Insa proiectele executate pana in prezent demonstreaza o realizare lipsita de consecventa si uniformitate - unele proiecte sunt un model de transport eficient in orasele lor, in timp ce altele au devenit un exemplu notoriu de nereusita.

KPMG a realizat un studiu pentru a analiza factorii care influenteaza succesul proiectelor de infrastructura pentru transportul urban realizate la nivel international si pentru a explica de ce unele proiecte sunt mai reusite (sau mai putin reusite) decat altele. Raportul care a fost intocmit in urma acestui studiu ofera informatii extrem de valoroase asupra factorilor ce stau la baza succesului.

"Toata lumea in Romania vorbeste despre infrastructura, parteneriate public - private si modernizarea urbana, dar cu toate acestea, putina atentie se acorda elaborarii unei strategii integrate, iar actiunea publica este redusa sau distorsionata. In conditiile in care exista o vointa politica, este esential ca autoritatile publice sa tina cont de factorii cheie care pot juca un rol semnificativ in succesul unui proiect, ca de exemplu, mediul si conditiile sociale specifice proiectului, controlul politic si sponsorizarea, rolul strategiilor guvernamentale, o planificare robusta, eficienta achizitiilor si finantarii, precum si contracte cu obiective de performanta clare, care sa stimuleze o predare organizata a lucrarilor si operatiuni de o calitate durabila”, a spus Daniela Nemoianu (foto), Head of Advisory la KPMG Romania.

Dupa cum reiese din studiul KPMG, exista repere de referinta peste tot in lume sau chiar mai aproape de noi, astfel incat Romania poate invata din succesul si esecul altor tari cum sa iasa din situatia grava in care se afla infrastructura astazi. „Credem ca pozitia convergenta a comunitatii de afaceri, cat si interesul public transmit un mesaj clar factorilor de decizie: este timpul sa se actioneze!”, spune Daniela Nemoianu.

Pornind de la 19 studii de caz, raportul analizeaza gradul de influenta al acestor factori si modul in care contribuie la succesul unui proiect. Studiul acopera 13 locatii diferite din 9 tari. Majoritatea proiectelor au fost din domeniul transportului feroviar, dar au inclus si sistemul de transport public rutier si un pasaj subteran.

Echipa de cercetare a acordat o atentie deosebita nevoii de a intelege specificul fiecarui oras si mediul social si politic diferit in care au fost realizate proiectele. Echipa a grupat proiectele in functie de contextul politic pentru a aprecia modul in care medii diferite impun tipuri diferite de abordare. Procesele care functioneaza intr-un loc s-ar putea sa nu mai aiba acelasi succes in alta parte.

Concluzia principala a fost ca exista numeroase elemente care trebuie sa functioneze corespunzator pentru ca un proiect sa fie realizat cu succes, dintre care un proces de achizitii si o finantare eficiente au parut a fi cei mai importanti dintre cei sase factori de succes identificati.