Un proiect legislativ, anexa a Codului fiscal, aduce elemente noi legate de TVA. Astfel, dobanzile aferente leasingului vor intra in vigoare dupa aderare, dar se aplica pentru toate contractele incheiate dupa data de 1 ianuarie 2006, deci retroactiv.

Proiectul de lege anunta ca se va introduce TVA la dobanzile pentru contractele de leasing, categorie exceptata in acest moment din baza de impozitare, si la cele de vanzare cu plata in rate. Daca in al doilea caz TVA nu va afecta decat marile contracte comerciale ale producatorilor care accepta vanzarea produselor cu plata in rate, in cazul leasingului, situatia este usor diferita.

La leasingul operational, care este o activitate pura de inchiriere, exista si la ora actuala TVA. In cazul leasingului financiar insa, lucrurile se schimba. Acesta este o operatiune financiara nebancara, similara mai mult imprumutului decat inchirierii, chiar daca bunul este proprietatea societatii de leasing pana la data achitarii ratelor. Asa se explica si intentia BNR de a reglementa operatiunile nebancare, cum este si leasingul financiar. Cum creditele bancare nu sunt purtatoare de TVA, nici leasingul financiar nu ar trebui sa aiba dobanda incarcata de TVA.

“Cum nu putem avea TVA la dobanda creditelor, normal ar fi sa nu existe nici la o operatiune cum e leasingul financiar, ci doar la leasingul operational.”
Cornel Coca Constantinescu,
presedinte Romexterra Leasing

Citeste si:

Practic, aceasta masura, care intra in vigoare dupa data aderarii la UE a Romaniei, dar se aplica retroactiv pentru contractele incheiate anul viitor, va afecta doar urmatoarele categorii: persoanele fizice care vor incheia contracte de leasing in 2006, persoanele fizice autorizate si persoanele juridice care nu sunt platitoare de TVA. Aceste categorii nu vor putea sa-si deduca ulterior TVA. Pentru celelalte categorii de clienti ai companiilor de leasing, va exista doar un cost indirect, “ca urmare a necesarului de cash flow disponibil pentru acoperirea TVA pe dobanda”, explica presedintele Romexterra Leasing si presedinte onorific al Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), Cornel Coca Constantinescu. Este clar astfel ca principala consecinta a modificarilor anuntate de stat este cresterea costurilor produselor de leasing financiar cu cel putin 1,10%.

Cat castiga statul din TVA pe dobanda?

In 2005, valoarea totala a pietei de leasing este de aproximativ doua miliarde de euro. Daca am lua o medie de trei ani a duratei contractelor de leasing, ar rezulta o valoare medie a tuturor contractelor de aproximativ 650 de milioane de euro pe an. Pentru a vedea cat reprezinta dobanda in totalul acestor contracte, ar trebui sa presupunem ca cifra de afaceri a companiilor de leasing per total se ridica la 700 de milioane de euro (n.r. - in conditiile datelor existente pe piata acum). Din aceasta cifra de afaceri, ar trebui scazut avansul, in medie de 25%, pe care utilizatorii leasingului il platesc in momentul semnarii contractului, si taxele de management ale companiilor.

In acest context, suma efectiv finantata ar fi de maximum 450 de milioane de euro, din care dobanda ar reprezenta cel mult 3,5 milioane de euro, pe care statul le-ar avea de incasat prin aplicarea acestei noi reglementari. Calculul estimativ are totusi la baza o medie constanta a cifrei de afaceri, ceea ce nu este obligatoriu sa se si intample in viitor. Cu atat mai mult cu cat vestea scumpirii produselor in leasing ar putea indeparta o serie de clienti potentiali, dupa toate probabilitatile, chiar categoriile de clienti enumerate mai sus.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22426&shift=1