Peste 88% dintre romani recunosc ca au abandonat in ultimul an anumite proiecte din motive financiare, dar sunt gata sa cheltuiasca din nou pentru a-si mentine standardul de viata. In acelasi timp, procentul celor care vor sa economiseasca mai mult in 2012 s-a majorat de la 14% la 25%, potrivit Cetelem, una dintre cele mai mari companii din piata creditelor de consum din Romania.

Principalele preocupari ale romanilor sunt legate de imbunatatirea sau mentinerea standardelor de viata (71%) si asigurarea unei educatii bune pentru copiii lor (71%). Romanii si polonezii se mentin pe un loc fruntas in randul europenilor care vor sa-si majoreze cheltuielile in 2012.

Studiul a fost realizat pe baza unei cercetari derulate pe teren in noiembrie-decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un esantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din 12 tari: Spania, Franta, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, Romania si Rusia.

“Rezultatele acestei editii a studiului Observatorul Cetelem confirma tendintele semnalate anul trecut: desi mai retinuti din cauza crizei, romanii isi doresc in continuare sa consume si sa-si mentina standardul de viata. Cu toate acestea, alegerile lor se dovedesc mai responsabile, eforturile financiare indreptandu-se spre sprijinirea copiilor, fie ca vorbim de investitia in educatia acestora, fie ca ne referim la alte cheltuieli pentru copii”, a declarat Gilles Zeitoun, director general al Cetelem IFN.

In 2012, consumatorii europeni raman pesimisti, increderea lor atingand un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile. Perceptia romanilor asupra situatiei lor materiale este in tonul mediei est-europenilor, 39% dintre cei chestionati declarandu-se satisfacuti sau foarte satisfacuti de situatia lor.

Citeste si:

Topul intentiilor de cumparare pentru 2012 la nivel european a ramas aproximativ acelasi ca anul trecut, exceptie facand achizitia de telefoane mobile, care a pierdut din importanta in favoarea mobilierului (36%). Pe un loc fruntas se situeaza in continuare vacantele (50%), in scadere cu 5 puncte procentuale fata de 2011, urmate de produsele electrocasnice, in aceeasi pondere ca si anul trecut (42%), si lucrarile de renovare a locuintei, in scadere cu numai doua puncte procentuale fata de 2011 (37%).

In ceea ce priveste intentia de a cheltui, Europa de Est pastreaza aceeasi tendinta ca si in 2011, inclinand balanta in favoarea consumului, in vreme ce vesticii se gandesc mai mult la economisire.

„Cand au fost intrebati care sunt cumparaturile pe care se gandesc sa le faca in 2012, romanii au indicat, ca si pentru 2011, vacantele, produse electrocasnice si renovarile pentru casa, semn ca exista o conexiune directa intre aceste achizitii si perceptia asupra calitatii vietii, pe care doresc sa o mentina cel putin la nivelul atins deja. Aceste planuri lasate deoparte nu doar din cauza constrangerilor financiare, ci si din precautie, se vor gasi pe lista lor de prioritati imediat ce revenirea economiei se va simti si in bugetul personal”, a adaugat Gilles Zeitoun.

Cetelem este unul dintre lideri din piata creditelor de consum din Romania, fiind parte a grupului financiar francez BNP Paribas Personal Finance. In afara de creditul de consum in magazine, Cetelem IFN ofera clientilor sai carduri de credit sub sigla MasterCard, credite auto si credite de nevoi personale cu acordare prin telefon sau Internet.