La inceputul acestui an, Ministerul Finantelor anuntase ca, incepand cu 1 ianuarie 2006, societatile listate, bancile si societatile de asigurari vor aplica Standardele Internationale de Raportare Contabila si vor depune reglementarile contabile intocmite potrivit constrangerilor acestor standarde. De curand, insa, reprezentantii Ministerului Finantelor anunta ca au renuntat, in parte, la idee. Cu alte cuvinte, de la 1 ianuarie 2006, doar bancile sunt obligate sa depuna raportari contabile intocmite in functie de standardele internationale. Societatile listate sau societatile de asigurari pot sa intocmeasca raportarile contabile in functie de Standardele Internationale de Raportare Contabila, asa numitele IFRS, pe care le vor folosi insa doar in interes personal, si nu vor fi depuse catre institutiile statului. O alta modificare la care s-a gandit Ministerul Finantelor, impreuna cu reprezentantii lumii contabile, este aceea ca firmele mici sa nu fie niciodata constranse sa depuna raportari contabile dupa normele IFRS, dar sa o poata face, daca necesitatile lor o vor cere. Astfel, potrivit Ordinului ce urmeaza sa fie publicat, persoanele juridice care, la data bilantului, depasesc limitele a doua din aceste trei criterii de marime – total active: 3,6 milioane euro, cifra de afaceri neta de peste 7 milioane de euro si peste 50 de salariati, va trebui sa intocmeasca situatii financiare anuale care sa cuprinda bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de numerar si notele explicative. In schimb, firmele mai mici vor trebui sa intocmeasca situatii financiare anuale simplificate. Acestea vor cuprinde un bilant prescurtat, un cont de profit si pierdere si note explicative la situatiile financiare anuale simplificate. Optional, firmele mici vor putea intocmi si situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de numerar.

Conditiile de aplicare IFRS, incepand cu situatiile financiare ale anului 2007, vor fi stabilite ulterior, in functie de cerintele Uniunii Europene si de evaluarile institutiilor implicate.

“Trecerea la IFRS reprezinta un proces dificil. Principalele bariere intampinate de catre anumite firme in acest sens sunt reprezentate de complexitatea acestor standarde, lipsa personalului calificat, subestimarea costurilor conversiei si implicarea insuficienta a managementului”, spune Mihaela Mitroi, Tax Partner, PriceWaterhouseCoopers. Pentru companiile multinationale, care pot raporta mai usor rezultatele financiare catre companiile mama si pot lua decizii mai rapid in legatura cu achizitionarea sau fuziunea cu alte companii, neaplicarea IFRS poate constitui un dezavantaj. La fel si pentru fondurile de investitii.

“Dejavantajati sunt si investitorii straini, care vor sa-si consolideze rezultatele financiare si nu pot. Aplicarea optionala ne costa, oricum, destul de multi bani. In plus, nu poti atrage investitii daca nu aplici IFRS, pentru ca acela ar fi momentul adevarului, cand s-ar vedea clar ce situatie ai si cu cine lucrezi”, spune Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri.

tinand cont de posibilitatile limitate ale multor companii romanesti si de faptul ca retratarea situatiilor financiare va genera costuri semnificative si va solicita resurse importante, precum si implicarea mai multor sectoare din cadrul companiei in afara celui financiar, faptul ca implementarea IFRS in Romania se face gradual poate fi vazut ca un avantaj. “Un motiv important pentru care guvernele sunt precaute in a extinde aplicarea IFRS se datoreaza modificarii situatiilor financiare care ar putea conduce la schimbarea bazei de profit net distribuibil actionarilor, cat si la schimbarea bazei de impozitare, ceea ce ar putea conduce la dezechilibre bugetare”, spune Mihaela Sandu, Tax Manager, PWC.

De exemplu, veniturile si cheltuielile vor fi influentate de numeroase ajustari la valoarea de piata. Care este tratamentul fiscal al acestor elemente si daca profitul rezultat din asemenea ajustari este sau nu distribuibil constituie doua dintre cele mai dezbatute probleme in multe state europene. Nici legislatia romaneasca nu a gasit o rezolvare a acestor probleme in momentul actual.

“Eu sunt un fan al accelerarii implementarii standardelor internationale de contabilitate. Ar usura viata investitorilor, ar fi o nota buna pentru noi, ca tara.”

Citeste si:

Florin Pogonaru,
Presedinte Asociatia Oamenilor de Afaceri

“Eu sunt un fan al accelerarii implementarii standardelor internationale de contabilitate. Ar usura viata investitorilor, ar fi o nota buna pentru noi, ca tara.”

Florin Pogonaru,
Presedinte Asociatia Oamenilor de Afaceri

Cate ceva despre contabilitate

• Reglementarile contabile aplicate agentilor economici pana la finele excercitiului financiar al anului 2005 sunt reglementarile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice numarul 94 din 2001 sau cele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice numarul 306 din 2002.

• Incepand cu 1 ianuarie 2006, persoanele juridice vor aplica reglementari contabile conforme cu directivele europene si reglementari contabile conforme cu IFRS.

• Pentru societatile care aplica reglementarile conforme cu directivele europene, situatiile financiare anuale se compun din bilant, cont de profit si pierderi, politici contabile si note explicative. • Pentru firmele care vor aplica reglementarile IFRS, situatiile financiare anuale se compun din bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie, politici contabile si note explicative.