Sintem posesorii a peste sapte milioane si jumatate de carduri bancare valide, potrivit ultimelor statistici. Numarul de carduri de debit, de credit, de fidelitate a sporit doar in luna ianuarie cu aproximativ 275.000, cresterea batind recordurile nationale din toate timpurile. A fost doar inceputul ofensivei de primavara.
Bataie pe oferte

Bancile se dau peste cap sa convinga romanii sa utilizeze cardul la cumparaturi si nu duc lipsa de imaginatie. Nici de amatori, asa cum o arata cresterea fara precedent a numarului cardurilor emise. Romanii au inceput sa inteleaga un lucru: cardul bancar simplifica viata utilizatorului. In orice magazin care se respecta se poate plati cu cardul, iar bancile au deschis drumul utilizarii cardului la plata utilitatilor direct de la bancomat si, recent, chiar a amenzilor de circulatie. Totusi, in ciuda avantajelor evidente pe care le ofera utilizarea cardului la cumparaturi, sau, oricum, in alt scop decit a retrage banii din bancomat, cultura numerarului este inca bine inradacinata la noi.

Concurenta la bonusuri

Bancile au motive serioase pentru a convinge clientii ca e mai bine sa utilizeze cardul pentru plati decit pentru a retrage banii de la bancomat. Acestea sint comisioanele mai mari pe care le incaseaza de la comercianti. Desi nici o banca nu percepe un comision la plata in magazine se pare ca acest fapt este inca insuficient pentru a determina clientii sa mai uite de numerar. De aceea, pe piata de profil din Romania, bancile duc o lupta acerba pe doua fronturi. Primul este cel al atragerii clientilor sa-si faca un card, cel de-al doilea pentru a-i face sa plateasca cu el.

Desigur, bancile care administreaza cel mai mare numar de carduri sint si cele mai interesate de sporirea numarului de tranzactii. Asa ca se intrec in avantaje suplimentare acordate clietului, in bonusuri si premii pentru platitorii constiinciosi cu cardul.

De la bani cash la coarda sensibila

Permanent sau in functie de sezon, bancile adauga oricarei tranzactii cu cardul pentru plati avantaje suplimentare, sansa unui cistig sau ataca la coarda sensibila clientii prin faptul ca o parte din suma platita este alocata in scopuri umanitare. Campioane in promotii de primavara la plata prin card sint BCR, BRD, Finansbank, Raiffeisen. BCR a acordat traditional bonusuri de pina la 3% pentru platile efectuate cu cardurile de debit, credit sau co-branded, la cumpararea de bunuri si servicii de la comerciantii din reteaua acceptatoare. Pentru cardurile BRD folosite la cumparaturi, clientii acumuleaza puncte de fidelitate care pot fi transformate oricind in premii sau pot fi utilizate pentru achizitionarea altor produse si servicii bancare.

Finansbank promoveaza plata cu cardul oferind autoturisme prin tragere la sorti. Euroline Retail Service, in parteneriat cu campania internationala Moda tinteste cancerul mamar, a lansat primul card umanitar de credit din Romania: Euroline Style. De fiecare data cind se foloseste cardul la cumparaturi, in orice locatie din Romania, 0,15% din tranzactie este donat cauzei Moda tinteste cancerul mamar. De asemenea, 10% din comisionul anual este donat pentru a sustine lupta impotriva cancerului mamar.

Cardul romanesc intra in Europa

Utilitatile absenteaza de pe lista serviciilor platite online
Romanii pot sa-si cumpere aproape orice prin Internet cu ajutorul cardului.

Spre deosebire de alte tari, un minus se inregistreaza la capitolul facturi pentru utilitati. Lucrurile se vor schimba, considera Madalin Matinca, director operatiuni europene al DotCommerce LTD Boston.

Ce diferente sint intre Romania si tarile europene in ceea ce priveste platile online, cu cardul?

Nu exista diferente pe game de produse, ci diferente in ceea ce priveste volumul de plati cu cardul online.

