarzieri initiale, Romania sta bine, CE estimand ca Bucurestiul va reusi sa absoarba toate cele 542,2 milioane de euro pentru 2007-2009 pana la sfarsitul acestui an.