Subscrierile de polite auto reprezinta 65,41% (RCA: 32,41% si Casco 33%) in prezent din piata de asigurari din Romania, ceea ce inseamna ca asigurarile auto vor da in continuare tonul evolutiei intregii piete de asigurari; context in care companiile de asigurari vor cauta sa dezvolte alte clase de asigurari cu potential de dinamica pozitiva.
"Desi prognozele de evolutie economica indica tendinta de crestere, acestea nu au cum sa produca efecte pozitive imediate asupra companiilor (de asigurari - n.r. ) sau a clientilor, cu atat mai mult cu cat inca vorbim despre cresteri marginale. Astfel, nu ne asteptam la cresteri semnificative ale pietei fata de 2011, ci mai degraba la o crestere usoara de cateva procente. In ceea ce priveste profitul pe piata asigurarilor auto nu il intrevedem in acest an si nici anul viitor", apreciaza Mariana Flucus (foto), director general in cadrul companiei Carpatica Asigurari.

Argumentand cele spuse, managerul Carpatica a adaugat ca zona serviciilor financiare se dovedeste in general greu predictibila, fiind influentata in mare masura de evolutia altor sectoare economice, de nivelul de trai al consumatorilor, de piata creditelor si a finantarilor prin leasing, piata auto, cea imobiliara si a constructiilor, de transport s.a.m.d..

De altfel, primele brute subscrise pe segmentul asigurarilor generale au depasit 6,2 miliarde lei in 2011, in scadere nominala cu 6,53% fata de totalul de 6,6 miliarde lei aferent anului 2010. In timp ce clasele de asigurari auto au pierdut din cota detinuta in 2010, de la 74,51% la 65,41% in 2011, cea a asigurarilor de incendiu si alte calamitati naturale a depasit 19% din totalul subscrierilor generale.

Carpatica Asigurari, controlata de omul de afaceri Ilie Carabulea, a realizat in primele 2 luni ale anului curent o crestere a volumului de prime brute subscrise de 52% ajungand la nivelul subscrierlor realizate in 2010, anul cu cele mai bune rezultate pentru companie. Cresterea pe primele 2 luni ale anului 2012 la total brute subscrise este 52% fata de 2011 de la 26.45 milioane lei (ian-feb 2011) la 40.29 milioane lei (ian-feb 2012). Compania a cunoscut insa in 2011 o scadere de 30% a primelor brute subscrise fata de anul precedent, pe fondul scaderii pietei asigurarilor generale, mai ales a celei de asigurari auto (17%), cea mai importanta parte a portofoliului companiei.

Accent pe clasele de asigurari cu potential de dinamica pozitiva


Carpatica Asigurari a adoptat anul trecut o strategie de “asanare a portofoliului” printr-o analiza a clientilor si renuntarea la cei cu o rata a daunalitatii ridicate. Eforturile companiei de reducere a daunalitatii in special pe clasa auto au fost completate si de preocuparea de echilibrare a portofoliului si orientare spre clasele mai profitabile si cu potential, ca, de exemplu, asigurarile property.

Valoarea totala a despagubirilor platite de companie in 2011 a fost de 115,3 milioane de lei (la un numar total nr dosare de dauna platite in 2011 in suma de 31.10), cu 23% ma mult decat in 2010, cand a achitat despagubiri totale in valoare de 93,94 milioane de lei.

"Totodata, am incercat mentinerea la un nivel suportabil a tarifelor asigurarilor auto. In ceea ce priveste produsul RCA ne asteptam insa la o crestere semnificativa a preturilor medii in piata fata de anul trecut, in jur de 20% pana la sfarsitul anului, pe baza faptului ca inca din luna noiembrie a anului 2011 s-au inregistrat cresteri cu cate 2-3 procente", spune managerul Carpatica.

Carpatica, Astra si Euroins au fost cei mai reclamati asiguratori anul trecut. Referitor la numarul de reclamatii, Mariana Flucus afirma ca ponderea covarsitoare a acestora o au dosarele pe auto, unde exista un numar total de polite incheiate de companie foarte mare. De altfel, cele trei societati amintite detin impreuna o cota de aproximativ 40% din totalul pietei RCA. La Carpatica Asig numarul de reclamatii reprezinta 0,16% din total polite RCA pe 2011.

"Compania face saptamanal analize referitor la riscul reputational generat de reclamatii; ca date, avem o scadere de peste 50% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Ne preocupa constant o comunicare mai activa cu clientii care sesizeaza inadvertente si solutionarea acestora inainte de a se ajunge la stadiul de reclamatie sau chiar la proces", a precizat Mariana Flucus.

Strategia companiei pentru 2012 vizeaza o crestere de 35% a volumului de prime brute subscrise, o echilibrare a structurii portofoliului de produse prin cresterea numarului de polite de asigurari corporate, indeosebi prin intarirea portofoliului de produse dedicate IMM-urilor. tot in acest an, Carpatica tinteste intrarea pe piata asigurarilor de tip garantii, cele engineering ( CAR/ EAR construction/errection risks), asigurari de echipamente electronice, s.a.m.d..

“Obiectivele sunt realizabile prin dezvoltarea produselor non-auto (asigurarile de locuinta si cele de raspundere civila), a produselor destinate IMM-urilor (asigurarea productiei, asigurarile comerciale si cele de servicii) si intrarea pe segmentul asigurarilor corporate. Am inregistrat insa o crestere notabila in 2011 pe sectorul asigurarilor de locuinte, obligativitatea legala fiind un stimulent in achizitionarea acestui tip de polita. 2012 este si anul in care intentionam extinderea activitatii in strainatate, un obiectiv pe care il analizam de cativa ani“ a declarat Mariana Flucus.

Ea adaugat ca segmentul CASCO ar putea creste marginal in 2012, si acest lucru se poate intampla sub influenta corelarii a cel putin doi factori: cresterea veniturilor populatiei si schimbarea perceptiei generale a clientilor asupra asigurarilor auto facultative ca fiind scumpe.

"Din nefericire suntem in situatia ca si in 2012 sa spunem ca instabilitatea pietei vine din instabilitatea mediului economic si fiscal, din faptul ca cresterea economica statistica nu se regaseste in cresterea puterii de cumparare a clientilor. Criza economica mondiala si accentuarea ei, impredictibilitatea viitorului economiei mondiale face ca si comportamentul clientilor sa se schimbe: acestia sunt foarte prudenti in a creste cheltuielile chiar daca acestea sunt pentru protectia bunurilor sau persoanei", argumenteaza directorul general Carpatica Asigurari.

Customizarea produsului prin crearea unor module care sa raspunda fidel cerintelor clientilor este una dintre metodele de stimulare a soferilor de a-si incheia acest tip de asigurare si implicit pentru a creste vanzarile pe acest segment, puternic influentat de diminuarea finantarilor auto ( atat prin credite bancare cat si prin leasing). Drept exemplu, Carpatica Asig a revizuit produsul CASCO in primul trimestru al acestui an, structurandu-l pe 4 planuri de acoperire.

"In conceperea produsului am luat in calcul si disponibilitatile financiare reduse ale populatiei, dar si riscurile la care se expun in trafic si nu numai, in situatia in care nu au asigurare facultativa. Situatia pe clasele bonus malus pentru asigurarile de raspundere civila auto (RCA) incheiate de persoane fizice indica o dublare a politelor cu malus anul trecut, comparativ cu 2010, si, implicit, o majorare a numarului de accidente provocate de soferii romani", adauga ea.

Puncte forte si oportunitati pentru piata de asigurari in 2012*


Punctele tari ale pietei asigurarilor generale in 2012 le reprezinta potentialul inca neexploatat (zone de nisa) in tipuri de asigurari, dezvoltarea de produse customizate si standardizarea valorilor profesionale ale celor care vand asigurari;

Punctele slabe pe care le identificam noi sunt cele crestere a daunalitatii, acela al nivelului ridicat al tentativelor de frauda dar si a faptului ca asigurarile generale au o rata foarte mare de expunere pe asigurarile auto;

• Din oportunitatile identificate pe piata, relansarea consumului privat este cea mai importanta;

• Cea mai mare amenintare pentru piata asigurarilor generale in 2012 este cea a cresterii cererilor pentru vatamari corporale si daune morale.

* in opinia directorului general al Carpatica Asigurari, Mariana Flucus.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri