Problema principala a guvernelor Romaniei este imposibilitatea gasirii surselor necesare cresterii ponderii veniturilor bugetare in Produsul Intern Brut (PIB), care pare blocata in jurul cifrei de 30%, potrivit estimarilor Ministerului Finantelor. Nici cu un sistem de impozitare progresiv, nici cu unul proportional, bugetul nu a putut fi alimentat cu banii necesari. Solutiile pe care guvernantii, indiferent de culoarea lor politica, le gasesc, si care se dovedesc aproape mereu contraproductive pe termen lung, vizeaza majorarea de taxe si impozite sau introducerea unora noi, precum cele din agricultura. "Guvernantii ar trebui sa revina la filozofia care i-a condus la introducerea cotei unice: optimizarea impozitarii si nu impozitarea de dragul impozitarii", spune analistul Florin Citu, director la BAC Investment Bank.

Veniturile individuale si cele ale companiilor sunt inca destul de reduse pentru a putea suporta o povara fiscala suplimentara. Rezultatul - identificarea unor cai legale de ocolire a fiscalitatii sau intarire pietei gri, care nu plateste biruri catre stat. Relaxarea fiscala din acest an nu a adus rezultatele dorite in special din cauza impozitarii excesive a muncii, primul indicator luat in calcul de investitori. "Aceasta greseala este caracteristica tuturor statelor in curs de dezvoltare, unde impozitele sunt mai mari decat in statele dezvoltate. Pentru a strange bani mai multi la buget s-a decis impozitarea mai mare a celor care nu-si pot ascunde veniturile", adauga Citu. Solutia strangerii mai multor sume la buget consta intr-o colectare mai buna, despre care doar se vorbeste, fara rezultate concrete, crede analistul. Economistul sef al bancii centrale, Valentin Lazea, crede ca solutiile obtinerii de venituri suplimentare la buget sunt cresterea bazei de impozitare, impozitarea veniturilor din agricultura, impozitarea pamantului si aducerea la suprafata a unei parti din economia subterana.

Agricultura, in momentul de fata, nu este impozitata, desi ponderea ei este extrem de ridicata in PIB, de 12-13%, in raport cu media statelor europene. Pentru anul viitor, Guvernul intentioneaza sa modifice Codul Fiscal in sensul impozitarii unui hecar de teren agricol cu o cifra cuprinsa intre 9 lei/ha si 40 lei/ha in functie de categoriile de folosinta a terenurilor si clasele de calitate ale acestora si trecerii acestui impozit de la bugetele locale la bugetul de stat in vederea asigurarii fondurilor necesare achitarii rentei viagere.

Anul acesta, impozitul era de numai 1,1 lei/ha indiferent de destinatia de folosinta a terenului. In plus, tuica produsa de tarani va fi accizata la randul sau, exceptie facand doar o cantitate de 50 de litri de gospodarie.

Citeste si:

"Nu poti sa impozitezi agricultura, care se afla intr-o stare dezastruoasa, inainte de a o reforma. Nici nu stiu cum vor colecta aceste impozite. Chiar daca ar trebui sa se ajunga in viitor la o cota unica de 16%, poate ca mai multi bani s-ar strange de pe piata bursiera daca aplici o cota de 3% decat una de 16%.

Piata bursiera nu se poate compara cu cea de real estate sau cu cea energetica. Si ar putea sa prezinte un program detaliat cu etapele in care s-ar ajunge in timp la aceasta cota unica de 16%", afirma Citu.

Potrivit unui studiu BNR pentru modernizarea Romaniei este nevoie de o alocarea suplimentara de la buget a 2,5% din PIB catre Educatie, a 1,8% din PIB catre Cercetare, a 2% catre Sanatate si a 3,7% catre sistemul de pensii. In total, un plus de 10% din PIB, ce ar duce veniturile bugetare la 38% din PIB. Pentru anul viitor, actualul Guvern estimeaza incasari la buget de 31,3% din PIB, aceasta cifra cuprinde si sumele externe nerambursabile venite din parte UE. In plus, Isarescu afirma ca pentru modernizarea infrastructurii sunt necesare 76 miliarde euro, reprezentand, un efort bugetar mediu anual de 2,8% din PIB, din care 1,7% din PIB va sosi anual din partea UE.