Fenomenul de frauda in asigurari nu se mai limiteaza doar la zona asigurarilor auto, ci s-a extins in ultimii ani si la alte linii de asigurare, in special la dosarele de dauna property, travel sau chiar malpraxis, spun asiguratorii, context in care despagubirile ar fi atins sume uriase daca nu erau descoperite la timp.
Scaderea veniturilor, cresterea soma­jului si, implicit, diminuarea nivelului de trai, odata cu declansarea si acutizarea crizei financiare, au creat conditii care au condus la cresterea nivelului activitatilor de frauda in asigurari, in special pe zona asigurarilor auto. Anul trecut, de exemplu, la Generali Romania, desi a scazut numarul de dosare avizate pentru daune, numarul de tentative de fraude a crescut cu 10% comparativ cu 2010, in timp ce valoarea totala a dosarelor respinse pe motiv de frauda dovedita a depasit un milion de euro, potrivit datelor oferite de companie.

Plata despagubirilor in cazul dosarelor de frauda nedovedita produce efecte si asupra tarifului de prima, pe care o companie il stabileste in fiecare an. “In stabilirea primelor de asigurare se tine seama de indicatori specifici, respectiv frecventa daunei, despagubirea medie platita si altele. Astfel, despagubirea medie platita include si despagubirile platite in cazul dosarelor cu suspiciune de frauda. Implicit, primele de asigurare tin cont de acest aspect”, a declarat Liviu Stoicescu (foto), membru in Directoratul Omniasig VIG, pentru revista Jurnal de incredere, editata de UNSICAR.

La Omniasig, numarul tentativelor de frauda a scazut anul trecut cu 15%, fata de 2010. Cele mai multe fraude s-au inregistrat pe polite de asigurari auto, respectiv RCA si CASCO. Totodata, in ultimii ani, fenomenul de frauda s-a extins si pe alte linii de asigurare, in special Property, dar si pe asigurari de accidente sau malpraxis, acestea fiind totusi mult mai putine, potrivit companiei.

Pentru a contracara marirea numa­rului acestor tentative, reprezentantii Generali Romania afirma ca au investit mai mult in oameni, in echipamente informatice si si-au consolidat relatiile cu alte companii de asigurari, cu care realizeaza schimb de informatii pe anumite situatii suspecte. Daca pe segmentul Casco, frau­de­le sunt mult mai usor de realizat, spun asiguratorii, pe RCA, insa, meto­dele utilizate sunt mai inven­tive, dar sunt implicate si mai multe parti (vezi exemple mai jos).

Numarul total al dosarelor de dauna avizate, la nivelul intregii piete RCA, a fost de 311.273 dosare, in scadere cu 12 % fata de anul trecut, cand au fost avizate 354.714 dosare. Numarul dosarelor de dauna platite a scazut de asemenea cu 8%, de la 330.100 dosare in anul 2010 la 302.488 dosare in anul 2011, in timp ce valoarea despagubirilor platite s-a mentinut la acelasi nivel, respectiv 1.602 milioane de lei. Dauna medie platita per total piata a fost pentru anul 2011 in cuantum de 5.297 lei, in timp ce pentru anul 2010 a atins valoarea de 4.855 lei, inregistrand o crestere cu 9%.

In ceea ce priveste rezervele de dauna, la nivelul intregii piete RCA acestea au inregistrat cresteri fata de anul trecut. Rezerva de dauna avizata constituita la data de 31 decembrie 2011, in suma de 1.493 milioane de lei, a inregistrat o crestere cu 33% fata de sfarsitul anului 2010. De asemenea, rezerva pentru daune neavizate (IBNR) a inregistrat o crestere de 23 %, fiind la data de 31 decembrie 2011 in suma de 702 milioane de lei. "Aproape toate societatile autorizate sa practice RCA au inregistrat cresteri ale ambelor rezerve", afirma directorul directiei de asigurari obligatorii din cadrul CSA, Mona Cucu, in raportul trimestrial al institutiei. La nivelul intregii piete rata daunei a fost de 94%, in crestere fata anul 2010 cand se inregistra 80%.

