"Problema Romaniei este de pozitionare in raport cu UE mai degraba decat in afara pietei comune (...) Nu cred ca ne putem crea specializarea de a intra pe piata din Rusia. Rusia cumpara tot de la mari producatori competitivi. Nu poti sa te specializezi pe exporturi in afara UE daca nu esti bun in UE. Ce poti sa faci pentru restul lumii care nu merge in UE?", a spus directorul general al ING Bank Romania, Misu Negritoiu, comentand opiniile unor oameni de afaceri care vedeau ca singura solutie pentru economia romaneasca orientarea exporturilor catre pietele non-UE.

De asemenea, Negritoiu s-a intrebat ce-ar putea Romania sa exporte in orient, piata importanta inclusiv pentru state ca Germania.
"Ce vrei sa vinzi in Orient? Toti seicii isi cumpara cele mai bune produse. De la Mercedes...", a continuat directorul ING.

El crede ca problema firmelor romanesti este competitivitatea si sustine ca un produs competitiv in UE ar putea foarte bine sa fie vandut si pe alte piete, acceptand insa ca exista si probleme de marketing, de distributie si vanzare a marfurilor romanesti.

"Nu cred ca pietele externe sunt mai putin pretentioase. Sunt piete cu capacitate de absorbtie mai mare, dar nu sunt mai putini pretentiosi (...) Nici in China nu mai vinzi orice. (...) Stiu negustori romani de mobila care au mers in Dubai si n-au avut nicio sansa. In afara UE te bati cu UE. Daca nu esti competitiv in UE, atunci nu poti sa vinzi in alte parti", spune Negritoiu.

Seful ING si-a argumentat opinia si prin faptul ca Romania are doar putine produse finite competitive pe care le exporta cu succes, dand ca exemplu Logan, care se vinde si pe piata din UE si in afara ei.

"Daca ai un produs finit pe care vrei sa-l vinzi in afara UE, atunci poti sa-l vinzi si in UE. Dar Romania exporta foarte mult componente, nu produse finite", a completat Negritoiu.

Citeste si:

Directorul ING intelege ca exista "nostalgici" care invoca exporturile Romaniei din perioada comunista, dar le aminteste ca atunci nu erau raporturi comerciale de piata ci pe comanda politica.

De altfel, Negritoiu a povestit ca el insusi a condus o delegatie in Rusia pentru a vinde un milion de perechi de incaltaminte inainte de '89. La prezentarea organizata de Romania, reprezentantul fiecarei republici trebuia sa-si aleaga un numar de modele si un volum de produse.

"Exista nostalgici .... Aceasta economie nu a fost competitiva cand vindea in fosta URSS, atunci lucra la comanda. (...) Si inainte noi vindeam Dacia in tarile socialiste, dar cate nu se intorceau din Ungaria", a spus Negritoiu razand.

Seful ING Bank Romania considera ca producatorii interni ar trebui sa faca o analiza prin comparatie cu Polonia, de exemplu, si sa vada unde este acea tara mai competitiva si ce masuri ar trebui luate pentru a creste competitivitatea produselor romanesti.