Nou-creatul segment al brokerilor bancari incorporeaza deja cateva sute de astfel de persoane, fizice si juridice, in doar un an de la primele semne de puls. Au aparut chiar primele francize de brokeraj si primele nise de piata: unii brokeri prefera clientii bogati sau creditele ipotecare, in timp ce majoritatea se axeaza pe creditele mici, de consum, de pana la 10.000 de euro. Atat „bancherii mobili“, cat si reprezentantii oficiali ai bancilor au anticipat avansul considerabil al creditului (care a urcat anul trecut cu peste 86%) si sunt platiti prin comisioane bancare ce oscileaza intre 0,4 si 1% din valoarea creditului acordat de banca.

Diferenta dintre cele doua servicii consta in faptul ca brokerii nu au un sediu bancar si intermediaza contracte de credit ale mai multor banci, in timp ce reprezentantii sunt restrictionati atat de exclusivitatea unei banci, cat si de investitia initiala intr-un sediu similar cu al bancii.
Desi principiile de functionare sunt aceleasi, brokerii consiliaza gratis potentialii clienti, deplasandu-se la domiciliul acestora, in timp ce reprezentantii bancari asteapta clientii la sediul propriu.

Volksbank are deja 16 reprezentanti

Volksbank si ING sunt primele banci care au oferit franciza proprie unor reprezentanti in Romania. In timp ce la ING toate sucursalele de retail sunt in franciza, axandu-se pe toate produsele de retail, in cazul Volksbank reprezentantii se ocupa doar de credite si nu au voie sa desfasoare alte operatiuni. In prezent, Volksbank are 10 reprezentante prin franciza, si va urca luna aceasta la 16, iar pana la sfarsitul anului - la peste 50, reducand astfel din cheltuielile aferente largirii retelei proprii, sustine vicepresedintele bancii, Gerald Schreiner. Banca are 32 de sucursale proprii si va mai deschide alte 40-45 pana la sfarsitul lui 2006. In total, Volksbank va ajunge, la sfarsitul anului, la circa 100 de sucursale si reprezentante. Banca are insa si sute de contracte cu bancheri mobili. „Veniturile aduse de o reprezentanta, fata de bancherii mobili, sunt mai mari“, afirma Schreiner.

Dupa o investitie medie de 20.000 de euro, franciza e deschisa dupa modelul impus de banca si beneficiaza de training si design, precum si de un program software de pre-scoring din partea Volksbank, platind bancii - numai din al doilea an de activitate - 3% din cifra de afaceri anuala. Reprezentanta rezista doar daca reuseste sa incheie contracte pe jumatate din cat realizeaza o sucursala bancara obisnuita, adica aproximativ 3,5 milioane euro anual.

Francizatul primeste mai mult decat bancherul mobil, respectiv 1% din volumul creditului, la inceput, si 0,7% din dobanda lunara platita de clienti. „Volksbank asteapta ca francizele sa produca un volum de credite de 20-25 de milioane euro in 2006, circa 50 milioane in 2007 si 70 de milioane euro in 2008“, spune Schreiner. Pentru imprumuturi acordate companiilor mici, francizatul-reprezentant primeste 50% din comisionul initial perceput si 1% din volumul creditului. Brokerii mobili primesc ceva mai putin, intre 0,1 si 0,4% din volumul creditului. Pentru carti de credit se primesc, in medie, 3-5 euro/card/client.

Citeste si:

Volksbank a avut in 2005 un portofoliu de credite de 308 milioane euro, iar pentru acest an asteapta 540 milioane euro. „Cu ajutorul reprezentantelor si al bancherilor mobili, vom putea ajunge la o crestere anuala de circa 500 de milioane euro pentru volumul creditelor, pana in 2009“, declara Gerald Schreiner.

Creditlink spera la 50 milioane euro

Evolutia spectaculoasa a creditului l-a determinat si pe creatorul firmei de leasing Motoractive, Martin Stobbs, sa se lanseze in operatiuni de brokeraj bancar. Opt banci comerciale din randul primelor zece din Romania ofera firmei Creditlink comisioane pentru fiecare nou client si credit adus. Noul broker de credite bancare este axat pe credite ipotecare in proportie de 98%, sustine Stobbs, insa ii ajuta si pe cei cu credite scumpe sa si le refinanteze prin contractarea unor credite noi, cu dobanzi mai mici.

Fostul proprietar al Motoractive, aflata acum in proportie de 80% in portofoliul Fondului Romano-American de Investitii si gata de a fi vanduta pentru cateva zeci de milioane de euro unui grup de investitori spanioli, mai are in Romania si alte afaceri, insa boomul creditului ipotecar face din Creditlink cea mai efervescenta dintre companii, intrucat „mai e mult pana la atingerea nivelului din Marea Britanie, unde 50% din creditele imobiliare sunt intermediate de brokeri“. „Numai 60% din cererile de credite ipotecare vin din Bucuresti, si pentru restul dezvoltam o retea de parteneri locali“, sustine Stobbs. Desi specializata in ipoteci, in luna mai firma va avea pe piata noi oferte pentru clientii care cauta un credit personal. „Astept cu interes implementarea legilor bancilor ipotecare, care vor duce la refinantarea portofoliilor de imprumuturi ale institutiilor de credit si la un boom al afacerii noastre, deopotriva“, precizeaza Stobbs. Creditlink asteapta pentru acest an contracte de 50 milioane euro. Media contractelor intermediate de companie este de 30.000-40.000 de euro.

Ymax Premier, primul broker-francizor

Prima companie din Romania de brokeri mobili, Ymax Premier Team, si-a inceput activitatea acum doi ani, cei doi parteneri reusind sa coopteze pana in prezent peste 30 de brokeri de credite. Mai mult, ei au si vandut propria licenta unei firme similare din Bistrita. Circa 98% din credite sunt oferite persoanelor fizice, sustine Felix Nacea, director national al firmei. „Avem o crestere de circa 30% pe luna. S-a observat o descrestere a activitatii in decembrie, ianuarie si februarie, insa luna aceasta cresterea si-a reluat ritmul“, spune Nacea. Ymax are in prezent contracte de reprezentare pentru sase banci - Raiffeisen, BCR, Libra, Volksbank, Tiriac si Daewoo, precum si o firma de leasing. „Desi comisioanele primite de noi de la unele banci sunt cu pana la 100% mai mari decat ale altor banci partenere, clientul este cel care alege creditul, in urma discutiilor cu brokerul“, sustine Nacea. In acest caz, brokerul este gata 24 de ore din 24, sapte zile pe saptamana sa se deplaseze la domiciliul clientului, sa-l ajute la intocmirea dosarului de credit si sa-l duca la banca spre aprobare. Clientului ii este apoi adus tot la domiciliu dosarul aprobat de banca spre a fi semnat, singura deplasare pe care creditatul o face la banca fiind pentru a-si ridica banii. „Unele banci ne-au pus la dispozitie si sisteme de pre-scoring“, spune Nacea. Ymax a semnat 10.000 de contracte pe an, valoarea medie a unui credit de consum fiind de circa 1.660 de euro, a unui imprumut imobiliar - de 25.000 euro, iar a unui credit auto - de 7.000 de euro.