Din 78.600 de kilometri de drumuri, cit are Romania in total, 41.000 nu sint asfaltate sau betonate, ci sint de piatra sau de pamint. In ceea ce priveste drumurile nationale, din lungimea totala de 15.400 km, 269 km sint pietruiti, iar 35 km sint acoperiti cu pamint. Totodata, 50% dintre drumurile nationale au durata de viata expirata, chiar daca s-au facut lucrari de intretinere.

Aproape toate drumurile nationale au fost modernizate, dar mai mult de jumatate au durata de serviciu depasita, pentru ca autoritatile nu au facut la timp lucrari de intretinere. „Orice drum modernizat necesita o reabilitare la un interval de maximum 10 ani, deoarece aceasta este durata de viata a materialului din care este imbracat un drum“, explica Dan Cristescu, presedintele Federatiei Generale a Sindicalelor din Constructii (FGSC). Potrivit acestuia, daca autoritatile ar fi reabilitat cite 3.200 de kilometri pe an, la ora actuala nu ar fi existat nici un kilometru de drum cu durata de exploatare depasita.

Drumuri din epoca de piatra

60% din infrastructura locala este cu piatra sau cu pamint. Cel mai prost stau judetele Buzau, Tulcea, Ialomita si Ilfov. Astfel, in judetul Buzau nu s-a modernizat nici un kilometru de drum atit judetean, cit si comunal. Pe al doilea loc este judetul Ilfov, fiind urmat de Tulcea si de Calarasi in ceea ce priveste modernizarea si reabilitarea drumurilor detinute de primarii. „Una dintre prioritatile anului viitor este reabilitarea infrastructurii si asfaltarea drumurilor de interes local. Fata de anul acesta, suma alocata este de trei ori mai mare, adica de 47.500.000 de lei noi. Suma care speram sa creasca in anii viitori“, explica Laszlo Borbely.

Citeste si:

Traficul se va dubla pina in 2012

Conducerea Ministerului Transporturilor a calculat si a ajuns la concluzia ca, pentru a avea drumuri la standarde europene, este nevoie de investitii de 12 miliarde de euro. Pe de alta parte, federatia sindicala din constructii a stabilit, pe baza unui studiu, cit si cum trebuie sa investeasca autoritatile pentru a reabilita intreaga infrastrucura. „Pentru a realiza acest program de investitii, autoritatile trebuie sa aloce 1,757 miliarde de euro pe an, pentru ca in 2019 sa nu mai avem nici un kilometru de drum expirat. Pina anul acesta s-au alocat doar 0,340 miliarde de euro pe an“, este de parere Dan Cristescu. Potrivit acestuia, daca nu se vor face investitiile, situatia se va inrautati si mai tare, avind in vedere ca traficul se va dubla pina in anul 2012.

Borbely promite bani la anu’

„La anul vom aloca de trei ori mai multi bani pentru reabilitarea infrastructurii. In anii trecuti s-a neglijat apoape total acest domeniu, sumele alocate pentru intretinerea acestora fiind infime“, explica Laszlo Borbely, secretar de stat in cadru Ministerului Transporturilor. Culmea, autoritatile nu au nici pina la aceasta ora o strategie de dezvoltare si reabilitare a drumurilor. „In prezent, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale are in pregatire o strategie de dezvoltare cu etape de modernizare a drumurilor nationale“, se scuza Florin Dascalu, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor.