Pana la sfarsitul anului viitor, in Romania ar trebui sa se infiinteze o Companie pentru Dezvoltarea Infrastructurii, care sa absoarba fondurile UE si sa dezvolte proiecte de interes national, sustine Daniel Daianu , fost ministru al Finantelor. „Romania va obtine din privatizari, in anii urmatori, sume de ordinul miliardelor de euro. In plus pot fi atrase fonduri europene echivalente cu 4% din produsul intern brut (PIB), dar acesti bani vin doar cu proiecte bine conturate si cofinantate. Romania are o mare problema in absorbtia fondurilor UE, ilustrata de un coeficient foarte scazut al platilor, de exemplu sub 13% in Programul ISPA“, a afirmat profesorul Daianu.

Proiectul, elaborat de Grupul de Economie Aplicata (GEA), propune ca statul sa fie proprietarul Companiei pentru Dezvoltarea Infrastructurii (CDI). Compania ar urma sa gestioneze atat fondurile venite din privatizare, cat si pe cele venite de la UE. CDI se va ocupa de proiecte majore de interes national: drumuri, mediu, energie, telecomunicatii si IT. Compania de Dezvoltare a Infrastructurii (CDI) va aplica programul national de dezvoltare, elaborat de Guvern, urmand sa administreze in principal proiectele de peste 10 milioane euro, a explicat Daianu, care este unul dintre analistii economici consultati de Guvern pentru elaborarea unui program legat de infrastructura. „Vehiculul institutional va impusca mai multi iepuri, precum elaborarea proiectelor de importanta majora, o analiza economica de fundamentare pentru obtinerea celor mai mici costuri, monitorizarea aplicarii proiectelor si atragerea de resurse private. Nu in ultima instanta, se va apela la parteneriate de tip public-privat, insa unele autentice, nu camuflate, asa cum s-a intamplat pana acum, finantate din fonduri bugetare si cu un partener privat care nu si-a asumat nici un risc“, a spus Daianu.

Potrivit acestuia, infiintarea companiei va asigura o transparenta mai mare si o responsabilitate crescuta in programarea si implementarea proiectelor, precum si simplificarea procesului de decizie si accelerarea aplicarii proiectelor.

Intr-o prima etapa, statul va detine integral pachetul de actiuni al noii societati, fiind posibila ulterior privatizarea firmei.

Infiintarea societatii, programata pentru ultimul trimestru al anului viitor, si structura companiei vor fi stabilite de un grup de experti romani si straini, urmand sa fie finantata de Guvern, Banca Mondiala, Comisia Europeana sau de institutii financiare precum Banca Europeana de Investitii si Kreditanstalt fur Wiederaufbau, Banca de Dezvoltare a Germaniei.

Daianu a apreciat ca utilizarea eficienta a fondurilor europene este vitala pentru dezvoltarea economica a Romaniei. „Expertii FMI ne avertizeaza ca, daca nu vom fi chibzuiti cu cheltuielile, este posibil sa apara derapaje in anii urmatori, pe fondul cresterii deficitelor externe. Nu putem sa fim impasibili la o situatie posibila in care miliarde de euro nu vor fi utilizate intr-o perioada critica. Contextul si timpul au o valoare economica si s-ar putea sa nu ne mai intalnim cu ocazii precum acordarea unor fonduri europene de 4% din PIB“, a mai spus Daianu. Un astfel de CDI ar putea reprezenta alternativa la concesiunile din infrastructura considerate de specialisti ca fiind prea scumpe. „Costurile de a folosi o autostrada, o „taxa de utilizare“ platita unei companii care finanteaza infrastructura vor fi intotdeauna mai mici decat taxa de drum platita unui concesionar“, a subliniat analistul economic Dan Visoiu, participant la elaborarea acestui proiect. Avantajele sistemului CDI sunt date de faptul ca statul detine 100% din actiunile societatilor pe actiuni (SA), CDI obtine dreptul de uzufruct asupra retelei de sosele, incasand taxe de folosinta si generand venit din exploatarea bunurilor existente. Prin folosirea acestor bunuri cum este dreptul de uzufruct poate emite obligatiuni pe pietele interne si internationale. „In general, prin emiterea de obligatiuni se poate obtine o finantare mai ieftina, aceasta insemnand o rata mai scazuta a dobanzii. Asemenea obligatiuni ar fi atractive pentru investitorii institutionali, banci de investitii, fonduri mutuale, fonduri de pensii, companii de asigurari etc“, a spus Visoiu.

BEI e interesata de proiect

„Proiectul Companiei nu e conturat in detaliu, dar ideea este agreata se pare, de premierul Tariceanu. Proiectul va asigura mecanismele care ne vor ajuta sa gasim proiectele prioritare de infrastructura. Trebuie sa fii in stare sa ai un mecanism care sa le puna in ordine. O companie nationala asigura managementul de proiect, care acum nu prea functioneaza. Nu vom putea niciodata sa construim autostrazi in Romania, daca supervizorii sunt platiti cu zece milioane lei pe luna“, a declarat ieri Sorin Ionita, directorul executiv al Societatii Academice Romane (SAR) la emisiunea „Banii vorbesc“, pe care ziarul „Averea“ o realizeaza in colaborare cu City FM. El a mai adaugat ca o companie nationala, o data infiintata, si-ar putea finanta nevoile din obligatiuni lansate pe pietele financiare interne si internationale. Analistul Florin Catu a adaugat, in cadrul aceleiasi emisiuni, ca proiectul, desi embrionar, a starnit interesul Bancii Europene de Investitii (BEI).