"Ajustarea pe care Romania trebuie sa o faca implica modificari de modele economice dinspre o crestere bazata pe consum inspre o crestere economica bazata mai mult pe export. Este important cum voteaza investitorii straini, cu banii lor, si au o retinere mare fata de tarile cu deficite externe mari si care traiesc peste cat le permite plapuma", a spus Valentin Lazea, mentionand ca face declaratii din perspectiva unui economist si nu din perspectiva bancii centrale.

In opinia sa, politicile structurale ar trebui sa se indrepte catre stimularea serviciilor de transport si turism. "Romania este singura tara din Europa Centrala si de Est care are deficit pe turism si un cont curent echilibrat pe transport, in conditiile in care are potential mare pe amandoua", a comentat Lazea.

El sustine ca, in domeniul turismului, statul nu este singurul vinovat, ci si directorii de hoteluri, care prefera sa angajeze personal necalificat.

"Nu ii obliga nimeni sa recupereze investitia repede, sa plateasca mizerabil personalul. Sefii nostri din turism spun ca nu are rost sa ii scoleasca, pentru ca vor pleca in Spania. Nu ii obliga nimeni sa puna hoteluri de 5 stele in statiuni dedicate turismului sindical, ieftin", a mai spus economistul.

In ceea ce priveste transportul, Lazea a mentionat ca "in materie de conducte, Romania are mai multi kilometri decat are Norvegia si daca s-ar construi Nabucco am avea o sursa de venit foarte buna".

"Romania are mai multe cai navigabile interne decat Marea Britanie, are una din primele retele de cale ferata din lume, iar vina noatra este in cazul aeroporturilor, unde avem un singur aeroport cu trafic de 1-5 milioane pasageri", a mai spus Lazea.

Pe de alta parte, pentru o crestere economica sustenabila este nevoie si de stimularea exporturilor printr-o politica monetara care sa nu lase leul sa se aprecieze, chiar daca, pe termen scurt, ar ajuta inflatia, apreciaza economistul-sef al BNR.

Alte solutii pentru o crestere economica bazata pe export si nu pe consum mai sunt cresterea accizelor la carburanti, dar si o politica care sa duca la majorarea salariilor sub nivelul productivitatii, a mai spus Lazea.