Comisioanele reprezinta un punct nevralgic al relatiei banca-client. Clientii institutiilor bancare stiu ca atunci cand aleg un produs trebuie sa plateasca si un comision care variaza in functie de banca. Daca ar fi dupa clienti, ei ar cere eradicarea comisioanelor bancare.

Pe de alta parte, comisioanele aduc profit bancherilor. Desi incearca sa le ascunda cat mai bine, deoarece nu reprezinta aspectul publicitar al produsului, comisioanele ies la suprafata. Daca nu la semnarea unui contract cu banca, cel putin atunci cand banca ne atentioneaza ca avem de scos din buzunar vreun comision. Ceea ce pentru clienti reprezinta o cheltuiala, pentru bancheri inseamna samanta imbogatirii. Aceste taxe ar trebui sa ne ingrijoreze si sa nu le mai percepem ca pe niste taxe absolut normale din care institutiile bancare scot profit "legal".

35% dintre clienti considera taxele principala nemultumire

Mai mult de o treime din clientii din mediul urban ai bancilor afirma ca taxele si comisioanele reprezinta principala nemultumire. Potrivit unui studiu realizat de ING Bank Romania, peste 35% dintre romanii care utilizeaza produse si servicii bancare sunt de parere ca taxele si comisioanele constituie cel mai negativ aspect in relatia cu institutiile de credit.

Cresterea concurentei dintre banci a determinat scaderea ratei dobanzii pentru a atrage clientii, dar in acelasi timp cresterea comisioanelor. Astfel, a aparut pe piata comisionul lunar platibil la sold si comisionul pentru rezerva minima obligatorie pentru creditele in valuta. In ceea ce priveste creditele de consum, un astfel de comision este vizibil, avand in vedere ca bancile sunt obligate sa anunte dobanda anuala efectiva (DAE - include toate costurile aferente unui credit). In cazul creditelor pentru locuinte, bancile nu sunt obligate sa calculeze si sa anunte DAE, astfel incat un astfel de comision ar putea sa ramana mai putin vizibil pana in momentul semnarii contractului de credit.

Citeste si:

Legea impune transparenta

Legea creditului ipotecar obliga institutiile de credit ipotecar ca, inainte de semnarea contractului de acest tip, sa puna la dispozitia imprumutatului o oferta scrisa, "care va cuprinde toate conditiile contractului si termenul de valabilitate a acesteia, care nu va fi mai mic de 10 zile de la momentul primirii ofertei de catre potentialul debitor", se precizeaza in Legea privind creditul ipotecar. Creditul imobiliar nu este, insa, reglementat de aceasta lege.

HVB Bank Romania anunta reduceri importante la dobanzile practicate pentru creditele acordate populatiei. Astfel, potrivit unui comunicat de presa, pentru creditul de nevoi personale in lei, dobanda a scazut de la 10,95% pe an la 7,95% pe an, insa clientul va plati un comision lunar aplicabil la sold de 0,5%. La creditul Personal plus in lei, dobanda a scazut de la 9,57% la 6,95%, la fel si la creditul auto in lei, creditul pentru studii si creditul imobiliar. Insa in cazul tuturor acestor produse de creditare, clientul va plati comisionul de 0,5% lunar la sold. BRD - Groupe Societe Generale a lansat recent creditul Expresso Lejer in euro si in lei, cu dobanda nominala de 9,9%, respectiv 10,9%.

Insa dupa adaugarea unui comision platibil, de asemenea, lunar la sold si a altor costuri aferente, pentru un credit de 10.000 de euro, pe zece ani, DAE este de 13,69%, iar pentru un credit de 40.000 de lei, pe aceeasi perioada, DAE ajunge la 13,46% pe an. Comisionul de rezerva minima obligatorie a fost "lansat" pe piata de Volksbank, fiind valabil pentru creditele in valuta. Astfel, pentru un credit de nevoi personale in euro, clientul va plati un comision anual de 1,55% platibil lunar. Desi dobanda nominala este de 9,5%, pentru un credit de 10.000 de euro pe trei ani DAE este de 16,29% pe an. Dar pe langa comisionul mic de 0,5% clientii platesc mult mai mult. La un credit de 10.000 euro pe 10 ani un comision de 0,5% salta valoarea ratei lunare cu mai mult de 10 procente.