Desi eu cred ca o cifra de 60 de milioane de dolari in 2005 este excelent, in conditiile in care acest domeniu s-a lansat in urma cu doi ani, pe 24 februarie 2004. Din punct de vedere tehnic nu exista nici o diferenta, iar dupa ce se va lansa Ghiseul virtual de plati vom avea chiar un avans fata de alte tari. In Ungaria de exemplu, comertul online este mult mai slab din punct de vedere tehnic. Poti sa platesti doar cu un card emis de o anumita banca. Populatia este insa mai dispusa sa plateasca.

Cum este cererea in raport cu oferta, in ceea ce priveste magazinele virtuale?

Din pacate, nu exista destul de multe magazine virtuale in Romania. Conform cifrelor raportate de autoritati, exista 7.400.000 de carduri, intre patru si cinci milioane de conexiuni la Internet si cam 400 de magazine virtuale. Cererea este mai mare decit oferta.


Pot fi platite toate facturile din fata calculatorului?

Pot fi platite facturile companiilor de telefonie de exemplu. Gazele, energia termica sau apa potabila nu pot fi platite cu cardul, din fata calculatorului. In ceea ce priveste energia electrica, exista posibilitatea acestor plati pentru Transelectrica. Deocamdata, aceste companii nu au intrat in comertul electronic. In alte tari, acestea se pot plati online.

Lansarea Ghiseului virtual de plati va schimba aceasta situatie?

In curind, prin acesta se vor plati amenzile de circulatie. Apoi, probabil ca se vor putea achita facturi la utilitati sau taxele locale. Totul este ca autoritatile si companiile sa inteleaga sistemul.

Platesti fara sa mai scoti cardul din portofel

Visa US a lansat un minicard cu tehnologie contactless, care este jumatate din dimensiunea unui card standard si suficient de mic pentru a fi atasat unui breloc de chei.

Cardul are integrat un cip contactless si o antena, care ofera posibilitatea de a fi folosit fara sa fie nevoie de contactul direct dintre card si terminal, precum si o banda magnetica. Visa spune ca acest card contactless, care va fi emis ca un card complementar cardului curent, elimina nevoia clientilor de a-si scoate cardul din portofel sau geanta atunci cind efectueaza tranzactii.

Studiile Visa arata ca minicardul este a doua forma preferata de plata a americanilor dupa cardul standard, majoritatea clientilor spunind ca ar fi interesati sa adauge functionalitatea contactless minicardului.

Elizabeth Buse, EVP product development and management Visa USA: Fiind jumatate din dimensiunea unui card standard Visa card, este comod si simplu de folosit, iar tehnologia contactless va oferi si mai multe posibilitati de plata posesorilor nostri de carduri. Visa a anuntat luna trecuta ca marca sa, Visa Contactless, a depasit 20.000 de locatii comerciale acceptatoare in SUA, fiind una dintre cele mai rapid adoptate inovatii din istoria Visa.

A fost odata doar in America

Daca astazi sinteti in posesia unui card bancar, atunci sa stiti ca tineti in portofel bucata de plastic care a revolutionat sistemul de plati pe plan mondial. Cardul a devenit un accesoriu indispensabil omului modern, oferind avantaje exceptionale posesorului. Moneda mileniului isi are originile la mijlocul secolului trecut.

In 1946, John Biggins, de la Flatbush National Bank of Brooklyn din New York, inventeaza primul card de credit emis de o banca. In 1950 se inventeaza cardul universal de credit, instrumentul avind ca scop achitarea notei de plata de la restaurante.

Primul card in lei a fost emis in Romania de catre BRD, in decembrie 1995, si s-a numit Prima. A fost un card cu functie de credit-debit, fiind destinat persoanelor fizice, dar si pentru companii, cu functie de debit. Primul bancomat din Romania a fost instalat in 1995 de catre BCR.



Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4606&art=21&cHash=79ed526c16

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri