Preturi mai mari. Aceasta este realitatea cu care va trebui sa ne confruntam anul viitor, indiferent ca vorbim despre alcool, tutun, energie sau masini.

Cresterile de preturi vor veni in cascada in 2006. Ele vor fi provocate de majorarea accizelor la toate produsele ce se supun acestui regim, dar si de introducerea unor noi masuri privind antrepozitarea fiscala.

Mai precis, este vorba, pe de-o parte, de cresteri de nivel la accizele la tutun, benzina, pacura, alcool si energie, conform intelegerii cu Uniunea Europeana, de la 1 iulie 2006, dar si de “debutul” accizarii unor noi produse, cum ar fi armele de vanatoare sau motoarele destinate iahturilor, masuri ce vor fi aplicate chiar de la inceputul anului viitor.

Asadar, odata cu jumatatea anului viitor, acciza la mia de tigarete va creste de la 9,10 euro plus 30% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul la 11,47 euro plus 20% din pretul de vanzare cu amanuntul. La benzina, acciza va creste de la 480 de euro pe tona la 513 euro pe tona, in vreme ce acciza la pacura va creste si ea de la 6,81 de euro pe mia de kilograme la 9,50 euro pe mia de kilograme. Spirtoasele vor fi foarte afectate, acciza la alcoolul etilic majorandu-se de la 465,35 de euro pe hectolitru de produs la 550 de euro pe hectolitru de produs. La energie, cresterile vor fi de la 0,14 euro pe MWh la 0,19 euro pe MWh. Potrivit celor implicati, cresterile de pret rezultate ar putea fi de pana la un sfert din valoarea produsului.

Pe de alta parte, vom asista si la cresteri de preturi datorate “suplimentarii” cheltuielilor de productie ale antrepozitarilor si producatorilor de produse accizabile cu noi costuri. Astfel, Ministerul Finantelor vrea sa introduca reautorizarea tuturor antrepozitelor fiscale (peste 500 la nivelul intregii tari) cu reverificarea conditiilor cerute de lege. In plus, Finantele vor sa limiteze durata de valabilitate a autorizatiilor de antrepozit fiscal la cinci ani, cu obligatia de reavizare anuala. Aici trebuie mentionat ca operatiunea de reavizare anuala presupune si achitarea unei taxe, ce urmeaza a fi stabilita prin norme ulterioare.

Surse din cadrul Ministerului Finantelor spun ca va fi vorba de niste cifre de ordinul miilor sau chiar sutelor de mii de euro pentru producatorii mari. In plus, pentru eliberarea autorizatiei de antrepozit fiscal va fi instituita o garantie obligatorie. Desi, in sine, antrepozitul fiscal presupune un control mai bun al intrarilor si iesirilor de produse, introducerea antrepozitului fiscal, anuntata de Finante si pentru energie, presupune cresteri de costuri si pentru distributia si pentru transportul de energie electrica, ceea ce se va repercuta, de asemenea, in facturile platite de consumatorul final.

Costurile antrepozitarilor vor creste din cauza sporirii conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca in special in ceea ce priveste productia de alcool etilic. Instalatiile pentru productia de alcool etilic si de distilate ca materii prime vor fi expertizate pentru stabilirea capacitatii reale de distilare sau de rafinare sau numai de distilare, dupa caz, de catre experti selectati conform unei proceduri ce va fi stabilita prin ordin al ministrului Finantelor Publice. Ceea ce va afecta “suplimentar” antrepozitarii este faptul ca acestia vor trebui sa suporte costurile aferente activitatii de expertizare pentru a putea obtine autorizarea.

Daca antrepozitarii au datorii catre bugetul de stat, isi pot lua adio de la autorizatie. In plus, proiectul de modificare a codului stabileste restrictii suplimentare pentru persoanele fizice sau administratorii persoane juridice care au fost condamnate pentru o infractiune reglementata de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii si Legea societatilor comerciale, sau orice alta fapta prevazuta contra regimului fiscal in Codul penal.

Cele mai noi schimbari din Codul Fiscal

Ministerul Finantelor a produs recent un nou episod din filmul serial de aventuri “Proiectul de modificare a Codului fiscal”.

Eroii noului episod sunt... impozitele, care sunt prezentate, insa, intr-o noua costumatie. Astfel, in cazul cladirii utilizate ca locuinta a carei suprafata construita depaseste 150 de metri patrati, valoarea impozabila a acesteia se majoreaza cu cate 10% pentru fiecare 150 de metri patrati sau fractiune din acestia. In episoadele anterioare, impozitul se majora cu 10% pentru fiecare 100 de metri patrati.

In plus, desi aportul in natura este scutit in continuare de impozit, veniturile realizate prin reconstituirea dreptului de proprietate, donatiile si mostenirile nu vor mai fi scutite de plata impozitului.

De asemenea, donatiile primite de la rude de grad mai mare de gradul doi vor fi impozitate la data primirii donatiei. Aceasta prevedere nu figura in proiectele anterioare.

Un alt element de noutate se refera la faptul ca se vor considera venituri nu doar veniturile obtinute din operatiunile de vanzare-cumparare, ci si promisiunea de vanzare.

O alta noutate este aceea ca, pentru tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza specifica si acciza ad valorem, dar nu mai putin de 100% din acciza aferenta tigarilor din categoria de pret cea mai vanduta, care reprezinta acciza minima. si pana acum acciza se calcula la fel, doar ca suma nu putea sa fie mai mica de 90% din acciza aferenta tigarilor “populare”. Prin aceasta, se obtine alinierea tigarilor ieftine la pretul mediu al tigarilor.