[Update] Berceanu: Greva generala de la Metrorex poate fi contestata in instanta si anulata, ca in 2005

Cititi si Cum vor circula fara metrou angajatii care fac milioane de euro pentru companiile din Bucuresti

Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, dupa discutiile cu sindicatele de la Metrorex, ca va contesta in instanta greva generala, mai ales ca exista un precedent din 16 noiembrie 2005, cand, dupa doua zile, greva a fost oprita prin decizia tribunalului.

"Imi aduc aminte ca intr-o situatie similara, in 2005, ei au pierdut in justitie pentru ca dumnealor considera ca o treime din activitate pot sa o stabileasca cum vor. Justitia a fost atunci de parere ca o treime din activitate inseamna un tren din trei. Sindicatele spun ca nu, ca fac greva intr-un interval clar, adica o treime din cat circula metroul. Bineinteles ca si-au ales pentru greva orele 05.00 - 16.00 cele mai aglomerate ", a spus Berceanu, potrivit NewsIn.

Guvernul a adoptat saptamana trecuta bugetul pe anul 2009 al Metrorex, ce include majorarea salariala de 23% aplicabila de la finele anului trecut, dar care prevede totodata anularea cheltuielilor cu tichetele de vacanta si tichetele cadou.

Sindicalistii solicita negocierea contractului colectiv de munca, cu o crestere de 20% a salariului, pentru 2010. La sfarsitul lunii octombrie, Uniunea Sindicatelor Libere Metrou (USLM) declara ca angajatii doresc o majorare salariala de pana la 26%.

Ultima majorare salariala a angajatilor Metrorex a fost de 23%, in noiembrie 2008. Ion Radoi, presedintele USLM, a precizat ca salariul mediu al unui angajat de la Metrorex se incadreaza in medie la 1.500-1.600 lei.

Potrivit USLM, productivitatea muncii la metrou a crescut in 2009 cu circa 30% fata de 2008. "S-au dat in folosinta patru noi statii, fara sa fie nevoie sa fie angajati alti oameni. In aceste statii se lucreaza la casierie, rame de metrou, partea tehnica etc., ceea ce denota ca exista o crestere a productivitatii muncii cu circa 30% in 2009 fata de 2008, fara niciun fel de cost suplimentar din partea Metrorex. In 2009, numarul calatorilor s-a dublat, de la 300.000 pe zi in 2008, la 650.000 pe zi anul acesta", a spus Radoi.

Desi angajatii sunt nemultumiti, conducerea se poate declara multumita, si poate si bucurestenii o vor face insa pe termen lung, deoarece Banca Europeana pentru Investitii a incheiat, vineri, un acord de finantare cu Metrorex. Ministerul Finantelor Publice (MFP) a semnat joi contractul de imprumut de la BEI, in valoare de 395 milioane euro pe 25 de ani, pentru constructia tronsonului de metrou Drumul Taberei-Universitate, parte a magistralei 5, Drumul Taberei-Pantelimon, si achizitia a 37 de noi trenuri de metrou.

Proiectul pentru care s-a obtinut finantarea are ca data de finalizare sfarsitul anului 2015. "BEI finanteaza circa 45% din valoarea proiectului. Restul banilor vor veni de la bugetul de stat, iar ultima tragere este programata pe 31 decembrie 2012. Este vorba de magistrala cea mai necesara si cea mai ceruta de bucuresteni", a explicat ministrul interimar al finantelor publice, Gheorghe Pogea.

Sursa foto:
Constantin Barbu

Cum circula fara metrou angajatii care fac milioane de euro pentru companiile din Bucuresti

Cum circula fara metrou angajatii care fac milioane de euro pentru...