Firme mari, precum Montupet, Calsonic sau Oriflame, au decis anul acesta ca nu merita sa faca afaceri in Romania, din diferite motive. In total, investitiile ratate de catre tara noastra depasesc pragul de 300 de milioane de euro. Mai mult, aceasta suma s-ar putea dubla daca firma austriaca Holzindustrie Schweighofer decide in final sa plece cu arme si bagaje in Polonia sau Ucraina.

Despre esecul cu producatorul de componente auto francez, Montupet, pina si premierul Tariceanu s-a pronuntat, declarindu-se in mod evident nemultumit ca Romania a dat cu piciorul unei investitii de asemenea anvergura. Mai ales ca cei care investesc peste 100 de milioane de euro sint considerati investitori strategici.

ARIS se disculpa

Reprezentantii Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS) se disculpa, dind vina pe lacomia autoritatilor locale si spun ca vor cere anumite modificari legislative pentru a impiedica fuga investitorilor. In acest caz, Consiliul Local ar fi incercat sa-si repare greseala, insa prea tirziu. „ARIS va propune modificarea Legii investitiilor directe si crearea unui cadru legislativ prin care investitorii sa obtina anumite facilitati. Aceste masuri vor conduce la evitarea pierderii unor investitii cum a fost cazul Montupet“, a declarat presedintele ARIS, Ana-Maria Cristina. „Din pacate, agentia condusa de mine nu are putere asupra autoritatilor locale“, a completat Cristina.

Tot de probleme privind terenurile acordate investitorilor s-au lovit si japonezii de la Calsonic Kansei. Niponii si-au declarat intentia de a deschide o divizie de subansamble de piese auto la Craiova. Pentru ca nu au avut terenul pe care sa construiasca, si-au facut bagajele luind cu ei si cele 100 de milioane de euro, la cit era estimata afacerea.

Constructorul german de camioane MAN a renuntat si el la o investitie de 40 de milioane de euro, investind in schimb in Polonia. „In cazul MAN, compania doar s-a informat despre mediul de afaceri din tara noastra“, a motivat presedintele ARIS ratarea unei alte investitii in Romania.

Investitii „irelevante“

Francezii de la Eclo Bradts au anuntat in luna iunie din acest an ca vor investi 23 de milioane de euro la Dragomiresti, linga Bucuresti. Producatorul European de electrocasnice intentiona sa construiasca o unitate de fabricare a masinilor de spalat. Anterior acestei declaratii, compania spaniola Fagor a devenit actionarul majoritar al celor de la Elco Brandts. Presedintele ARIS a calificat retragerea francezilor drept „irelevanta“. „Elco Brandts este un exemplu absolut irelevant, deoarece firma-mama a decis, in urma preluarii, sa localizeze productia in Polonia, unde avea deja fabrici“, a mai precizat presedintele ARIS, Ana-Maria Cristina.

Si americanii ne ocolesc

Mark Taplin, membru al Misiunii Diplomatice a SUA, a declarat ieri ca relatiile economice romano-americane sint la pamint. „Investitiile americane din Romania se ridica la 780 de milioane de dolari, in timp ce in Ungaria, care are o populatie mai putin numeroasa, au atins pragul de 16 miliarde de dolari“, a afirmat Taplin. In privinta investitiilor straine directe pe cap de locuitor, Bulgaria raporteaza un numar aproape dublu fata de cele din Romania, iar in Ungaria sint de aproape opt ori mai mari decit la noi.

Montupet s-a refugiat in Bulgaria

Producatorul de componente de aluminiu pentru industria auto, Montupet, anuntase anul trecut ca intentioneaza sa investeasca 120 de milioane de euro in constructia unei fabrici de piese auto in Romania. La inceputul acestui an, anuntul oficial de retragere a investitiei si de relocare a acesteia loveste ARIS in moalele capului.

Montupet a decis sa nu mai investeasca la Cluj, pentru ca autoritatile locale nu i-au facilitat obtinerea gratuita a terenului pe care urma sa construiasca. Bulgarii le-au dat francezilor terenul din prima. Rezultatul a fost ca Montupet si-a construit la Ruse, in Bulgaria, o fabrica de componente auto pentru marcile Ford, Audi, Peugeot, Renault. Productia este destinata exportului, inclusiv catre Romania. Investitia de pe malul drept al Dunarii s-a cifrat la 80 de milioane de euro, pentru ca francezii nu au mai dat bani pe achizitionarea terenului. Intrarea Montupet pe piata bulgara a fost considerata drept cel mai mare proiect din industria de automobile a tarii.

Citeste si:

I-am ratat si pe nemtii de la MAN

La doua luni de la esecul Montupet, constructorul german de autocamioane MAN da a doua lovitura industriei auto din Romania. Nemtii au decis, in aprilie, sa investeasca 40 de milioane de euro in Polonia. Michael Melzer, responsabilul cu relatiile publice din cadrul grupului german, a declarat pentru „Cotidianul“ ca MAN a avut trei motive care au stat la baza deciziei de a alege Polonia. „Au fost trei principale motive pentru care am ales sa investim in Polonia, in locul oricarei alte tari din Europa de Est, inclusiv Romania“, a spus Melzer.

Potrivit oficialului MAN, grupul german a ales sa investeasca in Krakovia datorita bunei infrastructuri de care dispune orasul polonez, dar si pentru ca grupul mai detinea alte fabrici de piese auto in doua orase din Polonia. In plus, Krakovia ofera conditii de viata mai bune, ceea ce o face mai atractiva pentru directorii care vor lucra acolo. „Pentru a rezuma decizia noastra, putem spune ca decizia MAN a fost in favoarea Poloniei si nu a fost una impotriva Romaniei“, a mai declarat Melzer.

300 de milioane de euro in balanta

Un alt investitor, de data aceasta din Austria, a aminat demararea constructiei unei fabrici de prelucrare a lemnului la Suceava, dupa ce greva CFR-istilor din aceasta vara le-a adus pierderi de 100.000 de euro pe zi. Potrivit lui Cosmin Capra, director general al Holzindustrie Schweighofer Romania, decizia finala privind tara in care vor fi investiti 300 de milioane de euro va fi luata pina la sfirsitul acestui an. Capra a declarat pentru „Cotidianul“ ca, in prezent, se afla in discutii avansate cu autoritatile din Suceava, privind locul in care ar putea fi amplasata fabrica si accesul la utilitati.

Oficialul Holzindustrie Schweighofer Romania a adaugat ca, desi in prezent balanta inclina in favoarea Romaniei, daca lucrurile nu merg bine, atunci austriecii ar putea schimba macazul, banii urmind sa fie investiti in Polonia sau Ucraina. Anterior, austriecii au investit 80 de milioane de euro intr-o fabrica de prelucrare a lemnului, amplasata in Sebes.

Japonezi de 100 de milioane de euro

In luna octombrie, japonezii de la Calsonic Kansei au luat in calcul Craiova pentru a deschide aici o fabrica de subansamble auto, in care au anuntat ca vor sa investeasca 100 de milioane de euro, si care ar fi urmat sa creeze 1.000 de noi locuri de munca. Pentru aceasta, corporatia nipona a cerut nu mai putin de 30 de hectare de pamint. Deoarece Primaria Craiova nu detine terenuri in zona de periferie a orasului, a incercat sa fie intermediar pe piata imobiliara, gasind citeva persoane interesate sa vinda pamint in zona.

Pretul cerut insa pe cele 30 de hectare de pamint, aproximativ 10 milioane de euro, i-a speriat pe japonezi, acestia preferind sa-si incerce norocul in alta parte. Craiova ar fi avut mare nevoie de aceasta investitie, deoarece industria chimica localizata la marginea orasului si Electroputere Craiova nu mai merg la fel de bine ca in trecut, ba chiar in cazul fabricii de locomotive si transformatoare electrice incercari de privatizare succesive au esuat.

Oriflame investeste in birocratia rusa

Anul acesta, Oriflame si-a vindut terenul pe care l-a achizitionat in Bucuresti inca din 1996, teren pe care producatorul suedez intentiona sa construiasca o fabrica de cosmetice, odata ce situatia macroeconomica s-ar fi stabilizat. „Firmele vor sa-si faca o strategie pe cinci ani si nu pot, pentru ca fiecare ministru al Finantelor vine cu o alta strategie“, a spus Monica Tatoiu, director general al Oriflame Romania.

In cele din urma, impredictibilitatea sistemului fiscal i-a dovedit. Oriflame a ales birocratia rusa, in locul celei de pe malul Dimbovitei, investind 50 de milioane de euro la Moscova. Compania va incepe sa produca in Rusia la mijlocul anului viitor. Din cauza birocratiei romanesti si a celei ruse, termenul a fost aminat cu doi ani fata de planul initial. Mai mult decit atit, Oriflame si-a mutat si centrul regional de la Bucuresti la Sofia. In Romania, suedezii estimeaza vinzari de cosmetice in valoare de 28 de milioane de euro in acest an.