Sumele mici uitate intr-un cont curent (nu si de depozit la termen), cu sau fara card atasat, creeaza mai multe probleme decat beneficii, atat bancilor, care se vad nevoite sa cheltuiasca cu administrarea acestora, cat si clientilor, care pot scoate din buzunar comisioanele aferente in cazul in care sumele din cont sunt prea mici pentru a le acoperi.
Bancile percep comisioane la deschiderea contului, taxeaza si administrarea acestuia, iau comision si pentru retragerile de numerar si, intr-o mai mica masura, un alt comision pentru inchiderea contului. Conturile curente ajunse pe zero sau cu sume mici sunt declarate inactive de banca dupa trei sau sase luni, iar daca clientul nu intervine, dupa maximum 12 luni ele sunt inchise.

Datorii mici, dar importante

In cazul conturilor care au card atasat, acestea nu pot fi inghetate de banci cand comisioanele depasesc sumele existente pe card, astfel clientul devenind dator bancii. Clientul trebuie sa ceara informatii temeinice referitoare la comisioane si sume minime, altfel se poate trezi fara bani in cont si fara cont. Exista conturi pe minus. Banca noastra a ajuns in aceasta situatie la carduri, pentru ca aceste conturi nu pot fi inchise fara cerere speciala din partea clientului, explica ofiterul de operatiuni de retail al unei banci.

Persoanele fizice sau juridice care uita de un cont curent, cu sau fara card atasat, se pot trezi figurand ca rau-platnice in bazele de date ale institutiei respective, Biroului de Credit sau, dupa caz, Centralei Incidentelor de Plati.

Daca sumele din cont (soldul) sunt sub o anumita suma prevazuta de banca, iar contul nu a fost accesat timp de trei sau sase luni (in functie de banca), atunci contul este inchis, iar sumele mici ramase sunt puse la dispozitia clientului, care este notificat de acest lucru. Daca soldul e depasit de comisioane, iar clientul nu raspunde in urma notificarii, banca il poate declara rau-platnic.

In cazul conturilor cu carduri atasate, in cazul in care cardul este prevazut cu facilitate de credit in limita a doua sau trei salarii (overdraft sau descoperit de cont), orice intarziere la plata sumei restante mai mare de 30 de zile poate fi raportata Biroului de Credite. Teoretic, bancile pot declara acesti clienti ca rau-platnici, insa in practica putine banci recurg la aceasta solutie sau o fac abia dupa un an, spune oficialul unei astfel de institutii.

Chiar daca bancile trimit datele respective catre politia creditelor, este greu de eviden-tiat care restante vin din conturi inactive, sustine Serban Epure, presedinte al Biroului de Credit. Cert e doar faptul ca sumele mici uitate in cont raman, de cele mai multe ori, in vistieria bancilor.
Nu exista statistici referitoare la conturile inchise de banci pe motiv de inactivitate, insa bancherii sustin ca numarul acestora poate ajunge la 1-2% din numarul conturilor. Contul devine inactiv din cauza mutarii oamenilor, a plecarii din tara, a decesului titularului sau din alte motive. Cel mult 2% din conturi devin inactive si cel mult 1% sunt inchise, afirma Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor.

Administrare costisitoare

Anul trecut am inchis zeci de conturi, iar sumele au fost puse la dispozitia clientilor. Ne costa foarte mult administrarea sumelor mici, sub 50.000 de lei, care ne incarca inutil bazele de date, ne-a declarat Ionut Patrahau, vicepresedintele Bancii Transilvania. Pentru inchiderea contului se cer 25.000 de lei comision, spune un ofiter al Bancii Transilvania.

In cazul ING, contul devine inactiv dupa trei luni, si doar pe sold zero. Comisionul anual de administrare de cont este insa de 200.000 de lei, in cazul ContROL, conturile sub aceasta suma fiind inchise dupa un an de inactivitate. ING nu percepe comision de inchidere a contului.
In cazul Piraeus, contul devine inactiv dupa sase luni, la sold zero, singurul comision lunar de administrare, de 50.000 de lei vechi, fiind cerut firmelor. La UniCredit, contul devine inactiv dupa trei luni si se inchide daca sumele sunt mai mici de 150.000 de lei vechi, in cazul persoanelor fizice, si de 450.000 de lei vechi, in cazul persoanelor juridice, iar comisionul lunar perceput persoanelor juri-dice este de 200.000 de lei.

In cazul Bancii Tiriac, comisionul de administrare de cont in cazul persoanelor ju-ridice ajunge la 36 USD/an, iar comisioanele pentru retragerile de numerar sunt de 0,5% din suma retrasa. In cazul Alpha Bank, contul devine inactiv indiferent de suma, iar daca soldul contului este sub 100 de euro, si se depaseste un an, acesta este inchis, spun ofiterii bancii. La BCR, doar persoanele juridice platesc un comision de administrare de 50.000-100.000 de lei lunar, precum si un comision de inchidere de cont in aceeasi suma, in functie de moneda contului (lei sau valuta).

Contul BCR devine inactiv dupa trei luni, doar daca se situeaza sub 100.000 de lei vechi pentru conturile in lei sau sub 50 de euro pentru cele in valuta. BCR intentiona sa introduca un comision de 15 euro lunar pentru conturile inactive, dar s-a renuntat imediat, spune un ofiter al bancii.

La Raiffeisen este perceput un comision de 5.000 de lei vechi lunar pentru conturile uzuale ale persoanelor fizice si de un euro pentru persoanele juridice. In cazul BRD, comisionul pentru persoane fizice e de 50 de eurocenti, iar in cazul companiilor, de 2,5 euro. In cazul HVB, administrarea contului e taxata diferit si variaza, in functie de tipul de cont, intre 0 si 10 euro/luna. In cazul BRD, Raiffeisen si HVB conturile devin inactive dupa sase luni.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri