"Sunt necesare eforturi mai mari pentru inlaturarea birocratiei si a reglementarii excesive, elemente identificate de companii in sondaje ca fiind constrangeri. In sectorul energiei, este nevoie de o decizie, cat mai devreme, privitoare la intentia guvernului de a crea doua companii nationale de energie si de adoptarea unei solutii favorabile investitiilor private. Fara aceasta claritate, investitiile, de care este mare nevoie, nu vor fi disponibile pentru sectorul energiei", se arata intr-un raport al BERD, denumit Transition Report 2010 - Revenire si Reforma, citat de Mediafax.

BERD subliniaza, totodata, ca pietele de capital au nevoie de dezvoltare, inclusiv cele in moneda locala, avand in vedere posibilitatea adoptarii euro.

Mediul de afaceri a fost foarte dificil in timpul crizei, ceea ce a subliniat nevoia de a progresa cu reformele fiscale si ale pietei muncii si cu inlaturarea birocratiei, se mentioneaza in raport. Dezvoltarea infrastructurii, incetinita in ultimii ani, trebuie de asemenea sa fie o prioritate pentru Romania. Autoritatile trebuie sa majoreze capacitatea tehnica si administrativa din sectorul public pentru a imbunatati absorbtia fondurilor europene disponibile si creste resursele financiare pentru proiectele de infrastructura.

Institutia financiara internationala noteaza ca angajamentul guvernului in fata FMI de a implementa un program de consolidare fiscala mai strict ar putea restrange cererea interna pe termen scurt, insa este necesar pentru a crea conditii pentru revenirea la o crestere sustenabila.

BERD mentioneaza ca economia ar putea sa scada cu 2% in acest an, iar cererea interna isi revine lent, in timp ce salariile din sectorul public se diminueaza iar cererea externa ramane slaba. Cresterea creditului pentru sectorul va fi limitat, probabil, pe termen scurt, iar principalul risc in reprezinta reducerea vointei politice de a implementa masurile de consolidare fiscala, mai ales daca revenirea anticipata pentru 2011 este mai lenta decat s-a estimat.

Romania are in fata provocari legate de tranzitie clasificate, in marea lor majoritate, ca mici sau medii. Unele dintre cele mai mari provocari se intalnesc in sectorul infrastructurii si energiei. Calitatea retelei de drumuri este cu mult sub standardele UE si, desi exista legislatie pentru concesiuni, nu a fost implementat efectiv niciun proiect in parteneriat public-privat.

Citeste si:

In sectorul energiei, companiile de stat domina in continuare pe segmentul generare de energie, iar in aceste conditii competitia este limitata.

Sectorul bancar a supravietuit crizei financiare si este suficient de bine capitalizat. Cu toate acestea, finatarea pentru intreprinderile mici si mijlocii este limitata in afara mediilor urbane. Totodata, pietele de capital sunt subdezvoltate.

Institutia financiara internationala atribuie Romaniei scorul de tranzitie 3+, pe o scara de la 1 la 4, pentru reforma infrastructurii, acelasi calificativ fiind primit la reforma bancara si liberalizarea ratelor dobanzilor.

Restructurarea companiilor este notata cu 3-, iar cu 3 politica in domeniul competitiei. Pentru privatizarile la nivel larg, Romania primeste nota 4-, iar pentru liberalizarea preturilor si sistemul de comert si schimb valutar 4+.

Scorul "1" reprezinta progrese reduse sau inexistente realizate de o tara in tranzitia de la economia de tip comunist, dinainte de 1989, la economia moderna, industrializata, de piata, in timp ce nivelul maxim, "4+", indica o evolutie semnificativa in acest proces.