16 organizatii neguvernamentale au trimis Parlamentului, presedintiei si guvernului un apel pentru desecretizarea si publicarea integrala a tuturor contractelor de achizitii publice, concesiune sau privatizare, imediat dupa semnarea lor. „Legea accesului la informatia de interes public ar trebui in principiu sa faciliteze accesul la astfel de documente (con-tractele de privatizare si achizitiile publice –n.red.); in practica, dupa cum bine stiti, acest lucru nu se intimpla. Unele companii nationale sau agentii guvernamentale se considera in mod abuziv exceptate, in baza statutului lor.

In plus, chiar Guvernul Romaniei a semnat in trecut contracte de achizitii sau privatizare in care a acceptat clauze de confidentialitate complet nejustificate din punctul de vedere al interesului public, ce contravin practicii uzuale din statele occidentale“, se arata in document. Ca atare, cele 16 ONG-uri solicita publicarea automata a acestor contracte in momentul semnarii lor: „Este o buna oportunitate de a rezolva aceasta problema acum, odata cu revizuirea si consolidarea intr-o singura lege a cadrului normativ pentru achizitii publice, concesiuni si parteneriate public-privat, actualmente in curs. Ceea ce propunem noi este introducerea in aceste acte normative a unor paragrafe care sa prevada explicit obligatia transparentizarii, venind astfel in continuarea si in sprijinul legii 544/2001“, se arata in apel.

Initiativa cu sanse

Citeste si:

Dupa cum se stie, autoritatile au incheiat in decursul anilor mai multe contracte controversate care aveau clauze de confidentialitate, contracte ale caror prevederi paguboase pentru romani au fost dezvaluite mult mai tirziu. Este vorba despre Bechtel, EADS, Apa Nova sau chiar marile contracte de privatizare de genul RAFO. L-am intrebat pe Sorin Ionita, de la Societatea Academica Romana (SAR - unul dintre ONG-urile semnatare), de ce acest demers a trebuit sa astepte pina acum. „Probabil ca ne-am gindit cam tirziu, dar e un moment bun, pentru ca acum legislatia in domeniu se aliniaza la acquis si este chiar inaintea raportului de tara.

In plus, incercam sa si prevenim scandalurile care, cu siguranta, se vor ivi. Experienta Poloniei, Cehiei si Ungariei cu contractele secrete de cumparare de avioane la citiva ani dupa ce au intrat in NATO si cu scandalurile de acolo ne arata ca situatia se poate repeta si la noi“, spune Ionita. „Nu cred ca va exista un politician care sa se opuna public initiativei noastre“, a afirmat Ionita, intrebat fiind care sint sansele de succes ale demersului. Ministrul Transporturilor Gheorghe Dobre a spus ca nu a citit inca apelul celor 16 ONG-uri, dar ca „nu are nici o problema“ in a face publice contractele.