Parlamentul European a dat unda verde noilor reguli privind cooperarea politieneasca in acest domeniu, iar obiectivul prezentei directivei este de a consolida securitatea rutiera si de a asigura egalitatea in fata legii a tuturor contravenientilor, inclusiv a celor care locuiesc intr-un alt stat membru.

"Dupa mai mult de trei ani de negocieri, acest acord este primul pas foarte important pentru a pune capat sentimentului de impunitate pe care il aveau anumiti soferi si pentru a reduce numarul victimelor de pe soselele noastre", a declarat deputata spaniola Ines Ayala Sender (S&D), raportoarea Parlamentului, potrivit biroului din Romania.

Peste 250 auto fara CV din Romania implicate in accidente

Foarte multi romani se deplaseaza periodic in strainatate cu autoturismul, ceea ce inseamna ca se expun riscului de accidente rutiere, indiferent daca sunt in culpa sau nu. Daca un autovehicul care isi are locul obisnuit de stationare in Romania este responsabil de producerea unui accident de circulatie in strainatate, persoanele prejudiciate vor fi despagubite prin sectiunea Carte Verde a politei RCA.

Insa, daca proprietarul nu are incheiata cartea verde, Biroul National de solutionare a daunelor din Sistemul Carte Verde aferent statului respectiv ca contacta Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (B.A.A.R.) pentru plata despagubirilor.

Numarul de dosare avizate de Birourile Nationale din Sistemul Carte Verde la B.A.A.R. si preluate ca dosare cu autovehicule cu locul obisnuit de stationare in Romania dar neasigurate RCA/CV ( cu accidente produse pe teritoriul Sistemului Carte Verde - exclus Ro) a fost in 2010 de 134 de cazuri, 2009 - 53, 2008 - 53 si in perioada august - decembrie 2007 de 16 cazuri. In total, 256 de cazuri.

De asemenea, valoarea daunelor platite in dosarele mentionate mai sus a fost de 81.163 euro in 2010, 131.532 euro in 2009, 103.316 euro in 2008 si 32.077 euro in 2007. In total 348 087 euro, daune platite. Impotriva vinovatilor s-au pornit actiuni in instanta pentru recuperarea sumelor platite, a cheltuielilor legate de plata acestora si a dobanzilor, potrivit B.A.A.R..

Cum va functiona in practica?

Citeste si:

Statele membre se angajeaza sa comunice coordonatele soferului sau ale titularului certificatului de inmatriculare al vehiculului acuzat autoritatilor din statul in care infractiunea a fost constatata, pentru ca acestea din urma sa poata incepe urmarirea.

Autoritatile din tara in care infractiunea a fost comisa vor trimite apoi contravenientului o scrisoare recomandata pentru a-i aduce la cunostinta tipul de infractiune savarsita si sanctiunea care se aplica, precum si posibilele cai de recurs si consecintele juridice. Amenda si modalitatile de aplicare vor fi stabilite conform regulilor statului in care a fost comisa infractiunea.

Comisia pentru Transporturi a Parlamentului European a consolidat nivelul de protectie a datelor personale si obligatia de a sterge fisierele privind contravenientii imediat dupa inchiderea procedurii.

Infractiunile cele mai grave in vizor

Infractiunile vizate de noile masuri sunt excesul de viteza, condusul sub influenta alcoolului, neutilizarea centurii de siguranta, nerespectarea culorii rosii a semaforului, condusul sub influenta drogurilor, neutilizarea castii de protectie, circulatia pe o banda interzisa (de exemplu, banda speciala pentru autobuz), utilizarea nepermisa a telefoanelor mobile sau a oricarui alt echipament de comunicare in timpul conducerii autovehiculului.

Etapele urmatoare

Directiva va trebui aprobata in unanimitate de Consiliul de ministri si va intra in vigoare a doua zi dupa publicarea sa. Statele membre dispun de maximum 24 de luni pentru a aplica noile reguli, cu exceptia Irlandei, a Marii Britanii si a Danemarcei, care deocamdata nu sunt incluse in acest sistem.