"Una dintre cele mai speculate probleme a fost cea legata de veniturile mele. Desi exista prevazut in lege ca salariile personalului si membrilor Consiliului Comisiei se stabilesc la nivelul remuneratiei acordate pe piata pentru posturi similare – o lege pe care asa am gasit-o cand am fost numita presedinte al CSA – acest lucru nu a contat si nici nu a fost mediatizat. Dupa cum s-a dovedit ulterior, acest lucru a fost doar un pretext pentru denigrarea mea publica, deoarece, chiar unul dintre candidatii la functia de presedinte, a afirmat ca in calitate de conducator al unei companii de asigurare a avut venituri lunare de peste 30.000 euro. Cred ca acesta este un risc pe care toate persoanele publice trebuie sa si-l asume in astfel de momente, important este sa ai constiinsa curata. Si eu pot spune ca o am. Daca ne uitam la componenta actualului Consiliu al CSA vom vedea ca cinci din cei sapte membri au facut parte si din Consiliul al carui presedinte am fost. De aici pot intelege ca nu activitatea noastra a fost problema", a declarat Angela Toncescu (foto).

WS.ro: CSA a fost criticata in perioada mandatului dumneavoastra, pe motiv ca cel putin doua companii, care vand mult RCA, ar trebui declarate insolvabile. Exista companii care nu au coeficientul de lichiditate si/sau solvabilitate corespunzator cerintelor actuale?

A.T.: Cunosc aceste acuzatii, ele au tot fost repetate in ultimele luni si, din pacate, senzationalul a castigat si de aceasta data. Este foarte adevarat ca, in ultimul timp, a crescut numarul pagubitilor nemultumiti de serviciile unor companii de asigurare, dar la nivelul CSA s-a facut tot posibilul pentru remedierea acestei stari de fapt. Insa, din situatiile financiare si tehnice pe care le-am primit la Comisie nu a rezultat ca ar fi probleme de lichiditate si solvabilitate care sa necesite o masura de ultima instanta. In ceea ce priveste reclamatiile, Comisia a depus multe eforturi pentru a le rezolva, inclusiv prin intalniri saptamanale cu reprezentantii societatilor vizate, iar cele care s-au dovedit intemeiate au fost solutionate in favoarea celor care au reclamat.

Pentru ca mi-ati adresat aceasta intrebare, la care de altfel ma asteptam, as vrea sa ridic si eu o intrebare. Ce s-ar intampla cu toti asiguratii si pagubitii daca societatile ar fi declarate insolvabile? Sigur, exista Fondul de Garantare care preia toate obligatiile in astfel de situatii, dar pentru a putea incepe platile acesta trebuie sa astepte decizia instantei de deschidere a procedurii de faliment asa cum spune legea si sa parcurga niste pasi bine stabiliti. Stim cu totii ca, cel putin in ultimul timp, instantele dau termene foarte indepartate, iar acest lucru inseamna ca asiguratii, si nu vorbim despre putini, ar trebui sa astepte finalizarea procedurilor necesare pentru a putea fi incepute platile de catre Fond.

Rolul unei autoritati de supraveghere este de a ajuta companiile sa depaseasca eventualele dificultati, spre binele asiguratilor si al stabilitatii intregii piete de asigurari. Este foarte usor sa iei decizia de inchide o societate, dar orice autoritate de supraveghere din lume considera aceasta solutie ca fiind una de ultima instanta, care trebuie precedata obligatoriu de utilizarea altor masuri legale.

WS.ro: CSA a fost acuzata si ca a permis practicarea preturilor de dumping, constand in tarife mai mici decat cele ale pietei, care genereaza pierderi. Au fost corecte acuzatiile?

A.T.: Sunt deja cativa ani buni de cand societatile de asigurare isi stabilesc singure tarifele de prima pentru asigurarile obligatorii RCA, pentru ca despre ele a fost vorba in aceste acuzatii. Cand au avut loc majorari de tarife, societatile au fost blamate ca impovareaza asiguratii, cand le-au diminuat, pentru ca veniturile clientilor au inceput sa scada, au fost acuzate ca practica preturi de dumping.

In orice situatie, autoritatea de reglementare si supraveghere din domeniul asigurarilor nu are voie, legal vorbind, sa intervina asupra tarifelor de prima, pentru ca directivele europene interzic acest lucru. Fiecare societate isi stabileste tarifele pe baza unor calcule actuariale in functie de proprii indicatori de daunalitate, propria structura a portofoliului si tintele strategice pe care isi propune sa le atinga.

Autoritatea verifica ca indicatorii prudentiali, in special lichiditatea si solvabilitatea, sa se mentina in parametrii normali, nu este atributul sau sa faca politicile de vanzare si strategiile de dezvoltare ale companiilor.

WS.ro: Care au fost cele mai importante repere ale dezvoltarii pietei in mandatul dumneavoastra?

A.T.: La momentul preluarii functiei de presedinte, in 2006, industria de asigurari se afla sub presiunea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, confruntandu-se cu un stegulet galben pe segmentul RCA, in principal din cauza faptului ca nu puteam oferi o statistică foarte clară cu autovehiculele aflate in circulatie si asigurate. Politele RCA erau vandute in conditii improprii – pe strada sau la tarabe – si erau scrise de mana. De aici, apareau probleme, cum ar fi: date inexacte sau incomplete in politele RCA, aparitia unor inexactitati in baza de date comuna creata la nivelul pietei RCA (CEDAM). In plus, imaginea pietei de asigurari era de mai degraba la nivelul unui targ decat al unei industrii financiare. Legislatia locala era in curs de aliniere la Directivele Europene si exista presiune pentru finalizarea acestui proces cat mai rapid.

Pentru a rezolva aceste proleme, Comisia a luat masura de eradicare a vanzarilor in strada, prin emitere de legislatie in acest sens si efectuarea de controale in care a fost cooptata si Politia. Acest lucru a condus la eliminarea erorilor din baza de date CEDAM si astfel s-a putut evidentia gradul de cuprindere in asigurarea RCA de peste 85%, nivel care se incadra in cerintele UE. In paralel, CSA a initiat demersuri la Comisia Europeana pentru a obtine o perioada de gratie de 5 ani in care sa fie atinse limitele de raspundere mimine RCA prevazute de legislatia europeana, pentru ca daca acestea ar fi trebuit sa se aplice inca din 2007 ar fi insemnat o crestere brusca a tarifelor. Astfel, am putut creste treptat aceste limite de raspundere, procesul urmand a se incheia in 2012, iar piata si consumatorii au putut sa absoarba treptat cresterea tarifelor, dar si a valorii despagubirilor.

Potrivit legislatiei, limitele de despagubire ale politei pentru pagube materiale se ridica la 750.000 euro, iar pentru vatamari corporale si deces la 3,5 milioane euro.

Citeste si:

Mai putin mediatizat este si faptul ca, datorita Comisiei, care s-a aliat cu alte 11 state membre, a fost eliminat din textul final al Directivei privind regimul de solvabilitate, care se va aplica in curand, asa-numitul concept de grup suport. Daca aceasta prevedere ar fi ramas, toate companiile parte ale unor grupuri financiare internationale ar fi iesit de sub supravegherea CSA, chiar daca asiguratii lor sunt din Romania. CSA nu ar mai fi putut proteja clientii acestor companii. Vorbim in prezent despre 16 astfel de companii, care impreuna genereaza peste 70% din volumul de prime brute subscrise din piata locala.

Introducerea cerintelor de informare prealabila a clientilor de catre asiguratori si intermediari, introducerea cerintelor de pregatire profesionala a tuturor celor care lucreaza in distributia produselor de asigurari, emiterea electronica a politei RCA, inregistrarea tuturor intermediarilor din asigurari si, nu in ultimul rand, contributia la finalizarea legislatiei primare cu privire la asigurarea obligatorie a locuintelor (impreuna cu MAI – initiatorul legii) si la infiintarea PAID, implementarea sistemului bonus-malus si a constatarii amiabile in caz de accident au fost doar cateva dintre realizarile fostului Consiliu al CSA. In prezent peste 60% din dosarele de dauna avizate au fost deschise in baza formularelor de constatare amiabila, in timp ce 98% dintre detinatorii persoane fizice de polite RCA beneficiaza de bonus aplicat tarifelor de prima.

WS.ro: Ce noi tendinte isi vor pune amprenta asupra dezvoltatii pietei de asigurari in 2012?

A.T.: Piata de asigurari a reusit sa diminueze foarte mult efectele crizei financiare, desi este strans legata de leasing, credit si piata auto. Este adevarat ca volumul afacerilor a intrat pe o tendinta de scadere, dar nu generalizata, iar acest lucru nu a afectat stabilitatea financiara a industriei.

Scaderea volumului de subscrieri nu a fost cauzata de lipsa de reactie si de masuri, ci a fost practic un efect de domino al scaderii dramatice a pietei de leasing, a segmentului de credite pentru retail si a pietei auto. Scaderea pietei de asigurari nu putea fi evitata, in conditiile in care peste 70% din afacerile companiilor de asigurari depinde de evolutia pietelor amintite mai sus.

In consecinta, evolutia pietei de asigurari va depinde foarte mult de cum se vor mișca alte segmente economice. Din nefericire, noi nu putem inca sa ne laudam cu o piata formata preponderent din asigurari de viata, asa cum este cazul multor altor piete din Europa.

WS.ro: Ce mesaj aveti pentru companiile de asigurari din Romania?

A.T.: Sa se orienteze mai mult spre clienti si sa fie mai atente la calitatea serviciilor pe care le ofera si sa renunte la strategiile de crestere cu orice pret a cotei de piata. De asemenea, consider ca societatile de asigurare nu au ajuns inca sa aprecieze pe deplin importanta solidaritatii, care le-ar putea rezolva multe dintre problemele pe care le au, mai ales in raport cu autoritatile, asa cum se intampla, spre exemplu, in sistemul bancar.

Angela Toncescu, in varsta de 58 de ani, a detinut conducerea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) din 2006 pana in 2011, inlocuindu-l in functia de presedinte pe Nicolae Crisan, cel care a fost primul presedinte al CSA.

Numirea sa in conducerea autoritatii de supraveghere si reglementare a pietei de asigurari a urmat dupa o cariera de aproape 30 de ani in asigurari, mai intai - incepand cu anul 1977 - in cadrul companiei de stat ADAS si apoi in cadrul Asirom, unde a detinut si functia de director general al companiei, pana in 2004.