Expertii europeni au apreciat faptul ca a fost constituita baza unica de date a Politiei Rutiere si a asiguratorilor care incheie acest tip de polite, CEDAM. Totusi, avand in vedere ca atunci cand au fost comparate datele detinute de companiile de asigurare cu ale politiei s-au constatat numeroase erori, expertii UE au recomandat ca pana la urmatoarea comparare, care se va face la 1 aprilie, sa fie eliminate aceste erori pentru a se obtine o cat mai mare acuratete a gradului real de cuprindere in asigurarea RCA.

Pozitia oficialilor europeni a pus pe jar autoritatile romane implicate, pentru ca, desi trecusera trei saptamani de la prima comparare a datelor, doar 30% din erori fusesera corectate. In consecinta, CSA a solicitat imperativ tuturor societatilor de asigurare care incheie RCA sa verifice din nou datele pe care le pun la dispozitia bazei CEDAM, pentru a elimina discrepantele. CSA a mai stabilit si un calendar de transmitere a datelor si a amenintat conducerile companiilor de asigurare ca vor suporta rigorile legii daca nu se vor conforma in timp util, astfel incat bazele de date sa poata fi comparate la 1 aprilie.

Fara RCA se suspenda inmatricularea

Reamintim ca, in urma compararii datelor, se vor putea depista autovehiculele care nu au asigurari tip RCA. In cazul acestora, Politia Rutiera va notifica proprietarul ca in termen de 6 luni sa incheie polita RCA. Daca nici pana atunci proprietarul nu se conformeaza, inmatricularea masinii va fi suspendata pana la intrarea in legalitate.
Pregatirile pentru compararea bazelor de date ale societatilor de asigurare pot fi intarziate din cauza ca exista masini care figureaza de doua ori, la doua firme de asigurare diferite. Pentru a evita situatiile de acest gen, CSA a emis anul trecut un ordin prin care asiguratorii erau obligati sa nu incheie polite RCA noi decat in cazul in care posesorii de autoturisme fac dovada ca au instiintat firma la care au avut pana atunci asigurarea ca se muta la un alt asigurator.

Citeste si:

Or, pentru a nu bulversa campania de incheiere a asigurarilor RCA de la sfarsitul anului trecut si inceputul acestui an, perioada in care se invart cei mai multi bani pe piata asigurarilor, CSA a suspendat aplicarea ordinului amintit, la finalul lui 2005. Din acest motiv acum nu se mai stie cu exactitate cate autovehicule figureaza in baze de date diferite. Daca ar fi dupa legislatia in vigoare, firmele care au incheiat polite noi fara ca societatea de asigurari de la care a plecat clientul sa fie notificata cu 30 de zile in avans ar trebui sa vireze primele de asigurare incasate catre asiguratorul initial.

Īn cadrul mai multor intalniri, expertii misiunii au avut īntrevederi cu toate partile implicate īn derularea activitatilor cuprinse īn Planul de Actiune pentru asigurarea obligatorie RCA, respectiv cu reprezentanti ai Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), ai Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romānia (BAAR), ai Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) si ai Politiei Rutiere.

Expertii UE au mai solicitat ca pana la publicarea Raportului de Monitorizare, pe 16 mai, sa le fie transmisa o statistica a Politiei Rutiere cu privire la autovehiculele implicate īn accidente īn cursul anului 2005 si ponderea īn numarul acestora a autovehiculelor neasigurate la data accidentului. Pe langa aceasta, ei au mai recomandat implementarea Fondului de Compensare, conform articolului 6 din Directiva 2000/26 (din care vor fi despagubite victimele strazii), prin stabilirea responsabilitatii pentru acest fond, precum si demararea actiunilor care sa asigure capacitatea administrativa si functionarea acestuia īn conditii corespunzatoare; finalizarea demersurilor de obtinere a unui program de reasigurare a Fondului de protectie a victimelor strazii; asigurarea independentei financiare a Biroului Carte Verde.