"Impactul vanzarilor de asigurari cu componenta investitionala (unit-linked) si de planuri financiare pentru copii se va traduce printr-o crestere a pietei asigurarilor de viata cu pana la 5% in 2011", afirma Beatrice David (foto), pentru wall-street.ro.

Piata asigurarilor de viata a urcat anul trecut cu 2,32% comparativ cu anul 2009, la 1,66 miliarde de lei, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Ea a explicat ca principalul motiv care ii determina pe romani sa incheie un plan financiar (asigurare) pentru viitorul copiilor il reprezinta sustinerea cheltuielilor pentru studii, iar majoritatea incheie aceste contracte inca din primii ani de viata ai copiilor.

In cazul produselor de tip unit-linked, compania va atasa noi fonduri cu investitii in branduri, aur sau industrie energetica, iar in luna aprilie va lansa un produs de tip unit-linked care garanteaza la maturitatea contractului cea mai mare valoare a unui unit inregistrata pe toata perioada derularii contractului de asigurare.

Strategia Generali pe segmentul asigurarilor de viata se va concentra in acest an pe optimizarea produselor si pe programele de retentie a portofoliului actual de clienti. „Avem o crestere de doua cifre in primele trei luni din 2011, sustinuta de asigurarile de viata bazate pe investitie, asigurarile de tip employee benefits si asigurarile intermediate de banci, dar datele nu au fost auditate”.

Compania si-a bugetat pentru acest an o crestere de 3% pe segmentul asigurarilor de viata, comparativ cu rezultatul inregistrat in 2010, de 94 de milioane de lei si vizeaza in urmatorii cinci ani accesul intre primii trei jucatori de pe acest segment.

"Decalajul intre locul 3 si 4 este considerabil insa, in urmatorii cinci ani, pozitia a treia in piata de asigurari de viata reprezinta un target realist pe care ni-l propunem". Generali s-a situat in 2010 pe pozitia a patra in piata asigurarilor de viata, dupa volumul de prime brute subscrise, in urma ING, BCR Asigurari de Viata si Alico.

“Avansul companiei din 2010 pe segmentul asigurarilor de viata s-a datorat cresterii produselor de viata cu componenta investitionala (19%), a activitatii segmentului de polite traditionale cu garantii (7%) si a politelor de tip employee benefits”, a spus managerul Generali.

Sectorul bancassurance castiga teren

Desi activitatea de creditare a scazut in ultimii ani, vanzarea de asigurari prin retelele bancare va juca un rol important pe plan local in acest an in special pe zona de refinantare. Acest canal de vanzari va creste la nivel de piata deoarece tot mai multe banci sunt interesate de reluarea creditarii si de a castiga comisioane din intermedierea acestui tip de asigurare.

„Suntem in negocieri cu cinci banci de talie medie pentru dezvoltarea canalului de bancassurance. Incercam sa ne consolidam afacerile prin acest canal, desi majoritatea vanzarilor se realizeaza prin canalul propriu. Indiferent de forta proprie de vanzare, incercam sa ne aducem cat mai multi clienti in portofoliu pentru a avea un volum cat mai mare de prime subscrise si pentru a avea profitabilitate”, a precizat Beatrice David.

Citeste si:

Un pericol in acest pentru piata de asigurari de viata, in opinia managerului de la Generali, il reprezinta anumite limitari impuse activitatii in jurul intermediarilor (brokeri de tip multilevel marketing).

„Asiguratorii depun eforturi pentru a sustine canalul de intermediere brokeri MLM in relatia cu legiuitorul, deoarece desi deja existau probleme in retentia personalului specilizat, iar recrutarea era din ce in ce mai redusa, interdictia intermedierii asigurarilor de viata/sanatate prin sistemul MLM a condus, la un recul evident al vanzarilor pe acest canal. Comparativ cu veniturile generate din asigurarile generale, asigurarile de viata aduc intermediarilor venituri mai mari”, mai spune ea.

Asiguratorii vor deductibilitate de 400 de euro la asigurarile de sanatate

La capitolul fiscalitate, managerul Generali se asteapta in continuare la o crestere a nivelului de deductibilitate pentru asigurarile private de sanatate care constituie in continuare o problema pentru piata romaneasca. Ea a argumentat ca lipsa de implicare a autoritatilor reduce sansele de dezvoltare pe termen mediu al asigurarilor de private de sanatate pana la modificarea cadrului legislativ.

„Avem o deductibilitate de 250 de euro atat pentru asigurat cat si pentru companii insa nivelul este unul destul de redus. Se fac in continuare eforturi pentru cresterea acestui nivel la cel putin 400 de euro”. In opinia sa, romanii au creat deja un sistem informal de asigurari private de sanatate, in conditiile in care contribuie cu bani la stat si se trateaza la privat.

Piata de asigurari de sanatate este inca redusa raportat la totalul cheltuielilor populatiei cu sanatatea, si are o pondere in total piata de asigurari de sub 1%, adica putin peste 5 milioane de euro, a spus ea.

Cu toate acestea, pana cand nu se va termina etapa de dezvoltare a furnizorilor privati de servicii medicale (spitale, cabinete) iar ponderea de cheltuieli pentru sanatate nu se va echilibra intre stat si privat piata nu se poate dezvolta. "Cheltuielile de sanatate in total sunt in continuare in pondere majoritara la stat de peste 80%. Statul are mai multi bani si astfel plateste mai multe servicii de sanatate".

In prezent, este mult mai simpla o impachetare a serviciilor de medicina a muncii cu un abonament unde exista o deductibilitate fiscala de 100% fata de o impachetara in care apare in plus si componenta de asigurare unde exista probleme de deductibilitate si unde asteptarile sunt mult mai mari, argumenteaza ea.

"Exista o problema de acceptare, una fiscala si una de utilitate. Deocamdata, oamenii inca considera ca lucrurile se rezolva in ambulatoriu platind un abonament (taxa pe serviciu prestat) si daca e ceva mai complicat vor merge la un spital de stat", a spus reprezentantul Generali.

Ea a explicat ca daca spitalale private ar dispune de sectii complete de urgenta si tratament s-ar crea astfel o paleta larga de servicii in privat oferind spatiu si pentru asigurarile private. "Din pacate, piata se afla intr-o pozitie joasa in ceea ce priveste volumul de prime, iar o inversare de pozitie intre abonamentele medicale si asigurari nu se poate prevedea in urmatorii 5 ani, in lipsa unei reforme adecvate in domeniul sanatatii".

Generali Asigurari a subscris prime brute de 91 milioane lei in 2010 pe segmentul de asigurari de viata, in crestere de 8% comparativ cu anul precedent. Defalcat, segmentul unit-linked a inregistrat un spor de 19%, in timp ce asigurarile individuale traditionale de +7%, iar cele de grup de +3,5%.

Per ansamblu, compania a obtinut in 2010 un volum total de prime brute subscrise de 440 milioane lei, cu 13% mai mic in comparatie cu perioada similara a anului precedent. Segmentul de asigurari generale a scazut cu 17% fata de anul trecut, pana la valoarea de 349 milioane lei.