Noul regulament de creditare pentru populatie elaborat de BNR a fost aplicat incepand cu 1 februarie 2012, iar bancile au trebuit ca pana la 31 ianuarie sa transmita normele catre Banca Nationala.

Vicepresedintele diviziei de retail din cadrul Raiffeisen Bank spune ca pana cand nu se va inregistra o crestere economica care sa sustina o majorare sustenabila a creditelor negarantate, atunci bancile vor raporta o stagnare pe segmentul imprumuturilor de consum.

„In principiu, cred ca regulamentul BNR reprezinta un pas bun, deoarece calitatea portofoliilor de credite se va imbunatatii la nivelul sistemului bancar. Foarte multe dintre problemele pietei bancare au fost cauzate de o creditare dusa la extrem. Creditele din perioada 2009-2011 performeaza mult mai bine, avand in vedere ca bancile au inasprit conditiile de creditare, iar clientii realizeaza ca nu se mai pot intinde ca inainte”, a completat Kalinov.

Acesta a mentionat ca Raiffeisen Bank se asteapta la o scadere a creditelor neperformante pe partea de retail in acest an, insa, la nivelul sistemului bancar, bancherul vede o crestere a imprumuturilor restante, pe fondul conditiilor economice nefavorabile.

Raiffeisen Bank a inregistrat anul trecut o majorare de aproape 18% a activelor pe zona de retail, in timp ce depozitele au urcat cu 15%. In schimb, la nivel de banca, creditele neperformante s-au diminuat de la 7,6% la 6,4%.

“Noi ne focusam mai mult pe clienti de casa, acestia obtinand dobanzi mai bune decat clientii standard. Creditarea nu este singurul produs pe care vrem sa-l vindem, vrem sa avem o relatie completa cu un client. Tintele noastre sunt salariatii, studentii si avem o experienta foarte buna si cu conturile de pensii. In general, ideea este dezvoltam valoarea clientului in timp si nu pe moment. Clientii de casa beneficiaza de anumite pachete, dobanzi si comisioane mai avantajoase”, a aratat vicepresedintele diviziei de retail din cadrul Raiffeisen Bank.

Citeste si:

Kalinov spune ca anul trecut banca a raportat o crestere neta de 80.000 de conturi de salarii, in conditiile in care, daca sunt exclusi clientii care pleaca, in jur de 15.000-20.000 de oameni, in medie pe luna, si-au adus salariile la Raiffeisen Bank.

Cardul de credit, un produs interesant pentru conditiile curente de piata

Bancherul considera ca, pentru conditiile curente de piata, cardul de credit devine inca o data un produs interesant.

„Vedem ca si nivelul de educatie al clientului a crescut, unii foloseau cardul pentru a retrage cash de la bancomat fara a intelege ca acesta este un element de cumparaturi si nu de creditare. Azi vedem clienti mult mai responsabili. In prezent, avem 350.000 de carduri de credit, iar in acest an estimam o crestere de 10% a portofoliului”, a punctat Vladimir Kalinov.

El a adaugat ca depozitele vor inregistra o crestere si in acest an, pe principiul ca daca lumea nu va mai consuma ca inainte va pune o parte din bani deoparte. Bancherul a precizat ca, desi dobanzile la depozite sunt in scadere, oamenii vor continua sa economiseasca in acest mod, pentru ca nu exista alte alternative la depozitul bancar clasic.

„Nu exista o piata a titlurilor de stat, sa zici ca lumea va dori sa-si duca banii acolo, fondurile de investitii sunt cum sunt, au un grad de risc ridicat pe care nu multi oameni il accepta. La noi, dobanda la depozite este legata de lichiditate. Pe partea de lei avem o lichiditate foarte buna si nu suntem banca care acorda dobanzile cele mai mari. Clientii care vin la noi aleg mai degraba institutia decat dobanda pe care o oferim”, a declarat vicepresedintele diviziei de retail din cadrul Raiffeisen Bank.

Banca a obtinut un profit net de 96 milioane euro in 2011, in urcare cu 16% fata de anul precedent, in timp ce valoarea totala a activelor Raiffeisen Bank a crescut cu 8%, pana la un nivel de 5,52 miliarde euro.