"Presiunea de depreciere pe care o exercita asupra leului cresterea importurilor, dar si conditiile pietei internationale ar putea trimite cursul catre 36.500 lei pentru un euro in ultimele doua luni ale anului", afirma analistul BAC Investment Bank, Florin Citu.
Conform statisticilor privitoare la cresterea productivitatii, care a fost de doar 1,4% pana in august, cresterea importurilor poate fi reflectata in primul rand de o crestere a consumului. Ritmul modest de crestere al productivitatii, cat si contributia slaba a agriculturii in ponderea exporturilor, in urma inundatiilor, si o oarecare scadere a activitatii din constructii ne vor conduce catre un Produs Intern Brut mai mic anul acesta, decat cel prognozat.
In acest context, cresterea economica de 5,7%, si chiar si cea de 5,5% pare departe de adevar, spune un analist. Insa vestile de integrare si Raportul bun de tara, precum si aprecierile pozitive din partea agentiilor de rating pot avea ca efect, printre altele, si mentinerea unei monede nationale puternice.
Potrivit INS, pentru perioada ianuarie - septembrie 2005, exporturile au urcat cu 17,6% pana la 16,4 miliarde de euro, iar importurile au insumat 23 de miliarde euro, in crestere cu 23,7%.
In luna septembrie, valoarea exporturilor a fost de 2 miliarde euro, cu 21,6% mai mare fata de luna corespunzatoare din anul precedent, in timp ce importurile au avansat cu 26,2%, la 2,8 miliarde euro. In structura exporturilor, cele mai dinamice categorii de produse au ramas cele minerale, metalurgice, precum si mijloacele si materialele de transport, cu majorari de 79,6%, 19,5% si respectiv 37,1%.
In ceea ce priveste importurile, aceleasi sectoare inregistreaza schimbari semnificative, cu un plus de 46,8% la produse minerale, 31,8% la transport si 31,8% metalurgie. Principalii parteneri ai Romaniei au ramas in primele noua luni ale anului tarile din Uniunea Europeana, care detin o pondere de 67,7% in structura exporturilor si 75,7% din totalul importurilor.
Glosar
- Pretul FOB (Free on Board - liber la bord) este pretul cu care marfa iese din tara exportatoare, care include cheltuielile si taxele de trasport.
- Pretul CIF (Cost, Insurance, Freight - cost, asigurare, navlu) este pretul marfii la intrarea in tara importatoare care include in plus fata de pretul FOB si costul asigurarii si al trasportului pana la destinatie.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: