La finele anului trecut existau 7,17 milioane de carduri active in Romania, mai multe cu 24,5% fata de decembrie 2004. Reprezentantii companiilor specializate si bancherii considera ca piata romaneasca a cardurilor are un potential imens de dezvoltare, mai ales ca numarul celor care folosesc serviciile bancare este inevitabil in continua expansiune.

Pe parcursul anului 2005, piata din Romania a demonstrat ca are un potential de expansiune nu doar la nivelul sumelor tranzactionate, ci si in ceea ce priveste diversitatea produselor. In acest sens, cardurile personalizate isi pot crea in timp un loc important in sistemul bancar romanesc.

MasterCard este principalul emitent mondial al acestui produs, aproximativ 80% din totalul cardurilor cobranded si de afinitate fiind emise sub sigla companiei americane.

Potential imens la nivel mondial

Cercetarile MasterCard indica faptul ca la nivel mondial exista un interes semnificativ din partea clientilor persoane fizice si a micilor intreprinzatori pentru acest nou serviciu.

De exemplu, aproape 70% din detinatorii individuali si 85% din micii intreprinzatori si-au exprimat dorinta de a obtine un astfel de card personalizat. In ceea ce priveste persoanele fizice, 76% dintre cei care si-au exprimat interesul au declarat ca un astfel de produs ar fi cel mai utilizat card al lor. Dintre micii intreprinzatori care s-au aratat foarte interesati, 33% au spus ca ar utiliza acest card mai frecvent.

Dintre detinatorii persoane fizice, 42% au considerat ca un astfel de card este interesant, 41% au considerat ca este unic, iar 35% au declarat ca un card personalizat i-ar face sa se simta speciali. Consumatorii care sunt tentati sa utilizeze un card personalizat sunt in majoritate tineri, au familii mari si copii sub 18 ani.

Dintre micii intreprinzatori, 46% au considerat ca un astfel de card este interesant, 56% au declarat ca este un produs inovator, iar 46% cred ca ar reflecta succes in afaceri. Micii intreprinzatori sunt interesati in special de aceasta trasatura ca mijloc promotional aditional pentru afacerile lor.

Posibilitatile de personalizare a cardurilor sunt practic nelimitate. MasterCard a lansat de curand Serviciile de Personalizare a Cardurilor MasterCard (MCCS), un sistem proprietar de design al cardului care permite emitentilor sa ofere posesorilor de card si micilor intreprinzatori posibilitatea de a-si crea propriile carduri unice de credit, de debit sau preplatite.

Practic, serviciul permite detinatorilor de card sa isi personalizeze cardul cu o anumita imagine, sa schimbe aspectul cardului utilizand instrumente de editare simple si sa trimita apoi designul final bancii spre aprobare.

Doar doua tipuri de carduri de afinitate in Romania

Un tip particular de produse personalizate il reprezinta cardurile de afinitate. Acestea se adreseaza in special organizatiilor de tipul asociatiilor profesionale, universitatilor, cluburilor de fotbal. Produsul poate fi folosit atat ca instrument financiar cat si ca modalitate de legitimare in cadrul institutiei respective.

Pana in prezent, MasterCard a sustinut alaturi de Romexterra Bank emiterea a doua tipuri de carduri de afinitate. Este vorba de cardurile de afinitate emise impreuna cu FSLI Petrom (Federatia Sindicatelor Libere si Independente din Petrom) si cu SNFP (Sindicatul National al Functionarilor Publici).

Prin intermediul acestor carduri posesorii pot retrage numerar de la ATM-uri sau pot efectua tranzactii la comerciantii reali si virtuali. In acelasi timp, ele reprezinta si legitimatia de membru, deoarece contin fotografia posesorului si sigla partenerului, caracterizeaza produsul reprezentantii companiei.

Un alt card de afinitate este MAESTRO DINAMO, card emis impreuna cu Emporiki Bank Romania. Cardul se adreseaza in special fanilor clubului Dinamo si functioneaza ca orice card standard de debit emis sub sigla Maestro. Posesorii acestui tip de card pot sa-l foloseasca pentru a realiza tranzactii la comerciantii din tara si din strainatate.

"Cotizatie" platibila prin card

La nivel international, parteneriatele privind emiterea de carduri de afinitate au fost incheiate cu asociatii profesionale (33%) cu cluburi de fotbal (21%), universitati (14%) sau asociatii sportive (10%). "Experienta internationala indica faptul ca oamenilor le plac cardurile, cat mai multe si cat mai variate.

Aceste tipuri de carduri au un potential de dezvoltare enorm daca stam sa ne gandim ca se adreseaza unei palete largi de consumatori care au ocupatii diferite, pasiuni diferite", considera Denisa Mateescu, General Manager Southeastern Countries MasterCard Europe. In cazul cardurilor de afinitate, pe langa posibilitatea de a le utiliza pentru a efectua retrageri de numerar de la ATM-uri sau a efectua tranzactii la comercianti, posesorul de card este de acord ca prin utilizarea cardului sa doneze un anumit procent din valoarea fiecarei tranzactii in contul partenerului implicat in acest program, fie ca este vorba despre o organizatie caritabila, un club de fotbal sau o organizatie nonguvernamentala.