Executivul a aprobat forma actualizata a Programului Economic de Preaderare (PEP), ce cuprinde totalitatea masurilor care trebuie adoptate pana la data integrarii in Uniunea Europeana (UE). Pe langa acestea, autorii PEP au identificat o serie de factori de risc major care pot interveni pe termen mediu, printre care amintim cresterea deficitului de cont curent, evolutia arieratelor si incetinirea ritmului de crestere economica cu aproximativ un procent. La acestea se adauga si situatia financiara a sistemului public de pensii de stat, care asista in prezent 6,1 milioane de beneficiari, fiind "responsabil" pentru o mare parte din cheltuielile bugetului consolidat, cu o medie de 7,2% din PIB intre anii 1995 si 2003.

Ritmul de crestere economica, incetinit?

Aprecierea mai rapida a cursului de schimb fata de scenariul de baza, care prevede o cotatie medie de 39.000 lei pentru un euro atat in 2005 si 2006 si de 38.400 in 2007, poate conduce la o incetinire a ritmului de crestere economica. Aceasta in cazul in care agentii economici nu reusesc sa compenseze aceasta evolutie prin castiguri de productivitate. Pe de alta parte, intarirea pana la o cotatie medie de 37.000 lei/euro in 2006 sau 35.000 lei/euro in 2007 poate sa aiba un impact direct asupra proiectiilor bugetare, prin diminuarea veniturilor din accize, dar si prin realizarea unor economii cu cheltuielile realizate la serviciul datoriei externe.

Arieratele raman o problema majora

Arieratele raman inca o problema majora in economia romaneasca, desi au cunoscut o tendinta de reducere ca procent in PIB in ultimii doi ani, semnaleaza autorii PEP. Astfel, in 2003, arieratele au scazut la 33,6% din PIB, de la 38,3% in 2002.

Garantiile pentru creditele externe contractate de agentii economici reprezinta un alt risc la adresa finantelor publice. Astfel, la finele anului trecut, stocul garantiilor acordate de stat a crescut la 4,6 miliarde USD, fata de 3,7 miliarde USD la sfarsitul anului 2003. Rata esecului a fost mai mica in 2004, cand a ajuns la 12,6%, fata de 30,3% din 2003.

Deficitul de cont curent poate pune probleme pe termen mediu din punct de vedere al sustenabilitatii externe. Capacitatea de absorbtie a fondurilor comunitare si de aplicare a unui management bugetar integrat este un alt risc, arata documentul citat.

Mai putini bani pentru consum

Potrivit PEP, salariul mediu brut pe economie va creste, in perioada 2005-2008, cu aproximativ 60% fata de nivelul inregistrat la finele anului trecut. In acest an, ritmul de majorare a castigului salarial real va continua sa creasca, dar se va reduce in 2006 si 2007, concomitent cu incetinirea semnificativa, inca din acest an, a ratei de crestere a consumului populatiei. Astfel, se estimeaza ca, in 2005, cresterea reala a consumului populatiei va fi inferioara celei din 2004, respectiv 7,7% fata de 9,9%, in conditiile in care castigul salarial real va fi mai mare, respectiv 12,4% fata de circa 10%. In urmatorii ani, se asteapta o reducere a cresterilor castigului salarial real, 5,2% in 2006 si 5,6% in 2007, ceea ce va constitui o premisa pentru incetinirea semnificativa a cresterii consumului populatiei pana la 6% in 2006 si 5,5% in 2007.

Doua majorari de accize in acest an

Citeste si:

Incepand cu 1 ianuarie 2006 vor fi eliminate o serie de scutiri de la plata TVA, urmand a fi introduse regimuri speciale de TVA pentru gospodariile agricole individuale, turism, aurul pentru investitii, bunurile de colectii si de arta, potrivit PEP. In acest an, va fi elaborat proiectul legii armonizate a TVA cu normele UE, act normativ care va cuprinde si prevederile aplicabile schimburilor intracomunitare, incepand cu data aderarii. Legislatia privind accizele va fi armonizata integral pana la data aderarii la UE, autoritatile intentionand sa revizuiasca sfera de aplicare a scutirilor in domeniul produselor energetice, respectiv la benzine, motorine, pacura GPL, electricitate si gaze naturale. Se are in vedere eliminarea scutirilor de accize pentru uleiurile minerale utilizate drept combustibili si introducerea cotelor de accize reduse pentru uleiurile minerale cu aceasta destinatie, ca si eliminarea scutirilor necuprinse in directivele europene in ceea ce priveste alcoolul etilic.

Guvernul va devansa termenul de majorare a accizelor la combustibili, alcool, tutun potrivit calendarului stabilit cu UE, astfel incat etapa care trebuia aplicata de la 1 iulie 2006 va aplicata de la 1 octombrie 2005. De asemenea, se va grabi si etapa de majorare a accizelor care trebuia facuta de la 1 iulie, astfel ca accizele la produsele amintite vor creste de la 1 aprilie 2005. Devansarea calendarului va permite bugetului de stat sa acumuleze un plus de venituri de 3.726 miliarde lei. Remintim ca incepand cu 1 iulie 2005, energia electrica si gazele naturale vor intra, de asemenea, in regim de accizare.

CAS va scadea cu 10 procente, pana in 2008

Guvernul este dispus sa majoreze impozitele si sa incetineasca ritmul de scadere a contributiilor la asigurarile sociale (CAS), daca masurile de imbunatatire a colectarii veniturilor nu aduc rezultatele asteptate, se arata in PEP. "Avem in vedere sa acceleram si ritmul de scadere a CAS, care urmeaza sa fie diminuat cu pana la 10 puncte procentuale in 2008", se afirma in PEP. Astfel, contributiile sociale ar urma sa scada cu trei puncte in 2006, cu patru puncte in 2007 si cu trei puncte in 2008, distribuite in mod majoritar la angajator (opt din zece puncte procentuale vor fi operate la angajatori). O decizie in acest sens va fi luata in functie de nivelul veniturilor colectate la buget.

Populatia va plati abonament la gaze, de la 1 aprilie

Incepand cu 1 aprilie 2005, in sectorul gazelor naturale va fi aplicat un nou sistem de preturi si tarife, diferentiat pe sase categorii de consumatori, urmand ca factura finala sa aiba o componenta fixa, sub forma unui abonament, si una variabila, calculata in functie de cantitatea de gaze naturale consumata, se arata in PEP. In cursul acestui an, pretul gazelor naturale furnizate populatiei va fi majorat cu cel putin 30 procente.

Tarifele pentru electricitate vor fi majorate cu 2,5-5%, cel mai tarziu la 1 iulie 2005, in acest an urmand sa fie introduse si accize asupra electricitatii utilizate in scopuri comerciale, de 0,12 euro/MWh, si necomerciale, de 0,26 euro/MWh.

Ministrul economiei, Codrut Seres, a declarat recent ca pretul energiei electrice va fi majorat la 1 aprilie, cel mai probabil cu 2,5%. La 1 iulie 2005, pretul national de referinta al energiei termice va fi majorat cu 20%, impactul asupra ratei inflatiei urmand sa fie vizibil in lunile octombrie si noiembrie, o data cu inceperea furnizarii agentului termic.

Documentul de preaderare stipuleaza ca tarifele la energie, gaze si transport pe calea ferata vor fi ajustate periodic, conform intelegerilor cu organismele internationale. Nu vor fi uitate nici preturile si tarifele celorlalte produse administrate, respectiv transportul de calatori pe calea ferata si fluviala, serviciile telefonice si postale de baza, apa potabila si canalizarea, medicamentele.

Ajustarea preturilor va avea mai multe cauze, prima dintre ele fiind continuarea corectarii unor preturi administrate, in principal, prin majorarea periodica a tarifului gazelor naturale, astfel incat, in 2007, sa fie atins nivelul tarifelor aferente importurilor. Aceasta se va realiza prin ajustarea semestriala a tarifului la energia electrica si termica la nivelul acoperirii costurilor de productie, precum si prin ajustarea periodica a tarifelor la transportul pe calea ferata si a altor preturi sau tarife controlate. O alta sursa o va constitui majorarea preturilor atat in sectoarele energetice recent privatizate sau in curs de privatizare, cat si in domeniile a caror piata va fi liberalizata treptat, pana in 2007. Politica de venituri aplicata in domeniile in care statul va continua sa fie proprietar va urmari ca majorarea salariilor sa acopere "doar o fractiune din cresterea competitivitatii externe".