Acest deficit provine din venituri din contributii sociale (CAS) de 16,3 miliarde de lei (3,92 mld. euro) si cheltuieli cu pensiile de 21,3 miliarde de lei (5,13 mld. euro). Fata de primul semestru din 2009, veniturile din contributii sociale pentru pensii au scazut cu 2,8%, in timp ce cheltuielile au crescut cu 8%. In prima jumatate a anului curent, deficitul sistemului contributiv de pensii de stat a reprezentat astfel peste 30% din veniturile curente din CAS.

Pentru comparatie, in prima jumatate a anului 2009 sistemul public de pensii avea un deficit ceva mai mic de 3 miliarde de lei. Anul acesta, dezechilibrul s-a adancit puternic, atat din cauza efectelor majorarii pensiilor in luna octombrie 2009, cat si a avalansei cererilor de pensii anticipate, cauzate de temerile privind conditiile restrictive ale viitoarei legi a pensiilor. Deficitul de 1,21 miliarde de euro din primele 6 luni ale acestui an vine dupa cel de inca 1,74 de miliarde de euro din 2009, ceea ce contureaza proportii uriase pentru sistemul de pensii de stat.

Acest deficit evidentiat de Finante se refera insa doar la pensiile publice contributive, fara a lua in considerare pensiile agricultorilor si pensiile speciale, care se platesc din bugetul de stat si care adauga, in fiecare an, inca aproximativ 1,5 miliarde de euro la cheltuielile totale cu pensiile, care insa nu sunt acoperite de niciun fel de contributii.

In aceste conditii, statul roman ar putea cheltui anul acesta circa 11,5-12 miliarde de euro cu pensiile, desi incaseaza doar 8 miliarde de euro din CAS. Deficitul real al sistemului de pensii de stat s-ar ridica astfel la aproximativ 50% din venituri: din 3 lei platiti pentru pensii, doar 2 au acoperire in contributii, iar 1 leu este imprumutat de la FMI, Comisia Europeana sau de la bancile comerciale. De asemenea, avand in vedere faptul ca incasarile bugetare estimate pentru 2010 se ridica la circa 167 miliarde de lei, iar cheltuielile cu pensiile (contributive sau nu) la aproximativ 50 de miliarde de lei, inseamna ca 30% din incasarile statului din bugetul general consolidat vor merge anul acesta pe plata pensiilor.

Citeste si:

Tabloul bugetar al pensiilor este astfel sumbru, devenind tot mai explicabile intentiile guvernantilor de corectii dure si rapide in acest domeniu. Dupa ce Curtea Constitutionala a declarat ilegala intentia de taiere cu 15% a tuturor pensiilor, permitand doar eliminarea unei parti din pensiile speciale, au revenit in atentia publica dezbateri tot mai aprinse privind impozitarea tuturor pensiilor cu cota unica de 16%.

In prezent, doar o cincime dintre pensii sunt impozitate, adica doar cele de peste 1.000 de lei, carora li se aplica impozit de 16% doar cuantumului care depaseste 1.000 de lei. In acest fel, statul retine doar sume simbolice din acest impozit. Daca decide insa sa impoziteze integral cu 16% toate pensiile, masura ar acoperi o buna parte din deficitul real al sistemului de pensii, aducandu-l pe baze ceva mai sustenabile si mai usor de finantat. Legea unica a pensiilor, aflata inca in Parlament si asteptata sa fie aplicata de la 1 ianuarie 2011, ar putea aduce corectii necesare suplimentare sistemului de pensii de stat.

In acelasi timp insa, Guvernul s-a angajat doar cu jumatate de gura sa sprijine reforma reala a pensiilor prin dezvoltarea fondurilor private de pensii. Dupa ce a franat anul trecut dezvoltarea Pilonului II de pensii private obligatorii (prin inghetarea contributiilor, iar apoi cresterea sub program a acestora in 2010), Guvernul nu a majorat nici deductibilitatea fiscala pentru fondurile de pensii private facultative (Pilonul III), asa cum a declarat ca intentioneaza. Cel mai recent insa, ministrul finantelor Sebastian Vladescu a declarat ca este neaparat necesar un sistem de deduceri fiscale consistente pentru pensiile private si asigurarile private de sanatate, care sa determine populatia sa acceseze aceste produse si sa isi responsabilizeze comportamentul in acest domeniu, intrucat sistemul de stat – atat in pensii, cat si in sanatate – nu mai este viabil pe termen mediu si lung.