"Planurile LeasePlan pentru 2012 prevad investitii de 30 milioane euro pentru achizitionarea de noi autovehicule. Astfel, obiectivul pentru finele anului 2012 este de a atinge numarul de 7.400 de autovehicule aflate in administrare, ceea ce presupune o crestere de 20% a flotei existente. In momentul de fata, flota auto administrata de LeasePlan este alcatuita in proportie de 23% din autovehicule comerciale (de maxim 3,5 tone), iar restul de 77% este reprezentat de autoturisme", a declarat Bogdan Apahidean (foto), director general in cadrul companiei LeasePlan.

Compania administra 6.267 autovehicule la finalul anului 2011, in crestere cu 30% fata anul 2010. Din totalul de autovehicule aflate in flota LeasePlan, 5.704 se afla in sistem full operational leasing, in vreme ce 61 dintre acestea se afla in sistem net operational leasing (pentru care s-a asigurat doar finantarea). Pentru restul de 502 autovehicule se asigura doar serviciile de gestionare a flotei.

El a argumentat ca cele aproximativ 1.300 de autovehicule rulate vor proveni din contractele de leasing operational care se vor incheia in acest an. Astfel, aceste autovehicule vor iesi din leasing operational si nu vor mai face obiectul unor noi contracte. Drept urmare, pentru a concretiza cresterea estimata de 20% a flotei aflata in administrare in 2012 de la 6.267 la 7.400 de autovehicule, compania LeasePlan va trebui sa cumpere cel putin 2.000 de masini noi.

LeasePlan Romania detine acum un portofoliu de peste 160 de companii din domenii precum industria energetica, servicii financiare, FMCG, IT&C, industria farmaceutica, etc. OMV Petrom, CEZ Romania, Ursus Breweries, Bancpost, Coca-Cola HBC Romania, Metro Cash & Carry Romania, Silcotub, IBM Romania sunt doar cateva dintre cele mai importante.

"Nu impunem achizitionarea unor marci auto"

"Investitia prevazuta pentru anul in curs are la baza estimarea de crestere de piata si implicit a LeasePlan in ceea ce priveste cota de piata. Totusi, avand in vedere ca autovehiculele acopera nevoile clientilor, LeasePlan poate face recomandari in ceea ce priveste marcile sau modele care vor fi achizitionate pentru flota acestora (in functie de costul total si emisiile de CO2), dar nu impune achizitionarea anumitor marci", a spus Apahidean.

La finalul contractului de leasing operational, clientii returneaza autovehiculele care au facut obiectul contractului. In acest sens, LeasePlan a prevazut in cadrul propriului website o platforma online cu acces securizat, oferind astfel posibilitatea dealerilor auto inregistrati pe site, sa participe la licitatii saptamanale care au drept obiect comercializarea acestor autovehicule, cu evidenta istoricului de service si a kilometrajului.

Eterna problema a companiilor de leasing: TVA-ul

"Cele mai mari probleme cu care LeasePlan se confrunta in momentul de fata sunt de ordin legislativ", spune Bogdan Apahidean. "Prima face referire la imposibilitatea radierii masinii la incetarea contractului; practic, aceste probleme sunt cauzate firmelor de leasing de faptul ca, noii proprietari ai masinilor revandute la finalul contractului nu le inmatriculeaza pe numele lor, iar toate amenzile si problemele cauzate in trafic se resfrang asupra companiei de leasing".

Citeste si:

Cea de-a doua problema este legata de ajustarea TVA-ului in cazul daunelor totale, mai spune acesta, ceea ce presupune un cost suplimentar, pe care firma de leasing il are prin nedeductibilitatea TVA-ului corespunzator partii din contract ramasa neamortizata.

"Estimam o crestere a pietei de aproximativ 20%"

In ultimii ani, criza economica a constituit unul dintre factorii majori care a fortat companiile sa caute solutii urgente si eficiente pentru optimizarea costurilor. Desi primul operator specializat in leasing operational si-a inceput activitatea acum mai bine de 7 ani, dimensiunea pietei de leasing operational din Romania este inca redusa comparativ cu tarile europene dezvoltate.

"Nu ne putem raporta strict la tarile dezvoltate unde exista un potential mai mare decat in alte tari. Trebuie sa tinem cont si de dimensiunea si vechimea parcului auto, de deschiderea catre adoptarea de solutii noi de finantare si/sau de administrare a parcului auto, de influenta politicii de grup la nivel local etc. Cu toate acestea, anul trecut, multe companii au constientizat potentialul de reducere a costurilor cu administrarea flotelor auto prin externalizarea serviciului, fapt care s-a reflectat atat in cresterea pietei, cat si in evolutia companiei noastre", a adaugat directorul general al LeasePlan.

In 2011, piata de leasing operational a inregistrat o noua crestere fata de anul precedent (cu 17%), atingand 37.397 de unitati, fata de 31.923 inregistrate la sfarsitul lui 2010. Anul trecut, au fost inmatriculate aproximativ 9.945 autovehicule prin leasing operational, reprezentand 12% din inmatricularile de autoturisme si autovehicule comerciale usoare. Tot in 2011, valoarea portofoliului companiei a crescut fata de anul anterior cu 57%, ajungand la 57.756 milioane de euro.

"Pentru noi, anul 2011 a fost unul bun. Am incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 30.982 milioane de euro, in crestere cu 21% fata de perioada similara a anului 2010. In 2011, valoarea noilor investitii a fost de aproximativ 37 milioane euro. In 2012, estimam o crestere a pietei cu aproximativ 20%, crestere care poate proveni atat din dezvoltatea organica a flotelor clientilor actuali cat si din faptul ca tot mai multe firme vad avantajele leasingului operational", spune Bogdan Apahidean.

In incheiere seful LeasePlan a adaugat ca atat la nivelul companiei cat si al industriei, nu se asteapta ca proportia existenta in acest moment intre autoturisme si autovehicule utilitare sa se schimbe foarte mult; "aceasta pare sa se pastreze chiar si in conditiile cresterii pietei de leasing operational. Structura flotei administrata de LeasePlan, urmareste insa structura vanzarilor de autovehicule la nivel national. In acest moment, ponderea autovehiculelor utilitare reprezinta maxim 25% din total flota, restul fiind reprezentat de catre autoturisme".

LeasePlan
este o companie financiara olandeza, infiintata cu peste 45 de ani in urma, cu activitate in domeniul serviciilor de management de flote si activeaza in 30 de tari, cu peste 6.000 de angajati. Actionariatul LeasePlan este constituit din Grupul Volkswagen (50%) si Fleet Investments B.V. (50 %), o companie de investitii detinuta de omul de afaceri german Friedrich von Metzler.