Cele mai frecvente metode folosite de asigurati in tetantivele de fraudare sunt*:


• indicarea unui alt loc de producere a evenimentului si, bineinteles, alte imprejurari, decat cele reale;
• organizarea in grup in scopul regizarii repetate de accidente cu aceleasi masini si conducatori auto, prin permutari permanente intre ei si avizarea daunelor la societati de asigurare diferite;
• schimbarea raspunderii pentru accident, in evenimente reale, in scopul avantajarii celui mai sever pagubit, prin cointeresarea materiala a celeilalte parti;
• declararea unei alte date a accidentului pentru a-l inscrie in acoperirea politei sau obtinerea unei polite antedatate accidentului cu anumite complicitati;
• conducerea autovehiculului pagubit de catre o persoana aflata sub influenta alcoolului (fara permis, cu permisul suspendat etc) si determinarea unei alte persoane sa-si asume culpa;
• detinerea si inmatricularea unor autovehicule furate si aducerea lor, de regula, in dauna totala, in momentul in care se afla despre anchetarea cazului de furt de catre politie;
• deschiderea mai multor dosare de dauna la societati de asigurare diferite, in baza unuia si aceluiasi eveniment, uneori cu complicitatea service-urilor reparatoare;
• avarierea a doua sau mai multe auto in evenimente diferite si asocierea conducatorilor auto in declararea unui eveniment unic generator de dauna pentru aceleasi vehicule.

*potrivit managerului Omniasig VIG, Liviu Stoicescu.

„Criza financiara a dus la intreruperea a peste 25% din contractele de leasing financiar [...]. Nu de putine ori, am fost pusi in fata unor fraude cu asemenea autovehicule, pentru care utilizatorii au incercat aducerea in dauna totala a acestora, prin distrugere intentionata sau prin inscenare de furt. Din punct de vedere al utilizatorului solutia parea una favorabila, contractul de leasing inceta si, in functie de valoarea reziduala, mai incasa si ceva bani”, a explicat Liviu Stoicescu, pentru UNSICAR.

Daca estimarile internationale cu privire la dosarele de dauna platite, dar considerate a fi posibile fraude, arata ca acestea reprezinta in jur de 10% din volumul total de despagubiri platite de o companie pe diverse linii de asigurare, in cazul companiilor romanesti de asigurari este totusi dificil de estimat cat reprezinta daunele platite in cazul fraudelor nedovedite, arata managerul Omniasig.

Cum rezolva asiguratorii cazurile de frauda dovedita


Fraudele dovedite se rezolva fie pe cale amiabila, fie in instanta. Multi dintre cei vinovati renunta in scris la despagubire, atunci cand sunt pusi in fata unor probe evidente. Sunt si alti asigurati care contesta aceste probe prin reclamatii la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), iar aceste cazuri se termina, de regula, in instanta.

Fiecare companie de asigurari a dezvoltat politici proprii in legatura cu fenomenul fraudei. In general, succesul in combaterea acestui fenomen consta in dezvoltarea departamentelor anti-frauda, insa asiguratorii care nu adopta masuri se pot transforma in tinte favorite ale fraudatorilor.

Astra, Carpatica si Euroins, cei mai reclamati asiguratori


CSA a primit si solutionat in primele noua luni ale anului 2011 un numar de 4.888 de reclamatii si sesizari cu privire la activitatea asiguratorilor, cele mai multe la Euroins, Carpatica si Astra.

"Desi reclamatiile au scazut cu 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut, aspectele sesizate, in special in ceea ce priveste asigurarea RCA, raman o problema pe care ne-am propus sa o rezolvam inclusiv prin intensificarea verificarilor privind modul de instrumentare si plata a dosarelor de dauna de catre societati”, preciza, la acel moment, Constantin Buzoianu, presedinte CSA.

Cele mai multe reclamatii inregistrate au fost aferente asigurarilor generale, respectiv de 4.689, adica 95,93% din total. Din acestea, reclamatiile privind asigurarile obligatorii RCA au reprezentat 73,59% fiind in numar de 3.597. In pofida numarului ridicat, reclamatiile pe RCA reprezinta doar 0,08% din totalul contractele incheiate, respectiv 1,4% din dosarele de dauna deschise.

Printre societatile de asigurare care au inregistrat un numar mai mare de reclamatii sunt Euroins, Carpatica si Astra. Cele trei societati detin impreuna o cota de 36,9% din totalul pietei RCA.

"Cei trei asiguratori au platit despagubiri, in primele noua luni ale acestui an (n.r. 2011), de aproximativ 450 milioane lei, pentru un numar total de peste 110.000 dosare. Sesizarile primite de CSA au reprezentat circa 2,0% din daunele achitate de cele trei companii", a mai precizat Buzoianu.

In ceea ce priveste asigurarile de viata, s-au inregistrat 199 de reclamatii, adica 4,07% din total.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri