Jurnalistii wall-street.ro propun un nou format de articole, original si inedit: noi venim cu afirmatii pe care specialisti din piata le comenteaza si le noteaza in functie de gradul de veridicitate si propriile convingeri.

Fiecare enunt propus de wall-street.ro, dintre cele prezentate in tabel, a fost notat de la 1 la 10, in functie de gradul de corectitudine al acestuia, in opinia respondentilor. Astfel, daca o afirmatie primeste nota 1 inseamna ca specialistul din piata o considera total falsa/imposibil de realizat, in timp ce nota 10 arata ca este complet de acord cu respectiva declaratie.

Mai mult, specialistii din piata sunt invitati sa argumenteze notele aferente afirmatiilor.

In ordinea acordarii notelor, respondentii sunt Adrian Marin, CEO Generali Romania (foto dreapta sus); Victor Sraer, managing partner OTTO Broker de Asigurare (centru jos); Violeta Ciurel, CEO AXA Asigurari (stanga sus); Bogdan Andriescu, presedinte UNSICAR (centru sus); Razvan Pavel, managing director Netrisk Broker de Asigurare (stanga jos); Calin Matei, director general adjunct Groupama Asigurari (dreapta jos).

In tabelul urmator puteti vizualiza enunturile propuse de wall-street.ro, media notelor oferite de catre cei sase respondenti, precum si cine a dat cea mai mica, respectiv cea mai mare nota. Unele opinii sunt compuse si din doua propozitii, carora specialistii le-au acordat cateodata si note separate. Fiind vorba despre aceeasi tema, wall-street.ro a luat in considerare media celor doua note.

Cat de adevarate sau false sunt aceste afirmatii?

Despre transparenta si corectitudine

Asa cum se observa in tabel, afirmatia cu care specialistii au fost cel mai putin de acord a fost ca una dintre probleme principale ale pietei de asigurari este reprezentata de lipsa de transparenta si corectitudine, din partea companiilor in fata clientilor. Drept urmare, aceasta a fost si cea mai prost punctata. Cea mai mare nota la aceasta afirmatie a fost 8 si a venit din partea lui Victor Sraer, in timp ce Bogdan Andriescu si Adrian Marin au penalizat afirmatia wall-street.ro, cu nota 2.

"Nu este adevarat si nu trebuie sa generalizam in baza unor cazuri particulare. Eforturile companiilor de asigurari sunt indreptate in primul rand catre client si catre servisarea corecta a acestuia", apreciaza Adrian Marin, CEO Generali. El este completat de Bogdan Andriescu, presedintele asociatiei brokerilor, care afirma ca "in ceea ce priveste transparenta s-au facut pasi importanti, in special pe segmentul asigurarilor de viata. In cazul asigurarilor generale, lucrurile sunt si mai clare. Fiecare contract de asigurare este insotit de conditii. Ne-am obisnuit, dupa ce semnam contractul de asigurare si avem o dauna, sa spunem ca piata este lipsita de transparenta si de corectitudine. Ar fi mai corect sa spunem lucrurile acestea inainte de a semna, daca identificam astfel de probleme".

Ceva mai echilibrat a fost argumentul oferit de Razvan Pavel, managing director Netrisk, care sustine faptul ca, totusi, "adevarul este, cel mai probabil, undeva la mijloc. Exista si aspecte privind protectia consumatorului care necesita imbunatatiri dar, pe de o alta parte, exista si clienti care nu inteleg termenii si conditiile politelor de asigurare si, de multe ori, acest fapt genereaza nemultumiri"

De asemenea, Victor Sraer, managing partner OTTO, afirma ca "exista cu siguranta probleme in calitatea serviciilor pe care le ofera unele companii. Vedem progrese in anumite parti in ultima perioada, dar exista si companii care nu au avut niciodata sincope majore la acest capitol. Dar au avut si preturi pe masura. Si mai este un aspect: cred ca de protectia consumatorului trebuie sa se ocupe si consumatorul insusi, alaturi de broker, CSA si compania de asigurari".

Tendinta este de crestere a bussines-ului derulat prin brokeri

Cu fraza din acest sub-titlu isi incepe argumentatia seful Generali la afirmatia numarul 5 propusa de wall-street.ro. Mai mult decat o previziune, Razvan Pavel afirma ca o crestere de pana la peste 50% a gradului de intermediere in asigurari reprezinta de fapt "o tendinta naturala". Asadar, daca la sfarsitul lui 2011, acesta era de 40%, este posibil ca, in urmatorii ani, sa ajunga peste la 50%.

"Cred ca un numar din ce in ce mai mare de clienti va alege sa beneficieze de serviciile unui broker pentru ca tot mai multi inteleg avantajele de timp, servicii si cost pe care le ai cand cumperi asigurari prin broker. De asemenea, vedem din ce in ce mai multe companii de asigurari care inteleg ca e mai eficient sa dezvolti relatii de parteneriat cu brokerii fata de varianta in care investesti masiv si apoi trebuie sa sustii costuri fixe importante pentru a avea o retea proprie extinsa de distributie. N-am dat 10 pentru ca am putea avea nevoie de 3 sau 4 ani pentru acest nivel, dar cu siguranta tendinta aceasta este", a argumentat Victor Sraer.

Pentru a doua propozitie de la afirmatia 5, referitoare la concentrarea pietei de brokeraj, managerul OTTO Broker a acordat nota 7. El a argumentat ca piata este atomizata in prezent, iar cei mai mari jucatori detin sub 5% cota de piata fiecare in parte. Pe de alta parte piata este concentrata daca ne uitam ca primii 50 de brokeri (sub 10% din total), care detin peste 80 sau chiar 90% din piata. "Cred ca vor incepe miscari de consolidare atat la varf cat si local/regional in urmatorii 2-3 ani".

Citeste si:

Alte afirmatii wall-street.ro cu care specialistii au fost, in general, de acord, au fost cele de la punctele 2, 7 si, respectiv, 9. Prima dintre acestea, sustine ca in urmatorii doi ani exista o probabilitate ridicata sa asistam la intrarea unui nou jucator international pe piata locala de asigurari. De asemenea, Wall-Street considera ca inca un jucator important va pleca, dupa Aviva care a iesit apoape de pe piata. Exista, in prezent, zvonuri ca atat Eureko, cat si ING doresc sa vanda pana in 2013 diviziile de asigurari si pensii din Romania.

In plus, in conditiile economice deloc favorabile revenirii industriei asigurarilor, si alte brand-uri puternice privesc cu atentie situatia pietei din Romania, evaluand continuu pierderile inregistrate pe segmentul de non-life.

Total CONTRA afirmatiei din a doua propozitie de la punctul doi s-a situat Victor Sraer, care si-a argumentat intr-o singura fraza nota 3 oferita: "nu cred ca va pleca niciun jucator important, cel mai mult va fi inlocuit in cazul unei achizitii la nivel international a grupului din care face parte". El a acordat nota 9 pentru prima propozitie. Pe de alta parte, Adrian Marin a acordat wall-street.ro nota 8 pentru afirmatia cu privire la plecari de asiguratori din Romania si nota 3 pentru posibile intrari.

"In momentul acesta majoritatea jucatorilor importanti din industria asigurarilor sunt deja prezenti pe piata romaneasca de asigurari detinand pozitii de top. Din pacate, starea economica actuala a Romaniei si tendintele care se intrevad pentru urmatorii ani, dublate de instabilitatea politica, sunt factori care nu ajuta prea mult imaginea Romaniei in exterior si nu o fac prea atractiva pentru investitori", a argumentat seful Generali.

Vanzarile de asigurari online sunt o «fata morgana»

In ceea ce priveste canalele de distributie si vanzarea asigurarilor parerile specialistilor sunt, de asemenea, divergente. Astfel, la enuntul cu numarul 9, despre potentialul comercializarii online a politelor non-life o nota mare au acordat Calin Matei (9), Violeta Ciurel (10) si Razvan Pavel (10).

Pavel a argumentat ca "lipsa de bani sau lipsa de timp sau pur si simplu transparenta acestui canal de comunicare va duce in mod natural la cresterea vanzarilor online. S-a intamplat in Europa si se va intampla si in Romania. Este suficient sa ne uitam la piata de IT&C unde, acum 10 ani, se intampla ceea ce se intampla acum in asigurarile online …si iata ca in piata de IT&C online am ajuns sa avem companii tranzactionate cu peste 100 milioane de euro. In spatele acestor valori stau vanzarile efectuate dar si potentialul pietei".

Nu de aceeasi parere a fost insa si presedintele UNSICAR, ce a precizat ca in Romania nu este o piata de asigurari atat de “sofisticata”. De asemenea, Victor Sraer sustine ca "suntem inca in stadiul in care vanzarile de asigurari online sunt o « fata morgana ». Online se vinde o parte din RCA si atat, bazat pe perceptia partial gresita ca doar pretul conteaza. De multe ori un RCA ieftin te poate costa mai mult, in functie de diverse situatii – daca iesi cu masina din tara, daca ai sau nu casco etc. Celelalte tipuri de polite au bariere de incredere si bariere legislative pentru a fi incheiate in mod corect si legal pe internet. Pe de o parte suntem asaltati de site-uri « no name », cu date de contact precare sau inexistente, ceea ce accentueaza neincrederea generala in online".

Referitor la afirmatia ca subscrierile companiilor de asigurari de viata vor ramane in continuare dependente de canalul de bancassurance si implicit de ritmul de creditare, Adrian Marin, care a acordat nota 8, apreciaza ca "din pacate, gradul de educare a populatiei in privinta asigurarilor de viata, atat in privinta componentei de protectie, cat si a celei de investitie, este redus, mare parte din romani incheiand asigurari de viata doar obligati printr-un contract cu o banca". Violeta Ciurel, CEO AXA Asigurari, a acordat wall-street.ro nota 7 la aceasta afirmatie.

De aceeasi a baricadei este si seful Netrisk: "Cred ca acesta va fi singurul canal prin intermediul caruia se vor vinde in mod constant asigurari de viata, avand in vedere faptul ca in cele mai multe cazuri vorbim de o asigurare ceruta de banca pentru obtinerea unui credit".

Contrar acestor opinii a stat argumentatia oferita de Bogdan Andriescu: "In opinia mea, bancassurance nu reprezinta inca in Romania un canal suficient de dezvoltat si de utilizat de asiguratorii de viata. In plus, in ultimii ani, segmentul creditarii bancare a intrat in era criogenica si sunt slabe sperante ca vom asista la o relansare puternica a finantarilor, astfel incat aceasta sa sustina o crestere semnificativa a asigurarilor de viata". Seful asociatiei brokerilor a oferit, de altfel, si cea mai mica evaluare la punctul 9, adica nota 2.

wall-street.ro va detalia toate afirmatiile si notele oferite de specialistii din piata de capital in materiale separate. Ce parere aveti despre initiativa? Cum vi se par notele oferite? wall-street.ro apreciaza comentariile si va incurajeaza sa va spuneti punctele de vedere.