Accizele mari, precum si aparitia unor taxe noi de autorizare si avizare a producatorilor, vor transforma bauturile alcoolice in produse de lux, avertizeaza Romulus Dascalu, presedintele Garant. Proiectul modifica si perioada de amortizare a mijloacelor fixe, spre multumirea oamenilor de afaceri. "Ministerul Finantelor mareste de trei ori nivelul impozitului pe cladirile detinute de firme, de la 1% la 3%. E drept ca in prima varianta aparea o cota mai mare, de 4,5%, dar fiecare procent reprezinta o suma tot atat de mare cat chiria unui birou pe o luna si jumatate", spune analistul Gabriel Biris. In acelasi timp, observa Biris, spatiile comerciale aflate in proprietatea persoanelor fizice vor fi impozitate cu 1%, avand ca efect defavorizarea afacerilor legitime si stimularea smecheriilor. Dupa aprobarea noului Cod Fiscal, va urma adaptarea Codului de Procedura Fiscala. "ANAF nu se asteapta la modificari mari, ci "la un singur articol nou", ne-au declarat surse din cadrul Fiscului.

Cota de impozitare a investitiilor urca la 16% incepand din 2006, pentru determinarea impozitului, urmand sa fie taxate veniturile din activitati independente, salarii, cedarea folosintei bunurilor, investitii, pensii, activitati agricole, premii si alte surse. Veniturile din jocuri de noroc si din transferul proprietatilor imobiliare nu sunt taxate cu impozit de 16%.

Pentru depozitele la termen constituite in banci, instrumentele de economisire dobandite, contractele civile incheiate si depozitele la vedere/conturile curente care genereaza venituri din dobanzi impozabile, constituite anterior datei de 1 ianuarie 2006, se pastreaza propunerea de taxare cu 16%. Pentru a determina impozitul pe veniturile din dobanzi se propune aplicarea cotei de impozit de la data constituirii. Calculul, retinerea si virarea impozitului pe veniturile din investitii, altele decat titlurile de participare la fondurile deschise de investitii, partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor deschise se impune cu cota de 1% - pentru cele dobandite de contribuabili inainte de 1 ianuarie 2006, respectiv cu cota de 16% - pentru cele dobandite de contribuabili dupa data de 1 ianuarie 2006, inclusiv. Contribuabilul datoreaza un impozit trimestrial stabilit de intermediar sau platitor prin aplicarea cotelor de impozit de 1% si, respectiv, 16% asupra castigului trimestrial.

Citeste si:

Cota unica de 16% se va aplica pe profitul rezultat din venituri obtinute ca dividende si dobanzi din plasarea disponibilitatilor rezultate din venituri scutite. Taxa pe valoarea adaugata (TVA) ramane neschimbata fata de Codul Fiscal care se aplica in acest moment. Se introduce insa raspunderea individuala si in solidar pentru plata TVA.

Apar totusi si taxe noi in proiectul de Cod Fiscal, cum este, in domeniul alcoolului si bauturilor alcoolice, taxa de autorizare si reavizare care nu se regaseste in legislatia din statele membre ale Uniunii Europene. Regimul accizelor aplicate produselor considerate de lux - tutun, alcool, cafea, petrol si uleiuri minerale etc. este in conformitate cu calendarul negociat cu Uniunea Europeana.

"Pentru alcool si bauturi alcoolice, in proiectul pentru Codul Fiscal din 2006 se mentin accizele enorme pentru Romania, ceea ce va duce la scaderea dramatica a vanzarilor, care oricum au cazut dramatic, sub 50%", ne-a declarat presedintele patronatului GARANT, Romulus Dascalu. Potrivit acestuia, daca TVA ramane la fel ca in 2005, se vor cere in schimb in plus noi garantii pentru agentii economici autorizati din alcool sa lucreze in sistem de antrepozitare fiscala. "Ni se cere o taxa de autorizare si reavizare pe care nu inteleg de ce trebuie sa o platim in fiecare an, eu personal nu am gasit aceasta prevedere in nici un alt stat din UE. In schimb, se vor autoriza cazangiii care produc 17.000 litri pe luna, ceea ce le va permite acestora sa faca evaziune fiscala de cel putin 30.000 euro in acest interval de timp, cu tot scandalul si toate discutiile nu s-a schimbat nimic pana acum, vom vedea care va fi forma finala adoptata." Dezbatarea noului Cod Fiscal aplicabil din 1 ianuarie 2006 trebuia sa inceapa, teoretic, dupa 25 octombrie 2005, inainte de discutarea proiectului de buget pe 2006.